Lågbudget-BlingBling-BonnaMeck-SmåFix-moddad brukskärra utan race- eller utställnings-ambitioner. (Långsamt sporadiskt petande med vad som faller mig in)
Fan vad bra!! Det är nästan så att jag kommer att be dig om att få byta dioderna i min ST också ....snälla snälla haha. Har ej haft tid att pilla med det, och tycker som du att originalbelysningen är riktigt B!
Jo, jag skulle ju bara till garaget och pumpa däcken
Så här såg det ut, och jag kom på att jag kunde ju iaf kolla hur allt sitter fast.
Mondeo MK3 original mätarhus
Först måste man lossa den stora kåpan under ratten.
5 skruvar + 1 Clip, dra allt mot dig
OBS! På baksidan av kåpan sitter det lite prylar som man måste lyfta loss. enkelt och okomplicerat, men inget man vill riva sönder.
Sedan måste man lyfta av plasten runt styrstången.
3 skruvar
Om du har extrapaddlarna till stereon måste dessa flyttas på för att få loss plasten runt rattstången. På baksidan av "paddeln" finns 3 hål. Sätt helt enkelt en skruvmejsel i hålet i mitten och tryck till, så hoppar det loss.
bara att trycka lätt så lossnar den! dra rakt ut och koppla loss sladden
Du kan nu dela kåpan runt rattstången. Den sitter med ett par klipp i ovankant mot ratten. Applicera lätt våld så delar den enkelt på sig. Låt ovansidan ligga kvar, den sitter ihop med plasten runt mätarhuset
4 skruvar, och dra sedan rakt mot dig
Nu har man fått loss plasten på ovansidan av rattstång, samt framför/under mätarhuset. Där under hittar du 2 skruvar till. ... så klart.
2 skruvar till...
Men det är Enbart dessa 2 skruvar som håller fast själva mätarhuset. Det satt dock hårt som faan för mig, men våld, våld och mera våld löste problemet. Stick in fingrarna i underkant av mätarhuset och slit underkant mot dig. Förr eller senare måste ju något ge med sig
Vinkla det snett så du får in handen bakom och kan lossa kontakten.
fippla på spärren i mitten, för sedan den svarta låshaken 180 grader, så lossnar kontakten.
Va väl inte så svårt ?
När jag kommit så här långt så var det lika bra att köra på
Börja med att skruva loss skärmen/glaset framåt, 4 skruvar
obs obs obs Tänk nu på att akta nålarna och stopppinnarna på framsidan !! Lägg inte mätarna ned mot bordet. Det var enkelt att arbeta på en cellplastskriva som formade sig efter allt utstickande.
Nålarna är bara till att dra rakt upp. använd tesked eller liknande till att försiktigt bända upp dem. !! OBS !! Här är det bra att minnas hur mkt soppa det var på tankmtaren, underlättar vid kalibreringen. bara ett tips
Jag använde en skalpell till att försiktigt peta loss mätartavlan från plasten. Mätartavlorna har grön färg på baksidan, så det var bara till att gå bananas och avlägsna den färgen
Det vita på baksidan är någon typ av toning, för att få jämn färg på framsidan. Vill man vara noga så ska man försöka efterlikna den när man är klar
bara 876 streck kvar... Jag tog det lugnt och sedan fanns det klister nog kvar på baksidan för att bara trycka tillbaka tavlan, jag hoppas den fortsätter hålla sig på plats.
Gav mig på LCD-displayerna, jag hade ju redan testat lite på ett trasigt instrumenthus, så jag visste ju typ hur jag skulle göra. Lossade den svarta kragen runt displayen. Sedan böjer man den försiktigt 2 mm uppåt och med en skalpell lossar man det gröna filtret på baksidan.
Det satt bara med små streck av dubbelhäftande tejp ute i kanterna.
Den ljusade silversidan ska man försöka vara lite försiktig med. Denna bit fungerar även som ett spridningsfilter och jämnar ut ljuset på displayen. När man tar bort den här biten är displayen helt genomskinlig.
Det görna ljuset i displayerna kom av ett lager grön färg på baksidan av filtrena. Skrapa, skrapa, skrapa... Bort med ALL grön färg försiktigt, försiktigt..
Sedan återanvände jag samma filter, jag la försiktigt in det bakom displayerna.
Dags för polarisering.
Fram med skalpell igen.
Jag skar försitkigt loss det yttersta lagret film från displayen.
Sedan tog jag samma sak från yttersta lagret på min slaktade laptop, och gjorde som jag lärt mig på youtube
Sedan vider man bara sitt nya filter tills man är nöjd med resultatet
Skruvade ihop allt o omvänd ordning. Lamporna bytte jag ut mot xenonvita led-lapmor
Det lustiga var sedan att kalibrera om mätarhuset Efter att ha brutit strömmen så vill mätarna kalibrera om sig när man vrider om till tändning. Det innebär att de går upp till max och tillbaka.. Jag lät dem göra det, sedan tryckte jag löst fast mätar-nålarna och bred om till tändning igen. Höll på tills nålarna visade "typ" tärr
Jag fick alldeles för bråttom här, så varvräknaden visar 100rpm för mycket, hastighetsmätaren är fel med typ 5knyck, och det saknas 7-8 grader på tempmätare
Men eftersom det här bara var ett fultest så är jag nöjd grymt nöjd. Jag ska ta ett par vettigare bilder någon annan dag och lägga upp
Senast redigerat av Godspeaker (13 januari 2013)
Turbo? No. Balls! Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge "Ecodriving is for poor people"
Ge dig själv en klapp på axeln, det där blev awesome!
No shit! sjukt bra blev det
holmpa94 skrev:
röker du inne?
Din logik är bristfällig och felaktig
skutte skrev:
Snyggt jobbat blev ett lyft helt klart det där!!
psyco skrev:
Jävlar va snyggt de där vart
stojf skrev:
blev riktigt fint de där!
Mervolic skrev:
Blev riktigt bra det där!
Ermin skrev:
Riktigt nice de blev med vit belysning
Tack, Kul att höra Jag är faktiskt grymt nöjd med resultatet, det är alltid kul att höra att andra också gillar det
DeutscheWagen skrev:
Haha bara jag som gilla orginal bättre ?! Men du ska ha cred för jobbet du lagt ner
Nystedt88 skrev:
helt klart snyggt, och bra jobbat..men inget jag skulle lägga ner tid på tycker orginal är snyggt med
Haha, smaken är som baken ^^ Jag tycker ju de där gröna ser jävligt fattigt och billigt ut, nu genast känns bilen 8 år nyare
Digital_Kicker skrev:
Fan vad bra!! Det är nästan så att jag kommer att be dig om att få byta dioderna i min ST också ....snälla snälla haha. Har ej haft tid att pilla med det, och tycker som du att originalbelysningen är riktigt B!
Well.. jag har ju en uppsättning knappar över, vi kan ju diskutera något
Turbo? No. Balls! Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge "Ecodriving is for poor people"