2560
Sök

Söker midbas på 2 ohm samt enkel förklaring gällande att få ner ohm i frammsystemet

6 Inlägg
18 augusti 2012
Trådstartare
Söker en midbas 6,5" på 2 ohm, är det någon som har något tips då jag ej hittar nå dyligt på dem kännda bilstereosidorna ?
Söker även en snabb förklaring hur det är att koppla tex 2 x 4ohms midbasar på ett delningsfilter vad ohmén kmr hamna på.

"är lite som ett frågetecken då jag just nu kör 1 x 4 ohms midbas + 2 x 4 ohm diskanter på vardera filter å hamnar på 4,01 ohm"

Har ett ground zero uranium gzua 2225sq steg som är 1 ohm  stabilt så tanken är att försöka få ner de i ohm lite men har inte tid att fixa flera högtalare i dörrarna ^^

Tacksam för tips å förslag, gärna enkla tips/förklaringar då jag ej är något snille gällande ohm lagen xD

7 277 Inlägg
18 augusti 2012
Om du höjer eller sänker ohmen vid delningsfiltret så kommer även delningsfrekvensen att ändras.
2x4ohm är antingen 2 eller 8ohm beroende på serie- eller parallellkoppling.

1 400 Inlägg
18 augusti 2012
http://www.ljudbyggaren.se/?category_id … _id=SQL165     

Och ett litet tips. Kör INTE flera diskanter på samma filter.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

302 Inlägg
19 augusti 2012
Om nu inte filtret har den möjligheten. Vissa filter har ställbar för om man använder 1 eller 2 diskanter.
Varför vill du ha en midbas med 1x2 ohm spole?

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

Gladen Beetle
237 Inlägg
19 augusti 2012
micke7406 skrev:
http://www.ljudbyggaren.se/?category_id=2&item_id=SQL165     

Och ett litet tips. Kör INTE flera diskanter på samma filter.

Och den där kitet är super bra för det har jag i min bil smile Spelar kristall klart!

6 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
Hmm ok då har ja lite omkoppling att göra, man lär sig av misstagen smile
vill få ner ohm´en så nära 1 ohm till steget som möjligt men utan att behöva göra om dörrarna å sätta in flera högtalare, då jag idag kör på 4 ohm och får bara ut ca 225 wrms men på 1 ohm ska steget kräma ur 550 wrms /kanal

7 277 Inlägg
20 augusti 2012
Effekt är verkligen inte allt! 225wrms ÄR mycket på en 6,5".
Om du inte vill sätta i fler högtalare i dörrarna så anser jag inte att du ska jaga högtalare med lägre ohm.
Satsa på ett par rejäla 6,5" och gör en bra montering.

16 197 Inlägg
20 augusti 2012
vill du spela högt så leta efter middar med hög känslighet.. så slipper du stoppa in flera 100 watt i dom som iaf bara blir en massa värme.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

742 Inlägg
20 augusti 2012
Finns massor med PA middar som har hög känslighet (spelar högt med lite effekt). Allt över 94db/1w/1m är ganska lättdrivet nr vi talar om bilstereo! Högre siffra=starkare ljud. Men om du vill ha 1Ohm så behöver du 4st 4Ohms högtalare på varje kanal på steget!

Parallellt
2st 4Ohms=2Ohm
4st 4Ohms=1Ohm
8st 4Ohms=0.5Ohm
Senast redigerat av AndrAAx (20 augusti 2012)

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

6 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
Tackar så mycket för all information och tips, har varit guld värt smile
Blev 2 st 4Ohms högtalare på vardera kanal en så länge  så blire nog att bygga om dörrarna i höst/vinter nu när ja har lite mera kött på bena gällande koppling smile

"Tummen upp till alla svar"

2 665 Inlägg
26 augusti 2012
Det låter som en mkt bra lösning med 2x4ohm. 

För lägre impedans ger lägre dämpfaktor i steget. Enkelt utryckt sämre kontroll på konen. Bör ej eftersträvas på framsystem. O när du sänker impedansen krävs det mkt mer av förstärkare som måste leverera dubbelt så mkt ström vid 2ohm jämfört med 4ohm. O dubbelt igen från 2 till 1ohm.

Nu måste du bygga nya filter när du halverat impedansen. Spolen som sitter i serie skall vara mindre värde (hälften teoretiskt) på och kondingen som sitter parallellt (om du har 12db filter) ska vara större (dubbelt) om jag inte minns fel. Är filtret riktigt seriöst har du en konjugatlänk (impedanskompensering) då ska kondingen vara detsamma men resistorn mindre (hälften troligen).

Men bäst ät ju att kunna mäta upp så filtren blir bra och även lyssna såklart.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

MR
295 Inlägg
30 augusti 2012
Vet av ett par Boston Accoustics PRO60 som ligger och är till salu...

http://www.crutchfield.com/p_065PRO60SE … 60-SE.html

Sök