4614
Sök

Nissan Terrano klickar bara vid försök till start

51 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
#1
Hej

Ska försöka beskriva så utförligt som möjligt utan att det blir alltför utdraget.

Igår (Lördag) så fick jag problem med kopplingen vid ett rödljus så jag var tvungen att stänga av bilen och lägga i 1:an och efter det så vred jag om nyckeln för att starta utan att koppla, bilen försökte ca: 0.5-1 sekund på startmotorn innan de la av, efter detta så klickar det bara när jag försöker starta.

Bilen hoppar igång direkt på rullstart, och har aldrig krånglat tidigare med detta.

Det klickar dels från ett relä brevid batteriet, samt från ett eller flera relä inne i bilen under säkringsdosan.

Väldigt tacksam för hjälp, har själv testat att ladda batteriet ordentligt ifall det skulle vara så att det gav för dåligt
med ström till startmotorn, detta var dock inte fallet.
Senast redigerat av MasterMint (19 augusti 2012)


5 089 Inlägg
19 augusti 2012
#2
Inte så att batteriet är stendött och du behöver byta batteriet helt?

\Lindgren

21 761 Inlägg
19 augusti 2012
#3
Mät spänningen direkt på batteripolerna när du försöker starta, är spänningen bra så flyttar du mätpinnarna till polskorna och kollar. Om det är bra även där så flyttar du plusmätpinnen ner till startmotorns solenoid och kollar. Vid alla mätningar ska nyckeln vridas till startläge. smile

51 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
#4
tack för svar smile det jag gjorde var att mäta batteriet rätt upp och ner utan tändningen igång, återkommer när jag testat detta smile

FLindgren: har inte varit några problem tidigare med att starta eller dålig ström, och batteriet tog bra laddning idag men startade ändå inte.

EDIT:

Med nyckeln i sista tändningläge är volten på 12.5 både på polerna och skorna. sollenoiden nådde jag inte fram till. Med nyckeln vriden som när man ska starta bilen var det 12.1 volt på både polerna och skorna
Senast redigerat av MasterMint (19 augusti 2012)


51 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
#5
Har laddat upp en bild nu i ett fotoalbum på min sida, det var ett kontaktstycke som kom från pluspolen som var fyllt med vitt kladd, såg ut som att det blivit nån kortslutning, detta kontaktstycke fortsatte till bl.a. det klickande reläet.

Kan det vara så att det är reläet som har blivit trasigt så det bara är att byta ut det?


21 761 Inlägg
20 augusti 2012
#6
MasterMint skrev:
Med nyckeln vriden som när man ska starta bilen var det 12.1 volt på både polerna och skorna

Det innebär troligen att inte ens solenoiden drar, då skulle spänningen antagligen ha sjunkit lite mer.

Nu vet jag inte hur startmotorsystemet är gjort på din bil, men det är kanske ett separat relä som i sin tur skickar spänning till solenoiden. I så fall finns möjligheten att just det relä som klickar är orsaken, försök mäta om det kommer ut någon spänning när relät klickar. smile

Kolla om det går att rengöra båda kontaktstyckena, sånt där brukar innebära dålig kontakt.

258 Inlägg
20 augusti 2012
#7
Testa med ett annat batteri. Jag hade ett problem med det, även om du laddar fullt batteriet så behöver den inte funkar riktigt. Man får dåligt med späning även om batteriet full laddat, då brukar dom vara döda bara att slänga.
Testa det!

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.

51 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#8
Det var verkligen inte det lättaste att få kontakstyckena rena, dessa går inte lossa mer än från varann, dom sitter kvar i kablaget så jag måste rengöra på plats och 5-56/wd40 löser inte upp det så pass mycket som behövs. ska ta och komma på någon lösning. för somsagt, tror inte själva startmotorn är problemet, snarare att det inte kommer någon ström alls / otillräckligt med ström fram till den smile


21 761 Inlägg
20 augusti 2012
#9
DriveOrDie skrev:
Testa med ett annat batteri. Jag hade ett problem med det, även om du laddar fullt batteriet så behöver den inte funkar riktigt. Man får dåligt med späning även om batteriet full laddat, då brukar dom vara döda bara att slänga.
Testa det!

Han mätte spänningen direkt på batteripolerna när nyckeln vreds tiill startläget och det sjönk bara ner till 12,1 V. Batteriet är inte dåligt. smile

21 761 Inlägg
20 augusti 2012
#10
MasterMint skrev:
tror inte själva startmotorn är problemet, snarare att det inte kommer någon ström alls / otillräckligt med ström fram till den smile

Det gäller ju att få reda på om solenoiden ens drar (vilket jag tvivlar på) och även vad det där relät ger spänning till. Om nu relät ger spänning till solenoiden så måste vi veta om det kommer ut någon spänning vid reläutgången. smile

Team Breehäng
1 623 Inlägg
21 augusti 2012
#11
Jag känner en som hade nått liknande problem på sin Terrano (80-talare). De va startmotorn som var dålig, så när den stått någon/några dagar eller så och den skulle startas så klickade de bara, men den gick igång då en knackade lite på startmotorn med en hammare och en annan vred om nyckeln samtidigt smile Vet dock inte om de skulle fungera på din, verkar ju som du har nått elproblem hmm

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

836 Inlägg
21 augusti 2012
#12
Ta en hammare och dräm till på startmotorn så startar den säkert för stunden


1 277 Inlägg
21 augusti 2012
#13
Om nu inte en hammare löser problemet (vilket den kan göra och resulterar i att du får renovera startmotorn i framtiden) så finns det ett bläck i startmotorn från solenoiden till själva startmotorn, hade in en bil för någon vecka sen med symptomen du beskrev. Det bläcket slits ut och det blir dålig kontakt, man kan göra 2 saker åt det. 1 byta startmotorn eller 2 vända på bläcket, men det är endast en temporär lösning som håller ett tag, kanske t om ett par år men tillslut slits det ut helt.

836 Inlägg
21 augusti 2012
#14
cykelpump skrev:
Om nu inte en hammare löser problemet (vilket den kan göra och resulterar i att du får renovera startmotorn i framtiden) så finns det ett bläck i startmotorn från solenoiden till själva startmotorn, hade in en bil för någon vecka sen med symptomen du beskrev. Det bläcket slits ut och det blir dålig kontakt, man kan göra 2 saker åt det. 1 byta startmotorn eller 2 vända på bläcket, men det är endast en temporär lösning som håller ett tag, kanske t om ett par år men tillslut slits det ut helt.

Mycket dålig startmotor om den skulle bli helt trasig för ett litet slag med en hammare...MEEEN i alla fall så e det oftast kolen som fastnar och dessa lossnar för tillfället när man slår till startmotorn och därför startar den...dessa går att byta ut till nya och då funkar det hur bra som helst och är inte en temporär lösning


1 277 Inlägg
21 augusti 2012
#15
kenny_crx skrev:
cykelpump skrev:
Om nu inte en hammare löser problemet (vilket den kan göra och resulterar i att du får renovera startmotorn i framtiden) så finns det ett bläck i startmotorn från solenoiden till själva startmotorn, hade in en bil för någon vecka sen med symptomen du beskrev. Det bläcket slits ut och det blir dålig kontakt, man kan göra 2 saker åt det. 1 byta startmotorn eller 2 vända på bläcket, men det är endast en temporär lösning som håller ett tag, kanske t om ett par år men tillslut slits det ut helt.

Mycket dålig startmotor om den skulle bli helt trasig för ett litet slag med en hammare...MEEEN i alla fall så e det oftast kolen som fastnar och dessa lossnar för tillfället när man slår till startmotorn och därför startar den...dessa går att byta ut till nya och då funkar det hur bra som helst och är inte en temporär lösning

Nej inte att den skulle gå sönder men den måste tas isär och smörjas upp eftersom den har kärvat, vad hindrar den från att göra det igen isåfall?

836 Inlägg
21 augusti 2012
#16
cykelpump skrev:
kenny_crx skrev:
cykelpump skrev:
Om nu inte en hammare löser problemet (vilket den kan göra och resulterar i att du får renovera startmotorn i framtiden) så finns det ett bläck i startmotorn från solenoiden till själva startmotorn, hade in en bil för någon vecka sen med symptomen du beskrev. Det bläcket slits ut och det blir dålig kontakt, man kan göra 2 saker åt det. 1 byta startmotorn eller 2 vända på bläcket, men det är endast en temporär lösning som håller ett tag, kanske t om ett par år men tillslut slits det ut helt.

Mycket dålig startmotor om den skulle bli helt trasig för ett litet slag med en hammare...MEEEN i alla fall så e det oftast kolen som fastnar och dessa lossnar för tillfället när man slår till startmotorn och därför startar den...dessa går att byta ut till nya och då funkar det hur bra som helst och är inte en temporär lösning

Nej inte att den skulle gå sönder men den måste tas isär och smörjas upp eftersom den har kärvat, vad hindrar den från att göra det igen isåfall?

Nej men om du ser så skrev jag att den startar för stunden...det billigaste alternativet är att byta kolen...det ENKLASTE alternativet är att byta startmotorn


117 Inlägg
21 augusti 2012
#17
Det är antingen flätan mellan startmotorn och solenoiden som har ärgat sönder,
eller kolen i startmotorn som är slut.
Symtomen blir samma,åtgärderna är åxå samma big_smile
Flätan borde du kunna se på plats,beroende på hur startmotorn sitter monterad.Löd ihop eller helst byt.
För att kolla kolen så får du ta ner starten och skruva av locket längst bak,om dom är ner slitna så tar du med hela kolbryggan till närmsta bilel:s reparatör så byter dom den enkelt.

Gummi är färskvara och bör bytas ofta


Sök