2417
Sök

S40 eller S60? -00 och senare

20 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
#1
Hej.

Ska köpa nytt åk, har en budget på 40000 och letar efter något som är både billigt att köra och äga samt bekväm att åka i. Använder bil i princip varje dag året runt, mestadels kortare sträckor till jobbet/affär men även hem till familjen ~20 mil enkel resa någon gång i månaden.
Har sett en S40 -01 fas 2 här i stan som har en lapp på sig att den är till salu, och jag kan egentligen ingenting om bilar. S60 ser ut att vara bekvämare att åka i, men antar att den är lite törstigare och något dyrare att äga. Någon Volvokunnig som kan berätta betydelsefulla skillnader mellan dessa modeller?
Vad bör jag undvika och vad bör jag titta på vid eventuell affär? Bör jag kanske satsa på en helt annan bil? Är 23 år och vill inte betala dyra summor i försäkring, alltså går BMW och liknande med motorer av modell större bort.

Vill gärna ha en bil med AUX i stereon då jag alltid använder det, alternativt en bil där stereon går att byta ut utan några större ingrepp.

Tacksam för svar. smile

466 Inlägg
31 augusti 2012
#2
hej jag har en volvo s60 och jag är hel nöjd. min har gått 22000 mil och är en 2002. volvo s60+r.
Har haft en volvo V40 och jag var nöjd med den också. Men när jag köpte s60´n så så bytar jag inte på jätte läng. jag tycker man sitter som en kung i den. minus är ganska litet bagage men det spelar inte mig så stor roll. Hade jag varit dig så hade jag åkt till en bilfirma och kollat lite och provkört så kan du bestäma dig efter det.

ha d


2 763 Inlägg
31 augusti 2012
#3
Jag tycker att du bör satsa på en S60 då det enligt mig känns som en stabilare och mer gedigen bil än s40. Sedan är det upp till dig vilken bil du tycker mest om.

S40 har mer problem med rost än vad S60 har. Sedan tycker jag att femman i S60 är goare än fyran i S40!

Gå till olika bilförsäljare och provkör båda bilmodellerna och välj den du tycker är bäst! smile

Mvh Christoffer

Volvo - For Life

20 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
#4
Tack för input. Är Volvos automatlådor att lita på eller bör jag satsa på en manuell? Kör en Golf TDI med DSG låda på jobbet och den är verkligen en fröjd att köra. Någon årsmodell av S60 jag bör undvika? Hur är bränsleförbrukningen? Har fått bilden av att Volvo är väldigt törstiga. smile

466 Inlägg
31 augusti 2012
#5
jag kör mitt inne i stan i hbg. och min drar strax under litern. min motor är en 2.4 l 140 hk så jag tycker det e ganska normalt. kör jag på motor väg typ till ödeshög så drar den 07-08 l. men jag tycker att s60 är verkligen bra köp.


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
1 september 2012
#6
S60 är en mycket modernare bil. Stabilare bil rakt igenom. Säkrare, tystare, inga rostproblem, etc. Har själv haft en av varje. Den enda nackdelen är väl att den drar något mer, men det är ju en större och tyngre bil.

Motoralternativen med turbo är att föredra. Blir ganska slöa annars. En nackdel kan vara bagaget som är ganska begränsat.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

20 Inlägg
1 september 2012
Trådstartare
#7
F4S4N skrev:
S60 är en mycket modernare bil. Stabilare bil rakt igenom. Säkrare, tystare, inga rostproblem, etc. Har själv haft en av varje. Den enda nackdelen är väl att den drar något mer, men det är ju en större och tyngre bil.

Motoralternativen med turbo är att föredra. Blir ganska slöa annars. En nackdel kan vara bagaget som är ganska begränsat.

Har inget riktigt behov av stort bagageutrymme då jag bor ensam och inte har djur eller liknande. Hur skiljer sig en turbo mot en icke-turbo i te.x serviceintervall och kostnader? Är som sagt ute efter en någorlunda ekonomisk bil i första hand. smile

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
1 september 2012
#8
LVM skrev:
F4S4N skrev:
S60 är en mycket modernare bil. Stabilare bil rakt igenom. Säkrare, tystare, inga rostproblem, etc. Har själv haft en av varje. Den enda nackdelen är väl att den drar något mer, men det är ju en större och tyngre bil.

Motoralternativen med turbo är att föredra. Blir ganska slöa annars. En nackdel kan vara bagaget som är ganska begränsat.

Har inget riktigt behov av stort bagageutrymme då jag bor ensam och inte har djur eller liknande. Hur skiljer sig en turbo mot en icke-turbo i te.x serviceintervall och kostnader? Är som sagt ute efter en någorlunda ekonomisk bil i första hand. smile

Servicer-intervallerna ser lika ut. Det finns självklart mer som kan krångla på en bil med turbo. Det är en smaksak. Provkör gärna en utan turbo först och känn efter om du tycker att prestandan duger. Motorn med 140Hk är väldigt trött, medan 170Hk-versionen är mycket piggare. Det är för övrigt samma icke-överladdade motor som bara är strypt i 140Hk versionen.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 september 2012
#9
Jag upplever S/V40 som riktigt billigt gjord jämfört med S60, och hade utan tvekan köpt en 60 om jag skulle haft en Volvo. När först S80 och sedan S60 och V70N kom tog märket ett rejält steg framåt och x40 som inte höll samma klass som dåtida 850/S70 hamnade långt efter, något som inte en facelift kan kompensera.

Är du inte ute efter prestanda räcker en 2.4 140/170 gott och väl, det är inte endast BMW och Mercedes som har högre försäkringar Volvo Turbo lockar till en del bus de med...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

20 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
#10
Rquired skrev:
Jag upplever S/V40 som riktigt billigt gjord jämfört med S60, och hade utan tvekan köpt en 60 om jag skulle haft en Volvo. När först S80 och sedan S60 och V70N kom tog märket ett rejält steg framåt och x40 som inte höll samma klass som dåtida 850/S70 hamnade långt efter, något som inte en facelift kan kompensera.

Är du inte ute efter prestanda räcker en 2.4 140/170 gott och väl, det är inte endast BMW och Mercedes som har högre försäkringar Volvo Turbo lockar till en del bus de med...

Har dålig koll på försäkringsbolag, alltid använt Folksam eftersom min farbror jobbar där men nu ska jag nog samla allt hos Länsförsäkringar eftersom jag bytt till deras bank och hemförsäkring. 4200/år för halvförsäkring.

Funderar på att åka in till Örebro och titta på denna imorgon: http://www.blocket.se/orebro/Volvo_S60_ … =8&w=1

Prislappen känns något hög för en -01, men får se hur den ser ut i verkligheten. På bilderna ser den fräsch ut tycker jag, bortsett från att det är den vidrigaste material på klädseln man kan ha i en bil.
Om jag tittar på den, något jag ska kika eller tänka på extra noga?
Senast redigerat av LVM (2 september 2012)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 september 2012
#11
LVM skrev:
Rquired skrev:
Jag upplever S/V40 som riktigt billigt gjord jämfört med S60, och hade utan tvekan köpt en 60 om jag skulle haft en Volvo. När först S80 och sedan S60 och V70N kom tog märket ett rejält steg framåt och x40 som inte höll samma klass som dåtida 850/S70 hamnade långt efter, något som inte en facelift kan kompensera.

Är du inte ute efter prestanda räcker en 2.4 140/170 gott och väl, det är inte endast BMW och Mercedes som har högre försäkringar Volvo Turbo lockar till en del bus de med...

Har dålig koll på försäkringsbolag, alltid använt Folksam eftersom min farbror jobbar där men nu ska jag nog samla allt hos Länsförsäkringar eftersom jag bytt till deras bank och hemförsäkring. 4200/år för halvförsäkring.

Funderar på att åka in till Örebro och titta på denna imorgon: http://www.blocket.se/orebro/Volvo_S60_ … =8&w=1

Prislappen känns något hög för en -01, men får se hur den ser ut i verkligheten. På bilderna ser den fräsch ut tycker jag, bortsett från att det är den vidrigaste material på klädseln man kan ha i en bil.
Om jag tittar på den, något jag ska kika eller tänka på extra noga?

Jag håller med angående stolarna, om du inte gillar klädseln hade jag inte slagit till och priser är som du skriver inte vidare bra. Jag såg en väl utrustad T5 från 2002 till salu för 53.000:- med knappt 20.000mil på mätaren, det går att hitta mer S60 för dessa pengarna!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök