2800
Sök

Ferrita vs JT halvsats till Volvo

2 763 Inlägg
30 augusti 2012
#21
torpis skrev:
Torrb skrev:
UhrJr skrev:
En som uppskattar riktig motorklang söker sig garanterat till Ferrita.
Vill man ha högre ljud enbart, även om det resulterar i traktormuller, så är det JT man söker efter.

Skulle vara kul om man kunde få en blandning av de båda

Inga problem, bara att trimma bilen(!)   Skapa mycket ljud gör du som sagt genom att plocka bort avgassystemet, skapa välljud gör du genom att öka ljudkällan dvs mer effekt i motorn.

JT 3" med två dämpare och ca 450hk blir såhär.  Sen om det låter bra eller dåligt låter jag vara osagt, traktor är det iaf inte smile


Är det du som är kritan? wink

Volvo - For Life

354 Inlägg
30 augusti 2012
#22
http://m.youtube.com/watch?v=c20EcR2YnFI
Så här låter min s40 3"Feritta DP + 3"TJ med en dämpare


4 179 Inlägg
30 augusti 2012
#23
torpis skrev:
Torrb skrev:
UhrJr skrev:
En som uppskattar riktig motorklang söker sig garanterat till Ferrita.
Vill man ha högre ljud enbart, även om det resulterar i traktormuller, så är det JT man söker efter.

Skulle vara kul om man kunde få en blandning av de båda

Inga problem, bara att trimma bilen(!)   Skapa mycket ljud gör du som sagt genom att plocka bort avgassystemet, skapa välljud gör du genom att öka ljudkällan dvs mer effekt i motorn.

JT 3" med två dämpare och ca 450hk blir såhär.  Sen om det låter bra eller dåligt låter jag vara osagt, traktor är det iaf inte smile


Hahah gör om de där med ett tåg om du kan:) Tåg är ju rena skämtet. Min tjej pluggade 6 månader i Luleå. Det tog 18 timmar med tåg ifrån GBG till Luleå och kostade 1000:-  Flyget tog 3 timmar och kostade 1200:-

Min bil tog 13 timmar och kostade kanske 1800:-  Tåg är så värdelöst....


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
30 augusti 2012
#24
Torpis, det där låter ju inte traktor direkt. Men å andra sidan är det ju (precis som du säger) lite trimmat också wink
Jag pratar om orginalbilar. Grova rör utan ljuddämpare låter högt, men inte bra.
Busgrabb, bara för att det står T bakpå betyder det inte att det låter bra med stort avgasystem.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Hhehehehhest
375 Inlägg
30 augusti 2012
#25
Rostfritt system slår ju allt!
Ser bättre ut, låter bättre och håller bättre. big_smile

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

Rejsa ?
2 959 Inlägg
30 augusti 2012
#26
Nyman1337 skrev:
Rostfritt system slår ju allt!
Ser bättre ut, låter bättre och håller bättre. big_smile

Fast Ferrita låter inte bättre, det låter typ inget!
Håller bättre och ser bättre ut, japp.

Autotech

Hhehehehhest
375 Inlägg
30 augusti 2012
#27
Busgrabb skrev:
Nyman1337 skrev:
Rostfritt system slår ju allt!
Ser bättre ut, låter bättre och håller bättre. big_smile

Fast Ferrita låter inte bättre, det låter typ inget!
Håller bättre och ser bättre ut, japp.

Allt beror ju på vad du vill ha med. Dom bygger ju efter dina önskemål.

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

2 763 Inlägg
30 augusti 2012
#28
Busgrabb skrev:
Nyman1337 skrev:
Rostfritt system slår ju allt!
Ser bättre ut, låter bättre och håller bättre. big_smile

Fast Ferrita låter inte bättre, det låter typ inget!
Håller bättre och ser bättre ut, japp.

Tråkigt att inte Volvo C30 PCP låter något då. Det är ju Ferritas rostfria system på den...

Volvo - For Life

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
30 augusti 2012
#29
Busgrabb skrev:
Nyman1337 skrev:
Rostfritt system slår ju allt!
Ser bättre ut, låter bättre och håller bättre. big_smile

Fast Ferrita låter inte bättre, det låter typ inget!
Håller bättre och ser bättre ut, japp.

bättre = högre?

Blir det ingen skillnad mot orginal så är det ett "bra" orginalsystem.
Den stora skillnaden märks uppe i varv.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Hhehehehhest
375 Inlägg
30 augusti 2012
#30
UhrJr skrev:
Busgrabb skrev:
Nyman1337 skrev:
Rostfritt system slår ju allt!
Ser bättre ut, låter bättre och håller bättre. big_smile

Fast Ferrita låter inte bättre, det låter typ inget!
Håller bättre och ser bättre ut, japp.

bättre = högre?

Blir det ingen skillnad mot orginal så är det ett "bra" orginalsystem.
Den stora skillnaden märks uppe i varv.

Bättre menade jag då "klanget" man får. En bruksbil som låter högre än ett jasplan är inte fränt någonstans.

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
30 augusti 2012
#31
Nyman1337 skrev:
UhrJr skrev:
Busgrabb skrev:

Fast Ferrita låter inte bättre, det låter typ inget!
Håller bättre och ser bättre ut, japp.

bättre = högre?

Blir det ingen skillnad mot orginal så är det ett "bra" orginalsystem.
Den stora skillnaden märks uppe i varv.

Bättre menade jag då "klanget" man får. En bruksbil som låter högre än ett jasplan är inte fränt någonstans.

Du och jag delar samma åsikt. Det var riktat till Busgrabben.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Hhehehehhest
375 Inlägg
30 augusti 2012
#32
UhrJr skrev:
Nyman1337 skrev:
UhrJr skrev:

bättre = högre?

Blir det ingen skillnad mot orginal så är det ett "bra" orginalsystem.
Den stora skillnaden märks uppe i varv.

Bättre menade jag då "klanget" man får. En bruksbil som låter högre än ett jasplan är inte fränt någonstans.

Du och jag delar samma åsikt. Det var riktat till Busgrabben.

Måste erkänna att min e28 inte riktigt låter så tyst. Men åt andra sidan så är det inte direkt min bruksbil. big_smile

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

Rejsa ?
2 959 Inlägg
30 augusti 2012
#33
Men det är inte byggt efter önskemål eller byggt som Polstar C30:n.
Det är ett köp system färdigt till S40 med turbo, dom låter inte kul, inte tufft och inte nått.
Jag har provat, jag vet.
Jag säger inte att Ferrita är skit men säger att deras färdiga system till Volvo inte låter nått så är man ute efter lite gött ljud i sin Volvo (Högt eller inte) så är Ferrita inget alternativ.

Högt är inte samma sak som gött, det håller jag med om men låter det som orginal så kan det inte vara direkt upphetsande för några öron, right?
Senast redigerat av Busgrabb (30 augusti 2012)

Autotech

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
30 augusti 2012
#34
Då är vi ganska överens ändå, även om det inte spelar någon roll eftersom det är en smaksak.
Men jag gillar när det kan vara relativt tyst under lugn körning, för att sedan börja låta när maskinen får jobba (wastegaten öppnar, varvet kommer osv).
Jag har haft allt ifrån orginal 2,25" med flera ljuddämpare till 3" helt utan ljuddämpare (JT). Körde till och med helt utan avgassystem ett tag (endast en 90gr böj ner i marken från turbon).
Nu kör jag med Ferrita helsats (utan kat, som hämmar ljudet rejält) med en styck ljuddämpare, och jag har aldrig varit så nöjd smile
Kika filmen innifrån på min 9-3 Aero för smakprov. Låter inte helt lika i dagsläget då jag har något grövre idag.
Ska göra en "ljudfilm" snart där man får höra från olika vinklar.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 augusti 2012
#35
UhrJr skrev:
även om det inte spelar någon roll eftersom det är en smaksak.

I detta fallet spelar det lite roll eftersom 3" inte får plats på en S40. Man får kapa i hjulupphängningen, banka värmeskydden tätt emot plasttanken och montera systemet längre ned så det hänger under bilen.

Är man duktig med verkstad löser man det efter lite pill, annars kommer det bli halvdant sad

Hade JT varit duktiga konstruktörer så hade de gjort som ferrita och byggt med 2.5" till denna bilen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Rejsa ?
2 959 Inlägg
30 augusti 2012
#36
torpis skrev:
UhrJr skrev:
även om det inte spelar någon roll eftersom det är en smaksak.

I detta fallet spelar det lite roll eftersom 3" inte får plats på en S40. Man får kapa i hjulupphängningen, banka värmeskydden tätt emot plasttanken och montera systemet längre ned så det hänger under bilen.

Är man duktig med verkstad löser man det efter lite pill, annars kommer det bli halvdant sad

Hade JT varit duktiga konstruktörer så hade de gjort som ferrita och byggt med 2.5" till denna bilen.

Mnja....jag bytte gummiupphägningen bak på min S40 vid bakaxeln till en stel metallbussning och på så sätt rör sig systemet mycket mindre och går ej emot.
Dock är det noga hur man justerar in det vid montering.

Autotech

4 179 Inlägg
30 augusti 2012
#37
Busgrabb skrev:
torpis skrev:
UhrJr skrev:
även om det inte spelar någon roll eftersom det är en smaksak.

I detta fallet spelar det lite roll eftersom 3" inte får plats på en S40. Man får kapa i hjulupphängningen, banka värmeskydden tätt emot plasttanken och montera systemet längre ned så det hänger under bilen.

Är man duktig med verkstad löser man det efter lite pill, annars kommer det bli halvdant sad

Hade JT varit duktiga konstruktörer så hade de gjort som ferrita och byggt med 2.5" till denna bilen.

Mnja....jag bytte gummiupphägningen bak på min S40 vid bakaxeln till en stel metallbussning och på så sätt rör sig systemet mycket mindre och går ej emot.
Dock är det noga hur man justerar in det vid montering.

Men då tycker jag att ferrita bara har gett upp och tagit den enkla vägen med 2,5" istället för 3". Så vill man ha 3" så är det väll bara jt som fixar det då.


88 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#38
Ni får det att låta som att det är jävligt svårt att sätta på 3" på en S40.. Är det så svårt, ni som har det..?

Edit: Hur låter BSRs simons-system då? Lika "tyst" som Ferritas?
Senast redigerat av Torrb (30 augusti 2012)


Rejsa ?
2 959 Inlägg
30 augusti 2012
#39
Torrb skrev:
Ni får det att låta som att det är jävligt svårt att sätta på 3" på en S40.. Är det så svårt, ni som har det..?

Edit: Hur låter BSRs simons-system då? Lika "tyst" som Ferritas?

Nej inte svårt men lite pill är det vid bakaxeln, man måste sätta det exakt rätt då det är trångt.
Senast redigerat av Busgrabb (30 augusti 2012)

Autotech

88 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#40
Busgrabb skrev:
Torrb skrev:
Ni får det att låta som att det är jävligt svårt att sätta på 3" på en S40.. Är det så svårt, ni som har det..?

Edit: Hur låter BSRs simons-system då? Lika "tyst" som Ferritas?

Nej inte svårt men lite pill är det vid bakaxeln, man måste sätta deta exakt rätt då det är trångt.

Efter lite sökande nu så måste man typ banka in röret/ kapa+svetsa då det blir jäävligt trångt vid bakaxeln på S40.. hmm



Sök