2454
Sök

Köpråd: BMW e30

10 Inlägg
17 augusti 2012
Trådstartare
#1
Jag är lite lost i bilvärlden men jag känner att jag behöver en bil. Först och främst vill jag ha en snygg bil och jag har kommit fram till att BMW e30 är snygga bilar. Dessutom är de bakhjulsdrivna så man kan ha skoj med dem på vintern.

Problemet är det att jag tamig fan inte vill skruva, för det kostar bara en jävla massa pengar, tid och svordomar. Men man hamnar väl på att måsta skruva när man köper en bil som har över ett par decennium på nacken?

886 Inlägg
17 augusti 2012
#2
Synd att du inte ville skruva, då jag vet vart det står en i hyfsat skick(om jag inte kniper den själv möjligen..).

E30n har börjat bli lite eftertraktade nu, då de blivit mer eller mindre kultförklarade. Vad jag sett när jag kikat på blocket finns det tre kategorier av E30s:

Vraken, slutkörda, rostiga och med höga miltal, billiga.

De väl efterhållna, dyra, många delar bytta, kanske stylade/trimmade också.

Kapen, någon som inte riktigt vet vad den säljer, hyfsat originalskick, bruksbil, försvinner inom en halvtimme.

Lycka till!

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
17 augusti 2012
#3
kolla efter rost ... men om du vill ha en fräsch som du inte behöver skruva med så kostar de där efter


10 Inlägg
17 augusti 2012
Trådstartare
#4
Wicca skrev:
Synd att du inte ville skruva, då jag vet vart det står en i hyfsat skick(om jag inte kniper den själv möjligen..).

E30n har börjat bli lite eftertraktade nu, då de blivit mer eller mindre kultförklarade. Vad jag sett när jag kikat på blocket finns det tre kategorier av E30s:

Vraken, slutkörda, rostiga och med höga miltal, billiga.

De väl efterhållna, dyra, många delar bytta, kanske stylade/trimmade också.

Kapen, någon som inte riktigt vet vad den säljer, hyfsat originalskick, bruksbil, försvinner inom en halvtimme.

Lycka till!

När man skruvar så innebär det att man måste köpa massor med delar som kostar en förmögenhet, dessutom finns det risk att det går åt helvete när man skruvar så att man måste köpa ännu mer skit. Men det är inte det som är min största rädsla, jag vill helt enkelt kunna lita på bilen utan att den stannar mitt i allt.

Men alla e30 är ju gamla, börjar inte varenda en fallera med tanke på dess ålder?

886 Inlägg
17 augusti 2012
#5
Felia skrev:
När man skruvar så innebär det att man måste köpa massor med delar som kostar en förmögenhet, dessutom finns det risk att det går åt helvete när man skruvar så att man måste köpa ännu mer skit. Men det är inte det som är min största rädsla, jag vill helt enkelt kunna lita på bilen utan att den stannar mitt i allt.

Men alla e30 är ju gamla, börjar inte varenda en fallera med tanke på dess ålder?

Tja, alla bilar kan ju gå sönder när som helst, även en ny, även om oddsen för att den håller såklart är bättre.

BMW är ju annars bra och ganska driftsäkra bilar, E30 är ju dessutom ganska enkla eftersom de är så gamla, mindre som kan gå sönder. Hittar du en E30 som är väl omhändertagen, servad, slitdelar bytta osv så kan den hålla ett bra tag skulle jag tippa. Problemet är att då är den inte billig längre och du får en betydligt nyare bil för samma pengar.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

BMW Fanatiker
191 Inlägg
17 augusti 2012
#6
Titta förbi autopower.se, finns en bra begagnat guide där.

E30:n kan vara lite lurig då det finns många som körts slut, gäller att vara noggran!


10 Inlägg
17 augusti 2012
Trådstartare
#7
Flaffy211 skrev:
Titta förbi autopower.se, finns en bra begagnat guide där.

E30:n kan vara lite lurig då det finns många som körts slut, gäller att vara noggran!

Wicca skrev:
Felia skrev:
När man skruvar så innebär det att man måste köpa massor med delar som kostar en förmögenhet, dessutom finns det risk att det går åt helvete när man skruvar så att man måste köpa ännu mer skit. Men det är inte det som är min största rädsla, jag vill helt enkelt kunna lita på bilen utan att den stannar mitt i allt.

Men alla e30 är ju gamla, börjar inte varenda en fallera med tanke på dess ålder?

Tja, alla bilar kan ju gå sönder när som helst, även en ny, även om oddsen för att den håller såklart är bättre.

BMW är ju annars bra och ganska driftsäkra bilar, E30 är ju dessutom ganska enkla eftersom de är så gamla, mindre som kan gå sönder. Hittar du en E30 som är väl omhändertagen, servad, slitdelar bytta osv så kan den hålla ett bra tag skulle jag tippa. Problemet är att då är den inte billig längre och du får en betydligt nyare bil för samma pengar.

Ja, det suger att e30 börjar bli gamla, men de är ju de enda bilarna som är snygga. Fast bensinpriset stiger ju så sjukt mycket så jag måste väl köpa någon jävla elbil eller något istället. sad

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
17 augusti 2012
#8
jag tror att du är liite för rädd ... bilarna går inte sönder stup i kvarten

en fräsch e30 håller om man håller vid den, dvs servar tvättar och sköter om bilen


10 Inlägg
17 augusti 2012
Trådstartare
#9
CHEEVA skrev:
jag tror att du är liite för rädd ... bilarna går inte sönder stup i kvarten

en fräsch e30 håller om man håller vid den, dvs servar tvättar och sköter om bilen

Ja, jag är väl det. Men med min tur så köper jag väl en bil och så rasar hela skiten en vecka efter. sad

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
17 augusti 2012
#10
Felia skrev:
CHEEVA skrev:
jag tror att du är liite för rädd ... bilarna går inte sönder stup i kvarten

en fräsch e30 håller om man håller vid den, dvs servar tvättar och sköter om bilen

Ja, jag är väl det. Men med min tur så köper jag väl en bil och så rasar hela skiten en vecka efter. sad

haha har du sån tur ska du nog inte köpa någon bil över huvudtaget ... köp du en cykel de är driftsäkert och bensinsnålt

om du inte kan/vill skruva så kan man alltid lämna bort de


10 Inlägg
17 augusti 2012
Trådstartare
#11
CHEEVA skrev:
Felia skrev:
CHEEVA skrev:
jag tror att du är liite för rädd ... bilarna går inte sönder stup i kvarten

en fräsch e30 håller om man håller vid den, dvs servar tvättar och sköter om bilen

Ja, jag är väl det. Men med min tur så köper jag väl en bil och så rasar hela skiten en vecka efter. sad

haha har du sån tur ska du nog inte köpa någon bil över huvudtaget ... köp du en cykel de är driftsäkert och bensinsnålt

om du inte kan/vill skruva så kan man alltid lämna bort de

Hehe faktiskt så har jag aldrig varit med om att en bil strulat för mig men jag har hört hur det gått för andra.

1 482 Inlägg
17 augusti 2012
#12
Om du inte vill mecka bör du leta efter en E30 325 med en nyare M50B25 snurra så slipper du knäckta vippor, ventilinställningar, kamremsbyten m.m....

Se upp med rosten också.

BLT Service
Theracords Music Label

10 Inlägg
17 augusti 2012
Trådstartare
#13
Noxxer skrev:
Om du inte vill mecka bör du leta efter en E30 325 med en nyare M50B25 snurra så slipper du knäckta vippor, ventilinställningar, kamremsbyten m.m....

Se upp med rosten också.

Är inte 325 själv motorn? 3 nånting och 2.5L?

Har hört att M50 är bra, vad är det som gör den så bra? big_smile

1 482 Inlägg
17 augusti 2012
#14
M20B25: 12 ventilers rak sexa, enkel överliggande kamaxel, mekaniska lyftare, kamrem.
M50B25: 24ventilers rak sexa, dubbla överliggande kamaxlar, hydraliska lyftare, kamkedja.

M20 kräver ventiljusteringar, kamremsbyten m.m
M50 Kräver ordentliga oljebyten annars bara gasa o va glad.

M50 sitter alltså inte original i E30 utan du får isåfall hitta en ombyggd med M50 motor i, E30 325 går att regga med m50b25 utan problem.
Senast redigerat av Noxxer (17 augusti 2012)

BLT Service
Theracords Music Label

10 Inlägg
17 augusti 2012
Trådstartare
#15
Noxxer skrev:
M20B25: 12 ventilers rak sexa, enkel överliggande kamaxel, mekaniska lyftare, kamrem.
M50B25: 24ventilers rak sexa, dubbla överliggande kamaxlar, hydraliska lyftare, kamkedja.

M20 kräver ventiljusteringar, kamremsbyten m.m
M50 Kräver ordentliga oljebyten annars bara gasa o va glad.

M50 sitter alltså inte original i E30 utan du får isåfall hitta en ombyggd med M50 motor i, E30 325 går att regga med m50b25 utan problem.

Okej big_smile Drar de mycket soppa fast man kör snällt? Jag har tänkt köra ganska ekonomiskt på sommaren och sen ut och bredda på vintrarna.

Vad menar du med 325? Är det inte E30 som E30?

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
17 augusti 2012
#16
Felia skrev:
Noxxer skrev:
M20B25: 12 ventilers rak sexa, enkel överliggande kamaxel, mekaniska lyftare, kamrem.
M50B25: 24ventilers rak sexa, dubbla överliggande kamaxlar, hydraliska lyftare, kamkedja.

M20 kräver ventiljusteringar, kamremsbyten m.m
M50 Kräver ordentliga oljebyten annars bara gasa o va glad.

M50 sitter alltså inte original i E30 utan du får isåfall hitta en ombyggd med M50 motor i, E30 325 går att regga med m50b25 utan problem.

Okej big_smile Drar de mycket soppa fast man kör snällt? Jag har tänkt köra ganska ekonomiskt på sommaren och sen ut och bredda på vintrarna.

Vad menar du med 325? Är det inte E30 som E30?

i en liten e30 tror jag man kan köra en frisk m50b25 ganska snålt, runt 0,8 skulle ja gissa på om du kör snällt

Edit: du skriver att du vill ha kul på vintern, då måste ja bara tipsa om subaru impreza.. kanske inte lika snygg som en e30 men fan va kul bilar smile
Senast redigerat av CHEEVA (17 augusti 2012)


10 Inlägg
17 augusti 2012
Trådstartare
#17
CHEEVA skrev:
Felia skrev:
Noxxer skrev:
M20B25: 12 ventilers rak sexa, enkel överliggande kamaxel, mekaniska lyftare, kamrem.
M50B25: 24ventilers rak sexa, dubbla överliggande kamaxlar, hydraliska lyftare, kamkedja.

M20 kräver ventiljusteringar, kamremsbyten m.m
M50 Kräver ordentliga oljebyten annars bara gasa o va glad.

M50 sitter alltså inte original i E30 utan du får isåfall hitta en ombyggd med M50 motor i, E30 325 går att regga med m50b25 utan problem.

Okej big_smile Drar de mycket soppa fast man kör snällt? Jag har tänkt köra ganska ekonomiskt på sommaren och sen ut och bredda på vintrarna.

Vad menar du med 325? Är det inte E30 som E30?

i en liten e30 tror jag man kan köra en frisk m50b25 ganska snålt, runt 0,8 skulle ja gissa på om du kör snällt

Edit: du skriver att du vill ha kul på vintern, då måste ja bara tipsa om subaru impreza.. kanske inte lika snygg som en e30 men fan va kul bilar smile

Imprezorna är väl AWD? Är inte det för lätt att manövrera på vintern? Blir det inte skönare häng med en RWD? I vilket fall som helst så skulle jag nog gärna sikta på en e30. Nu förstår jag varför alla mina polare skryter om sina M50B25-maskiner.

Åter igen, exakt vad menas med 325, är inte en E30 en E30?

BMW Fanatiker
191 Inlägg
17 augusti 2012
#18
3 = 3 serien
25 = motorvolymen

325 = en tre serie med en 2,5l motor

E30 = chassinamnet för en 3-serie mellan åren 1982–1994.

edit* rättade mig själv lite..
Senast redigerat av Flaffy211 (17 augusti 2012)


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
17 augusti 2012
#19
Felia skrev:
CHEEVA skrev:
Felia skrev:

Okej big_smile Drar de mycket soppa fast man kör snällt? Jag har tänkt köra ganska ekonomiskt på sommaren och sen ut och bredda på vintrarna.

Vad menar du med 325? Är det inte E30 som E30?

i en liten e30 tror jag man kan köra en frisk m50b25 ganska snålt, runt 0,8 skulle ja gissa på om du kör snällt

Edit: du skriver att du vill ha kul på vintern, då måste ja bara tipsa om subaru impreza.. kanske inte lika snygg som en e30 men fan va kul bilar smile

Imprezorna är väl AWD? Är inte det för lätt att manövrera på vintern? Blir det inte skönare häng med en RWD? I vilket fall som helst så skulle jag nog gärna sikta på en e30. Nu förstår jag varför alla mina polare skryter om sina M50B25-maskiner.

Åter igen, exakt vad menas med 325, är inte en E30 en E30?

impreza är awd ja ... enligt mig mycket roligare att köra på vintern smile ist för 50 på häng håller du 120 på häng dvs MYCKET mer spännande big_smile

e30 är en kaross kod, 325 står för 3 serie med 2,5liters motorn


10 Inlägg
17 augusti 2012
Trådstartare
#20
Flaffy211 skrev:
3 = 3 serien
25 = motorvolymen

325 = en tre serie med en 2,5l motor

E30 = chassinamnet för en 3-serie mellan åren 1982–1994.

edit* rättade mig själv lite..

Okej, men vad är det för skillnad på E30 från de andra serierna då?


Sök