3198
Sök

iPod Generatorströrningar?

18 Inlägg
1 oktober 2006
Trådstartare
Tjenare!

Jag får mystiska störningsljud när jag kör min iPod i AUX-ingången på stereon och laddar den via ciggkontakten. Frekvensen på ljuden ändras när motorvarvet ändras så jag antar att störningarna kommer från generatorn.
Störningarna slutar när jag kopplar ur laddningsladden så det har inget med stereon eller AUX-kabeln att göra, tror jag.
Såg för övrigt att det redan var inkopplat en kondensator i laddningkabeln till iPoden och den verkar inte hjälpa.

Någon som vet hur man gör för att få bort det här?

SSS -12
3 217 Inlägg
1 oktober 2006
Tror att du helt enkelt får låta bli att ladda den samtidigt... Tvivlar på att där finns något störningsfilter för denna sortens inkoppling!

Har du tittat på BRL under Ipod i bil? Där finns en hel del artiklar om en korrekt inkoppling...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

21 761 Inlägg
1 oktober 2006
Det verkar ofta bli generatorstörningar när man har en strömförsörjning från cigguttaget, det är väl jorden som spökar förstås. Hade för ett antal år sedan en CD freestyle som jag kopplade in i stereon och som drevs från cigguttaget, det blev mycket störningar och man hörde när CD spelaren bytte låtar. Med egen batteridrift så försvann störningarna.

18 Inlägg
1 oktober 2006
Trådstartare
Kan det kanske hjälpa om jag kopplar in strömförsörjningen till iPoden på tåtarna som går in till stereon?
För dom strömkablarna kanske är mer filtrerade mot störningar än ciggkontaktens?

21 761 Inlägg
1 oktober 2006
Ja, det borde bli bättre om du har samma jordpunkt för laddkabeln som själva stereon har. Testa och se, det blir knappast sämre.
Senast redigerat av Drönirettab (1 oktober 2006)

Sök