3254
Sök

Söker info om motorbyte från 16V till 8V turbo. Volvo 740 -88

108 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#1
Hallå!
Nu är det så att jag kom över en riktigt fin Volvo 740 -88 16V. Min tanke är att använda karossen och slänga i en b230ft och skaffa lite extra hk.

Söker mest information vad som passar och inte passar och vad som måste göras om. Har sökt och läst men hittar olika svar hela tiden så tänkte om någon utfört detta kunde skriva en rad.

Vad är det som skiljer? Passar elhärvan eller är det bara byta hela? Eller bara byta boxar? Koppla in några motstånd?

Framvagnsbalk med 8v motorkuddar har jag kommit fram till att jag måste använda!

Hur är det med resten?

Tacksam för svar.


Mvh Linus

Ja slant på bromsa...

38 Inlägg
20 augusti 2012
#2
Tror inte det går.. Du måste köpa t5a, då går de! wink


108 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#3
Tsss, släng vitblock i väggen! Här lever man för rööblock 8v!tongue

Ja slant på bromsa...

6 Inlägg
20 augusti 2012
#4
RÖBLOCK FÖR H*lvete !


1 319 Inlägg
21 augusti 2012
#5
Samma kabelhärva förutom att lmm hamnar på fel sida. Båda är ju lh 2.4 så. Sen vet jag inte hur det är med spridarna, om du behöver spridarmotstånd eller inte. b230f har ju högomh ft har lågohm 16v vetefan.

_----------'

108 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
#6
Okejokej! Vad skönt, då verkar inte det vara så komplicerat. Tar gärna mer hjälp om småsaker som behövs ändras!

Ja slant på bromsa...

83 Inlägg
22 augusti 2012
#7
Hej , du måste ha turboboxarna och motstånd till sprindarna.och förlänga lmm Kablen.


108 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
#8
Då är det byta boxar, motståndet, förlänga kabeln och byta framvagnsbalk som jag förstått det så var inga större probläm! Tack för svaren! Vh Linus

Ja slant på bromsa...

Saab älskare!
4 597 Inlägg
22 augusti 2012
#9
Men det är väl endå olika härvor på en 16v icke turbo mot en 8v turbo?


83 Inlägg
22 augusti 2012
#10
Varför ska du byta framvagnsbalk? MVH


633 Inlägg
22 augusti 2012
#11
JanZonz skrev:
Varför ska du byta framvagnsbalk? MVH

motorfästet är svettsat på platts


10 Inlägg
22 augusti 2012
#12
lånar din tråd lite! sitter i samma tanke som dig! fast har en 142a med 16v från en 745a med komplett kabelhärva o allt..

ska nu byta till en turbo motor! passsar turbons boxar i gltns kabelhärva kontakter? vad e det för motstånd man behöver sätta dit?


83 Inlägg
22 augusti 2012
#13
Tblom: ja det är bara att byta boxar
Det finns beskrivningar om du söker lite.
Mvh


10 Inlägg
22 augusti 2012
#14
JanZonz:

tycker jag ha sökt i timmar om det men söker väl fel.. så de ska bara vara bolt on typ byta boxarna förlänga lmm kabeln. men de där med spridarna? tar ju spridarna från samma bil som motorn kommer ifrån. vad behövs göras med dom+?


108 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
#15
Själv ska jag ha större spridare så behöver inte koppla dit något motstånd. Samt att byta framvagnsbalken för motorfästena är inte samma som sagt.

Om det är någon själv som verkligen har utfört detta så man vet om det är samma kabelhärvor vore skitbra! Känns som det borde passa att bara byta boxar då det är LH 2.4 i båda vad jag vet?
Senast redigerat av Shink (22 augusti 2012)

Ja slant på bromsa...

10 Inlägg
22 augusti 2012
#16
okej! men byta framvagnsbalk e ju mer jobb bygg nya fästen ist!


108 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
#17
Har inte brått så gör seriöst från början wink

Ja slant på bromsa...

10 Inlägg
22 augusti 2012
#18
så sant! men inge fusk o bygga om motor fästerna smile


108 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
#19
Nepp men känns seriösare att sätta dig orgi 8v, blästra och lacka och dit med ett par rejäla motorkuddar  smile

Ja slant på bromsa...

10 Inlägg
22 augusti 2012
#20
sant sant! om du vill och får mer svar på hur mkt man behöver byta får du gärna dela med dig av den infon till mig.. då ja ska byta precis som du..



Sök