Camber: Hjulens vinklar ut eller in.
Positiv camber är när hjulens översida lutar ut \ / Detta resulterar mer styrkänsla men kraftigt försämrade vägegenskaper i kurvor. Går du för hårt på börjar däcket hasa.
Negativ camber är de man eftersträvar. Det är när hjulens övre del lutar in / \ Detta ger mer grepp i hårda kurvtagningar då hjulet under belastning ändrar lite vinkel och ställer sig rakare, i det positiva fallet ställer den sig mer utåt vinklad.
Det är en fin balans mellan negativ camber och neutral då du får mindre kontakt yta på däcket när du kör rakt fram. Därför ändrar många tävlings åkare inställningar beroende på bana.
Toe är hjulens vinklar ur styrmässig synvinkel.
Toe in betyder att hjulens främre sida är vinklade mot varandra, ger bättre in styrning i kurvorna men när du ändrar dessa vinklar blir den orolig i högre hastigheter.
Toe out är motsatsen där hjulens främre del pekar ifrån varandra, detta försämrar dock instyrning och ger mer motstånd när man skall köra högre hastigheter
Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm