2444
Sök

Byte av motorolja

193 Inlägg
30 september 2006
Trådstartare
Hej.
Jag ska byta olja på min Leon, men vet inte
vad den tidigare ägaren har haft för olja. Jag ska också byta oljefilter.
Finns det någon risk med att byta till en annan typ av olja än det är nu?

Mvh Kimme

2 652 Inlägg
30 september 2006
det ska inte vara någon fara , ta reda på vilken olja just din bil ska ha o ändvänd den .

om du har servicebok med anteckningar så kanske det står vad dom körde för olja förra gången ?

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
30 september 2006
det ska ju inte vara någon som helst fara med de

193 Inlägg
30 september 2006
Trådstartare
okej men vad just min bil ska vet jag inte var det står.
Resten av familjen kör med halvsyntet vilket verkar fungera bra.
Eller rekommenderar nu helsyntet?
det jag hört av många är att man inte ska snåla med för billig olja iaf.

Mvh Kimme

2 652 Inlägg
30 september 2006
om du åker till mekonomen o säger vad du har för bil så kan dom ta fram  vilken castrol olja som rekommenderas till din bil .

säg även till dom om du vinterkör så dom tar fram en olja som är både bra på vinter som sommar .

42 Inlägg
30 september 2006
om du inte vet vad för olja som vart i så är det nog bäst att du tar en halvsyntetisk olja...
det är säkert inget problem men bättre att vara  på den säkra sidan...

5 710 Inlägg
2 oktober 2006
jolet skrev:
om du inte vet vad för olja som vart i så är det nog bäst att du tar en halvsyntetisk olja...
det är säkert inget problem men bättre att vara  på den säkra sidan...

Och vad skulle hánda annars? skulle motorn skára?......

MVH Jonas
..............

272 Inlägg
2 oktober 2006
Helsyntet är väl alltid det bästa alternativet??

personbilstekniker
147 Inlägg
2 oktober 2006
En olja behöver inte vara bättre bara för att den är helsyntet, det är oljekvaliten, rengöringsförmåga mm som räknas. Ang din bil räcker det gott å väl med en bra halvsyntets olja men helsyntet är inte sämre.

Bara för informerandet skull skall jag informera att om om man har kört på någon gammal mineralolja som man har hittat längst in i garaget, så bildas det avlagringar mm motorn blir div "skitig". Häver man sedan i en fin olja (Halv/helsyntet) med hög rengöringsförmåga som de flesta nyare oljor har, så spolar oljan rent kanaler mm. I värsta fall kan all skit som lossnat sätta sig i en oljekanal vilket kan utveckla sig till ett haveri.

Men vågar man andvända sig av "nya fina oljor" undrar ni då???
Visst kan man det, men vet man att man har legat och gnetat med en gammal tex. mineral olja i en tex. V70. Då kan man göra en mellan service dvs. köra 100mil och sedan byta igen.

Men detta gäller EXTREM fall, köper man de oljor som rekomenderas inträffar inte sådana fall.
Senast redigerat av stilren (2 oktober 2006)

Race mekaniker
26 Inlägg
2 oktober 2006
åker du till mekonomen o frågar om olja så kommer dom o ge dig castrol 5w/40 o där kan du köpa wynns engine flush o den funkar skit bra, jobbar själv på bilverkstad och har användt det även på min audi o lyftarna som alltid tickar på audi blev tysta på min bara genom att köra ett par mil med wynns i systemet. köp wynns o kör 20-30 mil o byt sen olja o filter...

MVH Mattias

Four rings to rule them all=)
Audi S4

Sök