Att det skulle kosta 14,000 att byta en dörr är inget konstigt. även om dörren i sig inte är dyr eller materialet. vet väl alla som lämnat in bilen på märkesverkstad att det är arbetet som kostar. sen får man tänka på att dom kan räknat in lite lack-jobb mm i priset plus riktning.
Visst kan man göra jobbet själv. försäkringsbolagen går ibland med på detta men kan då ha lite villkor. ofta handlar det om att skadan inte får vara av den typen att den påverkar säkerheten. Sen blir det svårt att använda försäkringen om du får en ny skada på samma ställe. finns en rätt stor risk att dom nekar ersättning med hänvisning till att dom tror det är samma skada som du inte lagat. Händer även att försäkringsbolagen kräver in kvitto på delar.
När du får pengar för att göra det själv så räknar dom på ett ca pris på vad delen kostar NY, även om du köper beg. sen får du en viss ersättning för tiden de tar att åtgärda.
Att dom löser bilen för att rep.kostnaderna blir 14,000 betyder inte alls att dom värderar bilens värde till under 14,000. Men att bilens värde ligger runt de.
När dom värderar bilar brukar dom använda sig av olika annonssidor. vid värderingen så kollar dom miltal, ålder, skick, utrustning. alla försäkringsbolag ger ett lågt bud först. allt annat vore ju konstigt. accepterar man detta så blir dom såklart nöjda. Men om du inte accepterar de så måste du oxå ha ett argument till varför. för har du inget argument så har iallafall dom de till varför du inte ska få mer.
Ta reda på själv vad bilen är värd och vad du vill ha för den, glöm inte argument om du tänkt dej en summa lite över medelvärdet.
Allt som tillhör bilen ska vara med bilen när dom löser in den. du får inte plocka delar. Är precis som att du skulle sälja bilen, inte skrota den