Jag köpte en fullt fungerande Peugeot 205 Gti från 1990 för ett tag sen som var i behov av ett kopplingsbyte. När jag hade plockat ihop allt igen och skulle starta så var det helt dött. Efter mycket sökande på forum och många timmar under huven har jag fått det mesta att fungera men jag får fortfarande ingen gnista. Jag har bytt Tändstift, Fördelarlock, Rotor och Tändmodul och vevaxelgivaren(ödp?) verkar fungera för jag får bränsle till fuelrailen.
En sak jag upptäckt är att det finns en kabel som ser ut att ha gått av ca 20cm från pluscentralen framme vid batteriet. Den är gul med gröna streck och har samma spänning som batteriet. Det kanske har någonting med problemet att göra?
Jag får ca 11-12 volt från tändspolen in i fördelarlocket men får ingenting från locket vidare till tändkablarna.
Jag är tacksam för alla svar, hjälp eller gissningar som kan ha någonting med problemet att göra.
Om det finns någon som har en likadan bil från 89-90 så får ni gärna höra av er om vart den mystiska gulgröna kabeln går!
he jjag är expert på fransyskor, mjä men mekat ihop en xantia motor i en 306 dratt nytt elsystem o grejer så har skaplig kol hur systemen fungerar, den gula kablen med gröna prickar brukar oftast vara jord på franska bilar, iaf 306 ,citroen 205,405, mm, kontakt mät mot jord o den gula gröna kabeln ,ger de utslag är de som de ska Jordkablen troligen från massa relä o sånt som msåte ha jord för att slå till, kan vara att nåt viktigt relä, ex huvidrelät får jord men inte dom andra, är nämnligen hudurelät som triggar bränslerelät också.
-så prova att jorda detta tillfälligt o se om bilen startar, gör den de,får du skarva den bra till jord fråga om de inte funkar.
Hej! Eftersom den kabeln går från pluscentralen som i sin tur går direkt till batteriet tvivlar jag på att den ska jordas Jag ska ut och kolla igenom bilen lite imorrn och säger till hur det går
Hej! Tack för svaren, men inget av dom var rätt. Felet berodde helt och hållet på mig för att jag hade kopplat fläktkontakten med styrboxkontakten och dubbelkopplat fel ände av fläktkontakten i pluscentralen.. Det löste sig för ett tag sen och bilen går numera som en klocka Det enda jag undrar över nu är att tomgången är hög ganska länge under kallstart och bilen ryker väldigt mycket när den värms upp.