3293
Sök

Ferrita vs JT halvsats till Volvo

88 Inlägg
27 augusti 2012
Trådstartare
#1
Blev jäkligt sugen på att köpa effektsystem nu..

Lutar just nu på ett halvsatssystem från Ferrita till min S40, men vill också att det ska låta lite om den så folk vänder sig om när man åker förbi cool
Därför funderar jag på om ett JT-halvsats skulle vara bättre..

Har aldrig hört ett Ferrita förut, så frågar er som har erfarenhet av det!

En annan fråga också: Har hört att BSR bara chippar bilar som har deras egna effektsystem på, är det sant? Isåfall hur gör jag då om jag tex har ett Ferrita-system? Autotech är nämligen för långt för mig att åka till... neutral


169 Inlägg
27 augusti 2012
#2
Ferrita är att rekommendera. Till skillnad från JT-Tuning har Ferrita bättre passform samt livslängd! smile

[<->] Dedron [<->] Volvo Marknaden Västra Götaland [<->]

88 Inlägg
27 augusti 2012
Trådstartare
#3
Dedron skrev:
Ferrita är att rekommendera. Till skillnad från JT-Tuning har Ferrita bättre passform samt livslängd! smile

Precis vad jag har hört! Dock vill jag veta mer om ljudet systemet ger hmm


279 Inlägg
27 augusti 2012
#4
har JT halvsats på min s60 t5 låter skit bra smile lagom på landsväg och mullrar på gött när msn gasar smile passformen var perfekt smile inget att klaga på där inte smile

Sponsrad av: Mig
Projekttråden!:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3967332
När du tycker att det är jobbigt eller tråkigt att tanka bilen då är det dax att sälja den!

4 146 Inlägg
28 augusti 2012
#5
Har JT 3" ifrån turbon hela vägen utan kat och med en dämpare. Röret som går till bakdämparen slår emot fjädringen höger bak vilket resulterade i ett mkt störande klonkande varje gång man svänger vänster. Löste detta med massa fog på fjädern så nu klonkar det inte mera:)

Sedan så sänkte jag bilen 65mm och då passade det perfekt även utan fog:)

Ska dock säga att det var inte jag som monterade systemet utan tidigare ägare, så det kan ha varit han som monterade det dåligt.

Angående ljudet så är jag väldigt nöjd, när man kommer smygande på parkeringar så ser man hur föräldrar skräckslaget drar till sig ungarna och håller dom nära för att dom hör att här kommer något farligt:)  Väldigt gött på sommaren också, inga dryga fotgängare som inte låtsas att dom inte hör att dom har en bil bakom sig på gatorna inne i stan osv:)

Men jag var allt lite trött i öronen när jag körde Uddevalla - Luleå i ett sträck. 145 mil.

Man känner sig ju dock väldigt löjlig när man hör en jänkare med en fet v8a men det kan man ju inte skylla på avgassystemet:)
Senast redigerat av zemet (28 augusti 2012)


1 062 Inlägg
28 augusti 2012
#6
Jag har haft JT 3tums på några av mina bilar och varit nöjd med ljudet. minus att det rostar, en fråga du ska ställa dej själv, är hur länge du ska ha bilen, har du tänkt att ha den länge så kanske ett rostfritt ferrita system är något att satsa på

3 860 Inlägg
28 augusti 2012
#7
Underbart ljud ur deras system, slår ferrita alla dagar i veckan enligt mig! Ser också snyggare ut på en del modeller, vissa modeller så kommer ändrören ut lite halv taskigt tycker jag.

Passformen har fått kritik lite då och då från olika håll men dom har uppdaterat sina system med jämna mellanrum på den fronten. Står också på deras sida att på vissa modeller krävs det lite mer jobb av montören..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 augusti 2012
#8
spokenratt skrev:
Passformen har fått kritik lite då och då från olika håll men dom har uppdaterat sina system med jämna mellanrum på den fronten. Står också på deras sida att på vissa modeller krävs det lite mer jobb av montören..

Upplever inget fel på JT heller mer än att de valt att köra 3" på en bil där 3" inte får plats.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

88 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
#9
Tackar för svar. Verkar som om alla står fast vid JT... Bilen ska köras i vinter nämligen.
Polaren har ett JT på sin bil och jag tycker den mullrar lite som en båt. Låter bra men lite för mycket i cupén enligt mig.. Därför är jag lite sugen på ferrita men vill ändå att det ska låta om åbäket! Har dock som sagt aldrig hört ett Ferrita irl..

Ni som har hört, hur låter de?


Tvivlare
2 266 Inlägg
28 augusti 2012
#10
Torrb skrev:
Tackar för svar. Verkar som om alla står fast vid JT... Bilen ska köras i vinter nämligen.
Polaren har ett JT på sin bil och jag tycker den mullrar lite som en båt. Låter bra men lite för mycket i cupén enligt mig.. Därför är jag lite sugen på ferrita men vill ändå att det ska låta om åbäket! Har dock som sagt aldrig hört ett Ferrita irl..

Ni som har hört, hur låter de?

http://www.youtube.com/watch?v=5rgSSlNm7GY

big_smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Mr White
1 072 Inlägg
28 augusti 2012
#11
Skit nöjd med mitt jt.. Bra passform men kassa upphängningar.


Forummoderator
10 576 Inlägg
28 augusti 2012
#12
Torrb skrev:
Tackar för svar. Verkar som om alla står fast vid JT... Bilen ska köras i vinter nämligen.
Polaren har ett JT på sin bil och jag tycker den mullrar lite som en båt. Låter bra men lite för mycket i cupén enligt mig.. Därför är jag lite sugen på ferrita men vill ändå att det ska låta om åbäket! Har dock som sagt aldrig hört ett Ferrita irl..

Ni som har hört, hur låter de?

JT låter onödigt mycket och burkigt medans Ferrita som är i rostfritt ger en helt annan klang.

Vill du bara det skall låta så skall du montera bort bitar av avgasröret, vill du det skall låta bra skall du optimera genom lagom stora rör som får plats under bilen och då även gärna rostfritt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Rejsa ?
2 959 Inlägg
29 augusti 2012
#13
Ferrita låter nada, hade 3 tums JT downpipe utan katt och Ferrita baksystem på min föredetta V40 T4 och ärligt talat lät det typ som polarens orginal V40.
Visst vill man vara tyst med bättre flöde i systemet så är det kanon men vill man ha lite gött ljud så går det bort direkt!
Har på alla mina övriga Vovos haft JT och det låter fint!
Håller några år vid året runt körning och sen börjar bakre delen ruttna men andra sidan får du nästan två JT för ett Ferrita.
Senast redigerat av Busgrabb (29 augusti 2012)

Autotech

88 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#14
Busgrabb skrev:
Ferrita låter nada, hade 3 tums JT downpipe utan katt och Ferrita baksystem på min föredetta V40 T4 och ärligt talat lät det typ som polarens orginal V40.
Visst vill man vara tyst med bättre flöde i systemet så är det kanon men vill man ha lite gött ljud så går det bort direkt!
Har på alla mina övriga Vovos haft JT och det låter fint!
Håller några år vid året runt körning och sen börjar bakre delen ruttna men andra sidan får du nästan två JT för ett Ferrita.

Tack för ett grymt svar som nu fick mig att välja JT wink


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
29 augusti 2012
#15
En som uppskattar riktig motorklang söker sig garanterat till Ferrita.
Vill man ha högre ljud enbart, även om det resulterar i traktormuller, så är det JT man söker efter.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

88 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#16
UhrJr skrev:
En som uppskattar riktig motorklang söker sig garanterat till Ferrita.
Vill man ha högre ljud enbart, även om det resulterar i traktormuller, så är det JT man söker efter.

Skulle vara kul om man kunde få en blandning av de båda


2 763 Inlägg
29 augusti 2012
#17
Sitter ett Ferrita från bakaxeln och bakåt på min XC, låter inte mycket mer än original men det ger ett dovare ljud som är rätt härligt faktiskt. Är rakt rör från katten till bakaxeln, därför det endast är därifrån och bakåt som det är bytt, givetvis till rostfritt! De blev jäkligt snyggt när jag polerade burkarna och rören med autosol! smile
Senast redigerat av BOLIN_ (29 augusti 2012)

Volvo - For Life

Rejsa ?
2 959 Inlägg
30 augusti 2012
#18
UhrJr skrev:
En som uppskattar riktig motorklang söker sig garanterat till Ferrita.
Vill man ha högre ljud enbart, även om det resulterar i traktormuller, så är det JT man söker efter.

A men så är det ju inte så du får nog testa lite system innan du skriver....

Visst rostfritt Ferrita på en tex M3 E46 låter rätt raspigt och fint vid gas men nu var det en S40 turbo han skulle ha det på.

Autotech

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 augusti 2012
#19
Torrb skrev:
UhrJr skrev:
En som uppskattar riktig motorklang söker sig garanterat till Ferrita.
Vill man ha högre ljud enbart, även om det resulterar i traktormuller, så är det JT man söker efter.

Skulle vara kul om man kunde få en blandning av de båda

Inga problem, bara att trimma bilen(!)   Skapa mycket ljud gör du som sagt genom att plocka bort avgassystemet, skapa välljud gör du genom att öka ljudkällan dvs mer effekt i motorn.

JT 3" med två dämpare och ca 450hk blir såhär.  Sen om det låter bra eller dåligt låter jag vara osagt, traktor är det iaf inte smile


-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

300 Inlägg
30 augusti 2012
#20
Jag har JT 3", mullrar inte mycket i bilen på landsväg, det låter gött vid gaspådrag. Helt klart värt en bullrig resa för ljudet smile


Sök