3125
Sök

Saab 9-5 2.0T -00 Små fix och uppfräschning!

Vänt om bollen nu, motorn verkar fungera klockrent som den skall och allt går någorlunda enligt planerna.

197 942 Visningar
Projektet avslutat 30 juli 2013
3 182 Inlägg
18 oktober 2012
#401
stojf skrev:
instegslisten ska bara vara att lyfta på såvitt jag har förstått! jaa men jag tänkte hur du gjorde för att få det snyggt från list till skuff? smile
nu är gö din ström kabel dubbelt så kraftig men jag peta ner den under mattan. och tog bort baksätet helt och hitta nåt hål som jag drog in den i reserhjulsbaljan. syns inget alls i min bil tog stipes(stavas) där det gick. motor rummet hitta jag nåt svart höje som man drar sladdar i som jag drog runt den. syns inget där häller samt att batterilådan döljer allt.

2 712 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
#402
Ja du som har en Batteri låda wink

Jag har ingen låda till mitt batteriet står löst .. wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..

961 Inlägg
18 oktober 2012
#403
amoreex skrev:
Update

Testar lådan i bilen.. ser helt okej ut! smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 2be8ee.jpg
hur kommer du göra med lådan sen? ska den maskeras med glas fiber å sånt så den passar in i bilen eller ska du lämna den som den är och ev. klä in den med matta?
Senast redigerat av KBAragger (18 oktober 2012)

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

2 712 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
#404
KBAragger skrev:
amoreex skrev:
Update

Testar lådan i bilen.. ser helt okej ut! smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 2be8ee.jpg
hur kommer du göra med lådan sen? ska den maskeras med glas fiber å sånt så den passar in i bilen eller ska du lämna den som den är och ev. klä in den med matta?
Eftersom lådan ska spela inåt i bilen med högtalarna vända mot ryggstödet så kommer de sättas dit en plywood skiva eller något liknande som en täckskiva som i sin tur kommer att bli klädd så de blir bara en rak vägg inne i bagaget smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

961 Inlägg
18 oktober 2012
#405
amoreex skrev:
KBAragger skrev:
amoreex skrev:
Update

Testar lådan i bilen.. ser helt okej ut! smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 2be8ee.jpg
hur kommer du göra med lådan sen? ska den maskeras med glas fiber å sånt så den passar in i bilen eller ska du lämna den som den är och ev. klä in den med matta?
Eftersom lådan ska spela inåt i bilen med högtalarna vända mot ryggstödet så kommer de sättas dit en plywood skiva eller något liknande som en täckskiva som i sin tur kommer att bli klädd så de blir bara en rak vägg inne i bagaget smile
ahaa, du kommer inte få in mycke dricka i den bilen, men det kanske inte gör något tongue

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

2 712 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
#406
KBAragger skrev:
amoreex skrev:
KBAragger skrev:
hur kommer du göra med lådan sen? ska den maskeras med glas fiber å sånt så den passar in i bilen eller ska du lämna den som den är och ev. klä in den med matta?
Eftersom lådan ska spela inåt i bilen med högtalarna vända mot ryggstödet så kommer de sättas dit en plywood skiva eller något liknande som en täckskiva som i sin tur kommer att bli klädd så de blir bara en rak vägg inne i bagaget smile
ahaa, du kommer inte få in mycke dricka i den bilen, men det kanske inte gör något tongue
Har hela baksätet wink

Drickan lär väl bli för omskakad i bagaget ändå wink

+ Ska jah handla sånt så lånar man ju V70n här hemma lite mer plats i den  om man fäller baksätet wink
Senast redigerat av amoreex (18 oktober 2012)

Plötsliga stoppet är det som dödar..

961 Inlägg
18 oktober 2012
#407
amoreex skrev:
KBAragger skrev:
amoreex skrev:

Eftersom lådan ska spela inåt i bilen med högtalarna vända mot ryggstödet så kommer de sättas dit en plywood skiva eller något liknande som en täckskiva som i sin tur kommer att bli klädd så de blir bara en rak vägg inne i bagaget smile
ahaa, du kommer inte få in mycke dricka i den bilen, men det kanske inte gör något tongue
Har hela baksätet wink

Drickan lär väl bli för omskakad i bagaget ändå wink

+ Ska jah handla sånt så lånar man ju V70n här hemma lite mer plats i den  om man fäller baksätet wink
ahaja, du får ju låna föräldrarnas bilar ja wink

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

2 712 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
#408
KBAragger skrev:
amoreex skrev:
KBAragger skrev:

ahaa, du kommer inte få in mycke dricka i den bilen, men det kanske inte gör något tongue
Har hela baksätet wink

Drickan lär väl bli för omskakad i bagaget ändå wink

+ Ska jah handla sånt så lånar man ju V70n här hemma lite mer plats i den  om man fäller baksätet wink
ahaja, du får ju låna föräldrarnas bilar ja wink
Mja.. Oh när man haft körkortet kanske 1-2 år till har jag fått lov att ta husbilen om dem inte ska ha den^^

Där har man gott om plats att lasta wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..

2 712 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
#409
Då är man på riktigt gott humör

Ja idag är en perfekt dag!

Solen skiner och kom hem från sjukhuset nu efter att röntgat armbågen och det ser bra ut så får köra igen.. nu ska man bara hissa upp bilen och fixa oil sludge problemen och byta VHV sen ska vi ut och rasta Saaben smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Forummoderator
26 301 Inlägg
19 oktober 2012
#410
amoreex skrev:
Då är man på riktigt gott humör

Ja idag är en perfekt dag!

Solen skiner och kom hem från sjukhuset nu efter att röntgat armbågen och det ser bra ut så får köra igen.. nu ska man bara hissa upp bilen och fixa oil sludge problemen och byta VHV sen ska vi ut och rasta Saaben smile
Äntligen!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 712 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
#411
Mack skrev:
amoreex skrev:
Då är man på riktigt gott humör

Ja idag är en perfekt dag!

Solen skiner och kom hem från sjukhuset nu efter att röntgat armbågen och det ser bra ut så får köra igen.. nu ska man bara hissa upp bilen och fixa oil sludge problemen och byta VHV sen ska vi ut och rasta Saaben smile
Äntligen!
Jo känner med det.. dock lär de väl bli en hel helg då det troligtvis är en del jobb att göra rent allt.. och hoppas jag ej behöver rengöra IC.. för att få ner den måste jag plocka bort fram spoilern och det har jag verkligen inget intresse av att behöva göra.. ända gången den ska bort är ifall den ska ersättas av en annan wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Yawn...
3 151 Inlägg
19 oktober 2012
#412
Grattis, eller vad man ska säga! smile Skönt som fan ju.

589 Inlägg
19 oktober 2012
#413
härligt! ba ut å skruv iordning den! jag ska trycka på 3" fullflödes systemet imorgon! så får se ifall det blir någon video på det:)

saab turbo!

2 712 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
#414
stojf skrev:
härligt! ba ut å skruv iordning den! jag ska trycka på 3" fullflödes systemet imorgon! så får se ifall det blir någon video på det:)
Gör det! smile

Filma före och efter! wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..

589 Inlägg
19 oktober 2012
#415
haha isf bara för dig;)

saab turbo!

2 712 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
#416
stojf skrev:
haha isf bara för dig;)
Ja klart bara skicka i PM smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

2 712 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#417
Kan väl komma med en update då

Idag har det ej blivit så mycket gjort..

Han bara skruva i någon timme innan vi fick lite främmat.. men det som han göras vart följande :

Lossa gamla oljefällan
plocka bort rör mellan inloppsrör och VHV
demotera lite olika slangar
Byta till nya slangar med nya fräscha backventiler..
Nytt oljepåfyllningsrör .
De slangar som jag ej fick med nya till VHV blev fyllda med Break Clean och spolade rena med vatten tills vattnet som kom ut va lika rent och fint som dricksvatten..

Och tro mig .. vissa slangar va vattnet kolsvart knappt så det kom ut pga täppt..

Märkte dessutom att en backventil som sitter precis bakom ventil kåpan med en liten vaccum slang imellan... fästerna till denna backventil var av så den fyller ingen funktion alls.. så blir att köra till mekonomen imorgon och hoppas dem har en så man kan montera den + oljefällan igen..


Hade behövt få ner oljetråget men såg efter en stund att det lär bli lättare sagt än gjort då hela främre vaggan sitter ivägen :s


Så kan bli att vi bogserar bilen några mil till en vi känner som har billyft då det troligtvis lär underlätta något rejält smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Forummoderator
26 301 Inlägg
20 oktober 2012
#418
amoreex skrev:
Kan väl komma med en update då

Idag har det ej blivit så mycket gjort..

Han bara skruva i någon timme innan vi fick lite främmat.. men det som han göras vart följande :

Lossa gamla oljefällan
plocka bort rör mellan inloppsrör och VHV
demotera lite olika slangar
Byta till nya slangar med nya fräscha backventiler..
Nytt oljepåfyllningsrör .
De slangar som jag ej fick med nya till VHV blev fyllda med Break Clean och spolade rena med vatten tills vattnet som kom ut va lika rent och fint som dricksvatten..

Och tro mig .. vissa slangar va vattnet kolsvart knappt så det kom ut pga täppt..

Märkte dessutom att en backventil som sitter precis bakom ventil kåpan med en liten vaccum slang imellan... fästerna till denna backventil var av så den fyller ingen funktion alls.. så blir att köra till mekonomen imorgon och hoppas dem har en så man kan montera den + oljefällan igen..


Hade behövt få ner oljetråget men såg efter en stund att det lär bli lättare sagt än gjort då hela främre vaggan sitter ivägen :s


Så kan bli att vi bogserar bilen några mil till en vi känner som har billyft då det troligtvis lär underlätta något rejält smile
Billyft underlättar en hel del ja, hehe.
Sakta men säkert!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 712 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#419
Mack skrev:
Billyft underlättar en hel del ja, hehe.
Sakta men säkert!
Jo det gör ju verkligen det.. man slipper ligga på ett kallt garage golv under ett par pallbockar..

Dock är jag rädd att nån packbox är paj då verkligen hela tråget va fullt med olja... och då menar jag ju tyvärr inte invändigt utan hela undersidan och massa.. hmm

Plötsliga stoppet är det som dödar..

3 182 Inlägg
20 oktober 2012
#420
har läst nån stans att man ska kunna få ner tråget på en 9-5a utan att lossa framvagnen eller lyfta upp motorn.


Sök