2317
Sök

Byta till större turbo på V70 -97

227 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#21
hur mkt kan man ladda med 16t? för det är lite snabbare spool up med mindre agg än större. jäkla turbo djungel!! =/

Rejsa ?
2 959 Inlägg
30 augusti 2012
#22
Slim_M skrev:
Busgrabb skrev:
Slim_M skrev:
Halloj!
Har en motor med b5254t block
850 t5 topp med tillhörande kammar
83mm org kolvar från en B5254t
Samt dom långa stakarna på 141mm?
2½ tum från turbo
Nu är det så att turbo eländet har börjat trycka igenom lite olja... Så tänkte byta skiten!
Behöver tips om vilken turbo jag skall välja! smile

Vill ladda 1bar, gärna från så låga register som möjligt. Turbon ska orka leverera 1bar även när man har 5an i... (Dock ska inte bilen bli något varvmonster iom stakarna o det rasslar nog till när man varvar 7000rpm o laddar 1 bar...) Men aaa, ska jobba effektivt mellan 1500varv-5500varv! (lådan är neddrevad, drf vill jag ha mer vrid från botten! wink )

Så tänkte investera i nya större spridare samtidigt, räcker 500cc? Sen skall bilen mappas oxo.

Vill inte ha några spikningar osv..... och vill inte ladda sönder stakarna heller!

Motorn är välbyggd, allting är nytt inuti, inmätt mm... förutom turbon då som skall bytas nu!

Vilken turbo hade ni valt till detta syfte? samt hur stora spridare hade ni satt på?

posta gärna länkar och kom med tips!

Stakarna knäcker du inte på 7000 rpm, det gör man vid maxvrid, det är då det är högt moment och belastning på stakarna.
Med dom stakarna räcker det med 16T och en sån snurra hittar du billigare (Sitter orginal på S60 T5 och V70N T5) begagnad tror jag.
Den är god för 300 Hkr bensin och till det kanske ljusblå T5 spridare eller gröna R spridarna kan vara lämpligt.

Men det är väl större risk att stakarna kroknar när man kör med högt tryck på höga varvtal? längre stakar ger ju en lite trögare karaktär än kortare stakar. Eller är jag helt ute o cyklar?

Nej då har du inte bästa fyllningsgraden med dom kammarna osv så därför blir det inget jättehögt vrid på dom höga varven och vridet är det som knäcker stakar.
Man kan åka med en jävla toppeffekt med med ett snällt mappat mellanregister och får orginalgrejer att hänga med rätt långt.

Autotech


Sök