3748
Sök

Köpråd: BMW e30

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
17 augusti 2012
#21
Felia skrev:
Flaffy211 skrev:
3 = 3 serien
25 = motorvolymen

325 = en tre serie med en 2,5l motor

E30 = chassinamnet för en 3-serie mellan åren 1982–1994.

edit* rättade mig själv lite..

Okej, men vad är det för skillnad på E30 från de andra serierna då?

sök på bmw e30 och på bmw e36 så kommer du se skillnaden


BMW Fanatiker
191 Inlägg
17 augusti 2012
#22
E numrera är karosserna.

E30  - Tre serie
E32 - Sju serie
E34 - Fem serie
E36 - Tre serie
E38 - Sju serie
E39 - Fem serie

finns också bra förklarat på Autopower, ta in titt där smile


1 482 Inlägg
18 augusti 2012
#23
316-320/323 har klenare fjäderben ifram, saknar krängningshämmare ibak och har trumbromsar ibak.

Dock inte Touring och 318IS.

Runt 88 kom faceliften till E30 och endel ändrades på karrossen, bla hela baksektionen.

BLT Service
Theracords Music Label

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 augusti 2012
#24
Felia skrev:
Flaffy211 skrev:
3 = 3 serien
25 = motorvolymen

325 = en tre serie med en 2,5l motor

E30 = chassinamnet för en 3-serie mellan åren 1982–1994.

edit* rättade mig själv lite..

Okej, men vad är det för skillnad på E30 från de andra serierna då?

3-serie som alla andra produkter uppdateras, precis som DVD-formatet blev bättre än VHS har E36 utvecklats åt det bättre hållet jämfört med E30. Kvalitén, komforten och säkerheten blev mycket högre samtidigt som E36 saknar de lite lömska uppträdandet E30 har när det är halt ute.

En frisk E30 är en riktigt bra bil, men på grund av att modellen blivit populär är ett sådant exemplar ofta dyrt i inköp. Att köpa ett billigt och slitet exemplar straffar sig dock genom att reparationskostnaderna gör den dyrare i längden jämfört med om man köpt en frisk bil från början.

Både bak och fyrhjulsdrift är roligt på vintern så frågar du mig är det lite strunt samma vilket du väljer, men personligen föredrar jag bakhjulsdrift. Det är mer teknik att kontrollera en sådan, men när man lärt sig är det riktigt roligt. En fyrhjulsdriven bil är mer av karaktären "Sikta, gasa och hoppas att bilen går dit du vill".

Eftersom alla fyra hjulen driver och spinner blir det lite som att försöka styra en klick smör i en varm stekpanna, och det är roligt på ett annat vis än RWD men måste jag välja vinner det sistnämnda just för att man har kontroll i en annan utsträckning. 

BMW 325iX finns dock, även den med M20B25 på 170hk men med fyra hjul som driver. En riktigt rolig AWD, men det är inte en helt enkel modell att hitta. Det var få bilar sålda som nya, och ännu färre är i bra skick idag.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök