4010
Sök

Säkringen brinner upp direkt?

308 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
Hej hej!

Är HELT värdelös på ljud, kablar och säkringar m.m.

Har insett att man inte behöver vara en atomforskare för att få ett humm om hur allting fungerar, men just nu känner jag mig helt efterbliven mad

Ska försöka förklara detta så gott det går, hoppas ni får er ett gott skratt på vägen ner för denna text.

Here we go:
Köpte en bil med ljudet redan inbyggt, check.
Så långt jag uppfattat det finns det 2 batterier i bilen, 1 bak (till ljudet?), 1 fram (till motorn?).
En stor bas, 2 slutsteg, 1 equalizer, högtalare framme vid instrument-panelen och ett par i dörrarna bak, bra!

Ett par säkringar sitter från slutstegen, får inte glömma att nämna att han tog ut sitt slutsteg från bilen (till basen) då han sålde det och jag satte dit en helv*tes j*vla värdelöst slutsteg, värt att notera:? körde utan slutsteg en dag.

Det sitter en säkring från batteriet fram och ett från bakre, så långt jag sett.

Skulle starta bilen häromdagen och den var stendöd (trodde att jag glömt på stereon dagen innan), fick starthjälp och den rullade på som den skulle, åkte till affären och handlade och bilen startade utan problem efter det. Dag2 (igår): skulle jag starta bilen och den var dödare än död.. Fick mig en funderare på att någonting var fel! Ching, kollade säkringen fram, den hade brunnit upp. Antog att när säkringen gick från främre batteriet så började ljudet suga ut batteri därifrån? O.o Tog bort en säkring från bakre batteriet och satte det i främre batteriet (Fråga mig inte varför.) Försökte starta bilen och säkringen gick igen.

Så nu ligger jag 2 säkringar back och ett huvudverk plus.

Så min fråga till er atomforskare är... Vad är felet? cool

Hittelön till den som hittar boven i mina brända säkringar och tjuven som snor mitt batteri.

Mvh Mathias

257 Inlägg
5 september 2012
Hur stora säkringar och hur stora kablar har du?

Sen undrar jag osså om hur du har kopplat remoten , när du släcker bilen, (nu blir det lite svårt när du inte har ström till ljudsystemet) är stegen igång då ?

308 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
Mommo1990 skrev:
Hur stora säkringar och hur stora kablar har du?

Sen undrar jag osså om hur du har kopplat remoten , när du släcker bilen, (nu blir det lite svårt när du inte har ström till ljudsystemet) är stegen igång då ?

60ampere är Säkringarna på, kablarna har jag ingen aning om. Och remoten borde vara kopplad rätt (inte jag som kopplat in) men ska få starthjälp och kan kolla då ifall steget är på även fast bilen är avstängd

21 761 Inlägg
5 september 2012
Se till att ladda upp dina batterier med batteriladdare, efter det kan du börja felsökningen. Risken finns att det går så hög ström mellan batterierna (pga att de är urladdade) vid startförsöket att någon säkring pajjar. smile

308 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Se till att ladda upp dina batterier med batteriladdare, efter det kan du börja felsökningen. Risken finns att det går så hög ström mellan batterierna (pga att de är urladdade) vid startförsöket att någon säkring pajjar. smile

Batterierna var uppladdade för ca 1 vecka sen bara :s

21 761 Inlägg
6 september 2012
TexaL skrev:
Tog bort en säkring från bakre batteriet och satte det i främre batteriet (Fråga mig inte varför.) Försökte starta bilen och säkringen gick igen.

Det där tänkte jag inte riktigt på när jag svarade. hmm

Menar du att när du tog en säkring från bakre batteriet och satte vid främre batteriet så hade alltså inte batterierna kontakt med varandra?

308 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
TexaL skrev:
Tog bort en säkring från bakre batteriet och satte det i främre batteriet (Fråga mig inte varför.) Försökte starta bilen och säkringen gick igen.

Det där tänkte jag inte riktigt på när jag svarade. hmm

Menar du att när du tog en säkring från bakre batteriet och satte vid främre batteriet så hade alltså inte batterierna kontakt med varandra?

Hmm.. tror jag inte, försökte se igår hur allting var kopplat men jag har inte en aning :'(

Ska iaf hem och pilla lite med volt mätaren (vet inte vart big_smile) och se ifall jag kommer fram till något (har ingen aning om vad jag vill komma fram till heller).

Önska mig lycka till och kan någon skicka numret till skroten.......

150 Inlägg
7 september 2012
om ja har fattat detta rätt så går säkringarna på strömkabeln till stegen, det innebär att stegen inte får ström, hur kan dom då dra ur batterierna om dom inte får ström?smile rätta mig gärna om jag fattat fel smile

jag lyssnar alltid på min far, men om jag gör som han säger är en annan sak!!;)
BECE

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
7 september 2012
Jag börjar ju fundera hur du har satt säkringen om den går när du startar bilen. Det ska ju absolut inte finnas något som helst efter säkringen till slutstegen som drar över 60A ?

Sök