4203
Sök

Försäkrings bolag köper loss bilen, frågor!

243 Inlägg
24 augusti 2012
Trådstartare
Hejsan!

Köpte nydligen en Volvo 850 GLT -94, va en tjej troligtvis med rykande färskt körkort som backade in i förarsidans dörr på min bil, försökte smita men hade som tur var vittnen som sett henne som lämna deras uppgifter såväl som hennes reg nummer. Fick tag på ägaren, anmälde och det löste sig.

Åkte förbi Rejmes i Norrköping, även om dom är dyra är det ju ändå försäkrings ärende och det går på hennes försäkring så jag klagar inte.

Fick svar idag från Rejmes att försäkrings bolaget vill lösa in min bil som jag knappt haft i 2 månader. Inte världens vakraste men går bra, bra koppling & låda, lite iordning gjord med toning, halvsats avgasrör från JT med mera.

Mina frågor är därför följande då jag inte tidigare varit med om liknande, och vill givetvis få ut max utav situationen:

*Vad går försäkrings bolag på när dom löser in bilar? har jag som ägare något alls att säga till om? Vill ju inte åka runt med en stor buckla i framdörren som dessutom längre inte är tät (läcker in vatten vid regn, och låter för jävligt när man åker motorväg), har inga direkta resurser till att ordna med allt själv heller med att byta dörr osv även om jag får pengar.

*Kan givetvis tänka mig en annan bil, detta är min 3e 850 GLT sedan jag fick körkort för nästan 2 år sedan nu, kan säkert hitta något bra om man skulle få ut ca femton tusen om det nu är möjligt? betalade ju ändå 12500kr för bilen, bytte bara för ynka veckor sedan bromsbelägg med mera. Tänkt på Saab 9000 dom ser ju bra ut för priset man ger, går dessutom att bygga bra ljud i, och går att trimma lite lätt billigt. Kommer givetvis kolla andra modeller också men tror inte det blir en 4e 850!

*Hur pass givmilda är försäkrings bolag när dom löser ut bilar? Måste man vara på dom till 100%, tjata och ha sig eller brukar dom vara lite mer givmilda om man ger ett rimligt pris såsom 15000kr i detta fall vilket är det jag lagt ut för inköp & nydligen bytta reservdelar?

Om någon varit med om detta på sistone skriv gärna smile all hjälp är välkommen, kommer åka förbi Rejmes idag "Fredag" och visa upp bilen "igen" för att ta kort på helheten, den är ju fin för att vara så gammal innuti & utanpå, lite klarlack släp och några rispor på vänster skärm annars ganska perfekt, fri från rost osv.

MvH

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
24 augusti 2012
Gav du tolv för den kommer dom vilja ge dig 5-6...

Accepterar du inte det hoppar dom upp i tio helt plötsligt.

Ungefär så brukar det fungera, dom ger ett riktigt skambud först och hoppas att du är dum nog att ta det men säger man till så blir det "ojsan nej jag menade ...."

Försäkringsbolag är riktiga rövhål rent ut sagt.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Gödseldräng
4 529 Inlägg
24 augusti 2012
dom jämför lite på blocket.

jag gav 16 för min 855 tdi t-gul la ut runt 3-4 hade den en månad sen blev den inlöst fick 24 och 20 var första budet från dom bara säga nej så gick dom upp te 24

länsförsäkringar har jag. alltid vatt bra o ha me o göra

243 Inlägg
24 augusti 2012
Trådstartare
Okej så då lär dom ge skambud först så får man ligga i lite med andra ord xD det är jag ju inte dålig på med mitt säljar sinne, se om man lyckas mjölka dom på 15k så man har råd med en annan likvärdig bil iallafall smile

1 450 Inlägg
24 augusti 2012
du kan ju även få pengar att fixa bilen själv  om den blir för dyr att laga via försäkring, blev också påbackad så framskärmen blev skrot, och då ville dom lösa in den, men de sa ja nej till aldrig att ja skulle göra de då ja tycker den e för fin. men då fick ja pengar att laga bilen själv. om de nu va 4-5 tusen eller något

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

243 Inlägg
24 augusti 2012
Trådstartare
Okej, men en 850 framdörr mörkröd, först ska man hitta en, sen hoppas på att inte gångjärn osv är trasiga, sen hitta någon som byter till vettigt pris, bara onödig tid smile Om jag lyckas få ut tillräckligt men pengar för att köpa en likvärdig bil känns ju det smidigare.

Ingen himmel är så blå som min
2 977 Inlägg
24 augusti 2012
Dom ger ett bud som du får ta ställning till. I mitt fall (iofs mycket dyrare bil, men skit samma) fick jag ett ok värde direkt och godkände. Om man tycker dom bjöd för dåligt så får man argumentera emot. Kommer man inte överens kan man låta en oberoende värderingsman kika på det. Bjuder han mer än f-bolaget så får dom betala hans arvode och det pris han kommit fram till. Bjuder han samma eller under f-bolaget får du betala hans arvode och nöja dig med bolagets bud.
På dessa småpengar är det troligen inte aktuellt med värderingsman. Billigare att acceptera ett mellanting både för dig och för bolaget.

/Mattias

1 160 Inlägg
24 augusti 2012
byta dörr 2 gångjärn ett dörrstop 2 elkontakter klar

243 Inlägg
24 augusti 2012
Trådstartare
horbybonnen, hade ja kunnat hade jag givetvis gjort det smile har en helt vanlig parkeringsplats tillhörande ett lägenhets område, har givetvis bekanta kunniga, men som jag skrev tidigare, den tiden osv det tar känns inte värt att göra det själv smile hade det å andra sidan vart mitt fel hade jag nog ficksat det själv.

Men då det inte var överhuvudtaget mitt fel, så känner jag att lite service från f bolaget som man betalar så dyrt för känns helt 100% rätt.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
24 augusti 2012
illiuminati skrev:
horbybonnen, hade ja kunnat hade jag givetvis gjort det smile har en helt vanlig parkeringsplats tillhörande ett lägenhets område, har givetvis bekanta kunniga, men som jag skrev tidigare, den tiden osv det tar känns inte värt att göra det själv smile hade det å andra sidan vart mitt fel hade jag nog ficksat det själv.

Men då det inte var överhuvudtaget mitt fel, så känner jag att lite service från f bolaget som man betalar så dyrt för känns helt 100% rätt.

Inte för att vara sån men byta dörr kan man helt klart göra på en vanlig parkeringsplats...

Tror att du egentligen inte alls vill ha kvar bilen utan snarare tänker mjölka FB på pengar för attt köpa en finare bil. Men det är bra, bara på dom j-larna tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

2fast4you
371 Inlägg
24 augusti 2012
men om det bara hade varit att byta dörr, så är jag ganska säker på att försäkringsbolaget hade gjort det. det jag kan tänka mig är att det har även tagit tröskeln eller dörrstolpen

haru kört fast eller

243 Inlägg
24 augusti 2012
Trådstartare
Var nere med bilen idag, 14k skulle det kosta försäkrings bolaget att få det gjort, så dom ville köpa loss bilen, dom hade redan hittat beg dörr osv men dom ville ändå köpa loss den. Så hoppas kunna få 15k för att köpa likvärdig bil.

Handledare
1 481 Inlägg
24 augusti 2012
illiuminati skrev:
Var nere med bilen idag, 14k skulle det kosta försäkrings bolaget att få det gjort, så dom ville köpa loss bilen, dom hade redan hittat beg dörr osv men dom ville ändå köpa loss den. Så hoppas kunna få 15k för att köpa likvärdig bil.

Om du nu gillar bilen så köp en dörr från skroten och byt själv med hjälp av en kompis. Leta rätt på en på laga.se, du får den levererad till din bostad om du vill.  Sedan skickar du kvittot till försäkringsbolaget. En beg dörr kostar inte 14k. Arbetet får du inget betalt för men det tar väl max 1 tim att byta en dörr.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
24 augusti 2012
Hade en Audi s4 för några år sedan som jag satte i diket.
Då ville dom lösa in den. Jag fick ett bra bud, riktigt bra faktiskt.
Sen när dom hade löst in den frågade jag vad som händer med bilen nu, och den skulle skrotas.
Så jag fråga om jag fick behålla bilen istället och det fick jag:)
Sammanfattning:
Köpte bilen för 43.000kr, fb löste in bilen och betalade mig 48.000kr och jag fick behålla bilen.
Bytte dom delar som var trasiga och lackade om hela bilen, notan landade på 21.500kr.

Jo jag var nöjd:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

2 046 Inlägg
24 augusti 2012
Gör samma sak som Marvin!

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Handledare
1 481 Inlägg
Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
24 augusti 2012
illiuminati skrev:

om de kostar 14 och laga den och de tycker de är för mycket, varför skulle de då vilja köpa den för 15 ?

tror inte du får ut mycket mer än 10 om de ska lösa in den tyvär. Bästa du kan göra är att ta hjälp utav en kompis och byta dörren... om de inte känns lönt att lägga 1-2 timmar på bilen är den verkligen i dåligt skick redan och kanske inte värd mer än 2000kr i verkligheten ?

243 Inlägg
24 augusti 2012
Trådstartare
Har inte plats eller kunskap till att byta, sen principen att ja ska göra något när någon annan orsakat det utan att få betalt xd att ja får 15k fast dom tackar nej till att laga är ju för dom kan ta den till en billigare verkstad åtgärda och sälja vidare för 8-12k

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
24 augusti 2012
illiuminati skrev:
Har inte plats eller kunskap till att byta, sen principen att ja ska göra något när någon annan orsakat det utan att få betalt xd att ja får 15k fast dom tackar nej till att laga är ju för dom kan ta den till en billigare verkstad åtgärda och sälja vidare för 8-12k

oftast går de bilarna fb köper in direkt till skroten, de lagas inte och säljs vidare

säg att du får 8000 för att fixa de själv, en dörr kostar 1000-1500.. då har du ju tjänat pengar på kuppen.

plats hade du ju, hade en parkeringsplats... kunskap krävs ej till och med min lillasyster klarar byta en dörr själv och hon är bara 15.

Men de enda svaret du kan få som är sant får du utav fb själva, det enda vi kan göra här är att spekulera
Du ska ha i åtanke att fb är företag precis som alla andra och endast vill tjäna penger, de håller inte direkt på med  någon välgörenhet

Självlärd
3 083 Inlägg
24 augusti 2012
Att FB säljer den vidare lär aldrig hända. Den åker direkt till skroten.

Byt dörren själv. Du behöver en blocknyckel och max 30 minuter av din dyra tid.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Sök