3308
Sök

Tip och råd om xenonkonvertering

NC-Operatör
17 Inlägg
8 september 2012
Trådstartare
#1
Hej!
Precis som rubriken säger. Har läst runt lite då min kunskap på detta område är uselt. Syftet med konverteringen är att jag vill få bättre helljus utan att montera extraljus då jag inte tycker det är snyggt.

Har fyra frågor jag söker svar på.
1. Med eller utan canbus
2. Vilken Styrka skall jag ta?
3. Är det stor skillnad på tändningstiden gentemot halogen?
4. Hur mycke stryk får lampan? Vill inte byta allt för ofta.

Vilket kit jag än väljer har jag förstått att jag måste ha en HID decoder för att slippa fladdrande ljus och larm i SID:en.

Kör Saab 9-3 SC -06

Tack på förhand
/Emil

"Var inte alltför optimistisk - ljuset i tunneln kan vara ett tåg"
SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

2 041 Inlägg
9 september 2012
#2
2. Finns allt från 35-100W att välja på. Redan med 35w är det rätt så stor skillnad jämfört med original halogen.

Hur lyser helljusen som de är nu då? Lyser de där man vill att de ska lysa, eller lite överallt (framför bilen och uppe i träden)?
Om det är mycket ljus nära bilen (främst området på vägen där halvljusen vanligtvis lyser) kan det bli störande med alltför starkt xenon. För då blir man själv mer eller mindre bländad av ljuset.

Skulle rekommendera en färgtemperatur på antingen 4300k eller 5000k.

3. Tändningstiden är allt från runt 1 sekund till 10 sekunder till full styrka beroende på vilka ballaster du köper.

4. En xenonlampa är inte gjord att tändas och släckas hela tiden, så livslängden förkortas när de används till helljus.
Finns väl inga direkta tester på hur mycket livslängden förkortas och dessutom använder alla helljuset olika mycket.
Men man borde klara sig minst något år innan det blir behov av byte.

Det där med canbus, canceller, decoder, motstånd och allt vad det finns har jag ingen direkt erfarenhet av.

Har du redan kollat på några xenonkit?

NC-Operatör
17 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
#3
MammDiin skrev:
2. Finns allt från 35-100W att välja på. Redan med 35w är det rätt så stor skillnad jämfört med original halogen.

Hur lyser helljusen som de är nu då? Lyser de där man vill att de ska lysa, eller lite överallt (framför bilen och uppe i träden)?
Om det är mycket ljus nära bilen (främst området på vägen där halvljusen vanligtvis lyser) kan det bli störande med alltför starkt xenon. För då blir man själv mer eller mindre bländad av ljuset.

Skulle rekommendera en färgtemperatur på antingen 4300k eller 5000k.

3. Tändningstiden är allt från runt 1 sekund till 10 sekunder till full styrka beroende på vilka ballaster du köper.

4. En xenonlampa är inte gjord att tändas och släckas hela tiden, så livslängden förkortas när de används till helljus.
Finns väl inga direkta tester på hur mycket livslängden förkortas och dessutom använder alla helljuset olika mycket.
Men man borde klara sig minst något år innan det blir behov av byte.

Det där med canbus, canceller, decoder, motstånd och allt vad det finns har jag ingen direkt erfarenhet av.

Har du redan kollat på några xenonkit?

Har kikat på ett kit på xenonkungen. Finns inte så stort utbud då jag antar att jag måste köpa med canbus. Det finns 35w eller 50w och då tänkte jag ta 50w. Vill ha färgtemperatur 4300k då jag förstått att det är "standard" och då har mitt halvljus det som är xenon från fabrik.
Kittet jag kikat på:
http://www.xenonkungen.com/se/art/canbu … nonkit.php

När det gäller ljusspridningen så känns den bra idaxläget, inte allt för långt fram för att det skall blända mig själv vid konvertering. Det jag vill åt är ett längre synområde, att det lyser upp längre framåt än idag.

då jag rent ut sagt inte kan ett skit om ämnet så tänkte jag det var lättast att köpa ett färdigt kit. Men om det går att plocka ihop ett bra kit där tändningstiden är snabbare än kittet jag kollat på är det ju ett stort plus. Det står ingen info om tändningstiden på ballasten som medföljer i kittet vad jag kan se.
Byte av lampa ev. En gång per år kan jag acceptera, tänkte mer på att det inte får bli var annan eller var tredje månad, då det inte känns så lönsamt.

En fråga som dök upp nu är vad säger ordningsskrifter och regler om en konvertering? Kommer man få påbackning av Bilprovningen så jag måste byta tillbaka innan besikting varje år?
//Emil

"Var inte alltför optimistisk - ljuset i tunneln kan vara ett tåg"
SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

Forummoderator
26 389 Inlägg
10 september 2012
#4
MoliJox skrev:
MammDiin skrev:
2. Finns allt från 35-100W att välja på. Redan med 35w är det rätt så stor skillnad jämfört med original halogen.

Hur lyser helljusen som de är nu då? Lyser de där man vill att de ska lysa, eller lite överallt (framför bilen och uppe i träden)?
Om det är mycket ljus nära bilen (främst området på vägen där halvljusen vanligtvis lyser) kan det bli störande med alltför starkt xenon. För då blir man själv mer eller mindre bländad av ljuset.

Skulle rekommendera en färgtemperatur på antingen 4300k eller 5000k.

3. Tändningstiden är allt från runt 1 sekund till 10 sekunder till full styrka beroende på vilka ballaster du köper.

4. En xenonlampa är inte gjord att tändas och släckas hela tiden, så livslängden förkortas när de används till helljus.
Finns väl inga direkta tester på hur mycket livslängden förkortas och dessutom använder alla helljuset olika mycket.
Men man borde klara sig minst något år innan det blir behov av byte.

Det där med canbus, canceller, decoder, motstånd och allt vad det finns har jag ingen direkt erfarenhet av.

Har du redan kollat på några xenonkit?

Har kikat på ett kit på xenonkungen. Finns inte så stort utbud då jag antar att jag måste köpa med canbus. Det finns 35w eller 50w och då tänkte jag ta 50w. Vill ha färgtemperatur 4300k då jag förstått att det är "standard" och då har mitt halvljus det som är xenon från fabrik.
Kittet jag kikat på:
http://www.xenonkungen.com/se/art/canbu … nonkit.php

När det gäller ljusspridningen så känns den bra idaxläget, inte allt för långt fram för att det skall blända mig själv vid konvertering. Det jag vill åt är ett längre synområde, att det lyser upp längre framåt än idag.

då jag rent ut sagt inte kan ett skit om ämnet så tänkte jag det var lättast att köpa ett färdigt kit. Men om det går att plocka ihop ett bra kit där tändningstiden är snabbare än kittet jag kollat på är det ju ett stort plus. Det står ingen info om tändningstiden på ballasten som medföljer i kittet vad jag kan se.
Byte av lampa ev. En gång per år kan jag acceptera, tänkte mer på att det inte får bli var annan eller var tredje månad, då det inte känns så lönsamt.

En fråga som dök upp nu är vad säger ordningsskrifter och regler om en konvertering? Kommer man få påbackning av Bilprovningen så jag måste byta tillbaka innan besikting varje år?//Emil

Det är inte lagligt med eftermonterat xenon som halvljus, så gör besiktningsmannen sitt jobb så kommer du få påbackning på det, ja.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

242 Inlägg
10 september 2012
#5
fast nu skulle han konvertera helljuset och det ska enl xenonkungens hemsida vara lagligt


1 335 Inlägg
10 september 2012
#6
Canbus ballaster kommer du att behöva. Sen att du konverterar helljus bryr sig ingen om. Inte polis eller bes.

B5 #001

NC-Operatör
17 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
#7
När det gäller konverteringen så antog jag att det inte var någon fara. Ville se om någon viste hur det låg till eller hade erfarenhet av det.

Nu skulle jag som sagt helljuskonvertera men vad det gäller halvljuskonvertering så har jag förstått att det år inte olagligt att byta till xenon så länge du fixar så dét finns automatisk nivåreglerare på ljuset för omställning vid körning uppför och nerför m.m. Kan tänka mig att det är en bra mycke större kostnad och ingrepp än att konvertera helljus som jag tänkt.

"Var inte alltför optimistisk - ljuset i tunneln kan vara ett tåg"
SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

1 335 Inlägg
10 september 2012
#8
Du kan ju göra en fuling och konvertera endå, sen ta bort på bes. Tycker att de är lite konstigt att du inte har xenon original. Men ja, om du vill ha de fullt lagligt så kommer de att kosta en slant :p men helljuset som sagt bryr sig ingen om.

B5 #001

NC-Operatör
17 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
#9
F-Tar skrev:
Du kan ju göra en fuling och konvertera endå, sen ta bort på bes. Tycker att de är lite konstigt att du inte har xenon original. Men ja, om du vill ha de fullt lagligt så kommer de att kosta en slant :p men helljuset som sagt bryr sig ingen om.

Jag har xenon som original i halvljuset vilket jag även skrivit i mitt andra inlägg. Men har halkat in på trådar med halvljuskonvertering när letat efter trådar om helljuskonvetering. Har inte kunnat låta bli att läsa då.
Var tvungen att påpeka detta då det skrevs att det var olagligt att konvertera halvljus vilket det inte är om man gör det på rätt sätt.
Senast redigerat av MoliJox (10 september 2012)

"Var inte alltför optimistisk - ljuset i tunneln kan vara ett tåg"
SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

1 335 Inlägg
10 september 2012
#10
Just så. Hursom man får inte konvertera halvljuset. Men de är inga prob för dig då, bara peta i i helljus också då smile

B5 #001

NC-Operatör
17 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
#11
Vi skippar diskussionen om halvljuset då det inte är relevant för mig och jag vill inte att tråden skall gå ifrån huvudämnet big_smile
Tids nog ska jag konvertera mitt helljus. Vill bara ha mer kunskap än vad jag har.

"Var inte alltför optimistisk - ljuset i tunneln kan vara ett tåg"
SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

1 335 Inlägg
10 september 2012
#12
Jag kan nog också säga med stor sannolikhet att du kommer att behöva lamphållare.

B5 #001

NC-Operatör
17 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
#13
F-Tar skrev:
Jag kan nog också säga med stor sannolikhet att du kommer att behöva lamphållare.

Har funderat på detta oxå men kollat på hur lampan sitter fast idag, den sitter spänd på själva lampan och inte lampfästet som jag sätter lampan i. Har förstått att xenonlampan skall se lika dan ut som en H7 lampa (vad det gäller i mitt fall), å då borde jag slippa göra ett föste. Men det är inte hela värden om jag åker på att göra fästen heller.

"Var inte alltför optimistisk - ljuset i tunneln kan vara ett tåg"
SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

1 335 Inlägg
10 september 2012
#14
Okej, har du spännet över sockeln så är de ingen fara. Om du väljer xenonkungen så finns risken att du blir tvungen att köpa en canceller läste jag. En kompis har en 93 sportsedan -04, han konverterade helljuset med canbus och trots de så vart de error på trasig lampa.

B5 #001

Forummoderator
26 389 Inlägg
10 september 2012
#15
Haha...hm missade det där med helljuset tror jag. Sorry.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

NC-Operatör
17 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
#16
F-Tar skrev:
Okej, har du spännet över sockeln så är de ingen fara. Om du väljer xenonkungen så finns risken att du blir tvungen att köpa en canceller läste jag. En kompis har en 93 sportsedan -04, han konverterade helljuset med canbus och trots de så vart de error på trasig lampa.

Japp har läst lite om detta. Canceller SD heter den jag behöver. Men frågan är om jag verkligen behöver köpa canbus kit om jag ändå måste ha en canceller som tar bort varningen? Finns säkert en logisk förklaring för det ena och det andra men elektronik är inte min starka sida hmm

"Var inte alltför optimistisk - ljuset i tunneln kan vara ett tåg"
SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

1 335 Inlägg
10 september 2012
#17
Canbus ballasterna har förmodligen ett särskilt modstånd, sen om du behöver komplettera med en canceller så har den de resterande ohm som du behöver för att ta bort lamp-errorn. Ifall du bara har cancellern utan canbus ballaster så får du likt förbannat för lite motstånd tongue

B5 #001

NC-Operatör
17 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
#18
F-Tar skrev:
Canbus ballasterna har förmodligen ett särskilt modstånd, sen om du behöver komplettera med en canceller så har den de resterande ohm som du behöver för att ta bort lamp-errorn. Ifall du bara har cancellern utan canbus ballaster så får du likt förbannat för lite motstånd tongue

Satt precis och konstatera detta oxå då jag läste lite på xenonkungens sida. Om jag skulle köpa allt löst för det är enda sättet att få snabbstartande ballaster. Räcker det med detta?:
2 st ballaster
http://www.xenonkungen.com/se/art/hnq-50w-ballast.php

2 st lampor
http://www.xenonkungen.com/se/art/xenon … -4300k.php

2 st canceller
http://www.xenonkungen.com/se/art/warning-canceller.php

Om det inte är något mer diffar det 100kr, men ger mig betydligt snabbare uppstart av helljuset
För jag behöver la inte köpa kittet och sen köpa till snabbstartande ballaster?

"Var inte alltför optimistisk - ljuset i tunneln kan vara ett tåg"
SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

1 335 Inlägg
10 september 2012
#19
Det hade räckt ja smile Men oj vad dyrt de skulle bli..

B5 #001

1 335 Inlägg
10 september 2012
#20
Sedan är de ju inte säkert du skulle få varning när du köpt med canbus.

B5 #001


Sök