2750
Sök

Skillnader mellan b230 F och A

45 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
tjena, undrar vad som skiljer b230F och b230a motormässigt? att enn har förgasare och en har insprut vet jag, men vad skiljer i blocket och toppen?
sen undrar jag, i min 240 sitter en b21a. har en b230f motor ståendes i garaget, kan man då slänga ner den spisen i 240in, behålla förgasaren så man i princip bara byter blocket och toppen, kan man bara bestycka om b21förgasaren eller  plocka en från en b230a motor?

tack på förhand!

Forummoderator
26 389 Inlägg
19 augusti 2012
mackeback skrev:
Undrar vad som skiljer b230F och b230a motormässigt?
att enn har förgasare och en har insprut vet jag, men vad skiljer i blocket och toppen?

sen undrar jag, i min 240 sitter en b21a. har en b230f motor ståendes i garaget, kan man då slänga ner den spisen i 240in, behålla förgasaren så man i princip bara byter blocket och toppen?

Kan man bara bestycka om b21förgasaren eller  plocka en från en b230a motor?

tack på förhand!

1. Inte mycket förutom sprutet och annan kam till exempel.
2. Ja.
3. Klart man kan.

Varsågod.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 758 Inlägg
19 augusti 2012
Beroende på årsmodell kan det skilja en del i blocket. A-motorn finns bara med den klena bottendelen, medan F-motorn även finns med den tåligare (88b och framåt).

A-motorn har andra kolvar (högre kompression) och A-kam, medan F-motorn har M-kam och lägre komp.

Bestycka om förgasare kan vara lite pyssligt, klart lättast (och troligen dessutom billigast) att byta insug och förgasare.

45 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
okej tack för info. ska jag ta insug och gasare från en b230a motor elller? hur mycke behöver man plana för att få likt komp? någon som vet vad de är för komp i motorerna? min b230 motorär från 87.

1 758 Inlägg
20 augusti 2012
10,3:1 i B230A och 9,8:1 i B230F.
Insug och förgasare från A-motor är enklast och billigast.

45 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
tack! big_smile men kommer jag attbehöva kompsänka något så jag får samma komp? isf hur vet  jag hur mycket?

Forummoderator
26 389 Inlägg
20 augusti 2012
mackeback skrev:
tack! big_smile men kommer jag attbehöva kompsänka något så jag får samma komp? isf hur vet  jag hur mycket?

Tror inte du behöver kompsänka nåt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

45 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
men kan jag inte behålla b21 insuget och bara plocka förgasare från b230a då?

Sök