3859
Sök

EU vill skapa lagar som indirekt kommer höja dieselpriset. Är det dags att vi tar upp handen ur fickan och gör något?

106 Inlägg
8 september 2012
Trådstartare
#1
Syftar till detta: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15407678.ab

Visst ska man ta tidningar med en STOR nypa salt, men ser inga skäl till att dom skulle ljuga?

Jag är varken höger, vänster eller i mitten. Men jag tror det är dags att börja fundera på om EU är något att stanna kvar i..dom vill pilla på vårat snus, chockhöja bränslepriser(tro inte att bensin kommer undan) samt en hög andra massa idiotiska förslag? Vi har ju inte Eurovalutan idag vilket EU bygger lite på att man ska ha.

Och dom glada som säger att dom inte tar bilen tänker nog inte på hur deras matvaror etc. kommer till butikerna wink Det kommer drabba ALLA direkt eller indirekt. Och tankar man alltid för en hundring så lär du ju komma kortare för den hundringen.

Dom sänkte skatten på dieselfordon och höjde bränslepriset. Och tack vare detta idiotförslag så kommer vi få betala ännu mer. Visst ska båttrafik m.m. vara så miljövänliga dom kan. Men dethär känns lite som att flytta problemet från A till B istället för att försöka lösa det.

Kanske dags att ledande åkerier börjar prata om att stänga terminaler samtidigt över landet tills man kommit överens? Vanliga svenskar vågar ju inte gå ur huset. Visst kommer alla bli drabbade, men det tycker jag är ett billigt pris att betala om regeringen fattar att makten tillhör oss och inte dom.


Muttley
8 september 2012
#2
Ska de ändra på det så ska de låta bli att höja det för åkerier.  Typ lastbilstrafik och taxi. Med tanke på att taxibolag som kör beställda resor av diverse kommuner och län så lär vi se fler gå i konkurs om de höjer priserna även för dem.

För privata så kan man höja avdraget vid pendling till arbete. Nöjeskörningar ska kosta.

Det tycker jag är mest rättvist. Man behöver tex inte lägga onödigt många mil på vägarna.

1 532 Inlägg
8 september 2012
#3
Jag vill inte låta bitter men så många trådar så många som säger så mkt men inte gör nåt.
Jippie skriva på en massa skit som hamnar på dirren i papperskorgen.
Dags att kanske ta efter fransmännen o blockera vägar.......


106 Inlägg
8 september 2012
Trådstartare
#4
tkd_rille skrev:
Ska de ändra på det så ska de låta bli att höja det för åkerier.  Typ lastbilstrafik och taxi. Med tanke på att taxibolag som kör beställda resor av diverse kommuner och län så lär vi se fler gå i konkurs om de höjer priserna även för dem.

För privata så kan man höja avdraget vid pendling till arbete. Nöjeskörningar ska kosta.

Det tycker jag är mest rättvist. Man behöver tex inte lägga onödigt många mil på vägarna.

Visst ska nöjeskörningen kosta, dom skulle kunna sänka gränsen rejält för när du får börja göra avdrag för att du åker till jobbet. Nu tror jag du måste köra upp 6000 kronor per år. Så säg 500 spänn i rent bränsle per månad minst enbart till o från jobb måste du göra för att få göra avdrag.

Vet att min bror pendlade mellan Skänninge och lkpg, han fick göra avdrag. Dock så kan man inte dra av hur mycket somhelst? Det borde någon som pendlar här kunna berätta lite hur det funkar då jag är nyfiken smile Hursomhelst så blev det smidigare o bygga om garaget och konsulta istället >.^


106 Inlägg
8 september 2012
Trådstartare
#5
Dirtymike skrev:
Jag vill inte låta bitter men så många trådar så många som säger så mkt men inte gör nåt.
Jippie skriva på en massa skit som hamnar på dirren i papperskorgen.
Dags att kanske ta efter fransmännen o blockera vägar.......

Räcker att man spärrar essingen åt båda hållen i stockholm en fredag klockan tre. Sen får lastbilarna stå där smile


Muttley
8 september 2012
#6
v70tdi skrev:
tkd_rille skrev:
Ska de ändra på det så ska de låta bli att höja det för åkerier.  Typ lastbilstrafik och taxi. Med tanke på att taxibolag som kör beställda resor av diverse kommuner och län så lär vi se fler gå i konkurs om de höjer priserna även för dem.

För privata så kan man höja avdraget vid pendling till arbete. Nöjeskörningar ska kosta.

Det tycker jag är mest rättvist. Man behöver tex inte lägga onödigt många mil på vägarna.

Visst ska nöjeskörningen kosta, dom skulle kunna sänka gränsen rejält för när du får börja göra avdrag för att du åker till jobbet. Nu tror jag du måste köra upp 6000 kronor per år. Så säg 500 spänn i rent bränsle per månad minst enbart till o från jobb måste du göra för att få göra avdrag.

Vet att min bror pendlade mellan Skänninge och lkpg, han fick göra avdrag. Dock så kan man inte dra av hur mycket somhelst? Det borde någon som pendlar här kunna berätta lite hur det funkar då jag är nyfiken smile Hursomhelst så blev det smidigare o bygga om garaget och konsulta istället >.^

Nja du räknar från första milen. Lägger ihop och gångar med 18,5 om de fortfarande är samma. Var inte gränsen 9000 ?
Jo allt kan man dra av om man inte kan ta kollektivtrafik eller andra resval.

Sen kan jag tycka att man ska samåka mer. För att dra ner kostnader. Folk är så gnälliga. Men om man drar jämt med för 40 år sen så var de inte billigare då heller. Tröttnar på gamlingarna när de säger på de viset.
Men sen behöver jag ju klart inte köra privat heller. Lägger väl max 500 mil på ett år på min fritid och kan kapa de ännu mer.

Muttley
8 september 2012
#8
granadadr skrev:
joo 9000 är gränsen sen så får man bara typ 30% av resterande

Nja du skattar 30% på resterande wink Om de inte ändrat. Drog av mycket när jag jobba som uthyrd.

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
8 september 2012
#9
Är det nått dom borde klämma åt så är det flygbolagen, det ska fan inte vara billigare att flyga till thailand/jorden runt än det är att köra 50-60 mil...
Rederierna kommer göra som vanligt, råolja ute till havs och när dom närmar sig en hamn så slår dom över till diesel....


Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
8 september 2012
#10
kanske skulle satsa på el motorer till alla rederier ? precis som hangarfartygen


1 532 Inlägg
8 september 2012
#11
CHEEVA skrev:
kanske skulle satsa på el motorer till alla rederier ? precis som hangarfartygen

Hangarfartygen drivs av en kärnreaktor


Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
8 september 2012
#12
Dirtymike skrev:
CHEEVA skrev:
kanske skulle satsa på el motorer till alla rederier ? precis som hangarfartygen

Hangarfartygen drivs av en kärnreaktor

en kärnreaktor som driver en elmotor... eller ett par motorer


1 532 Inlägg
9 september 2012
#13
CHEEVA skrev:
Dirtymike skrev:
CHEEVA skrev:
kanske skulle satsa på el motorer till alla rederier ? precis som hangarfartygen

Hangarfartygen drivs av en kärnreaktor

en kärnreaktor som driver en elmotor... eller ett par motorer

Yes ett par riktigt STORA


Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
9 september 2012
#14
Dirtymike skrev:
CHEEVA skrev:
Dirtymike skrev:

Hangarfartygen drivs av en kärnreaktor

en kärnreaktor som driver en elmotor... eller ett par motorer

Yes ett par riktigt STORA

på samma vis hade man kunna driva vanliga handels fartyg också, hade gjort mycket för miljön tror jag smile


9 121 Inlägg
9 september 2012
#15
CHEEVA skrev:
Dirtymike skrev:
CHEEVA skrev:

en kärnreaktor som driver en elmotor... eller ett par motorer

Yes ett par riktigt STORA

på samma vis hade man kunna driva vanliga handels fartyg också, hade gjort mycket för miljön tror jag smile

Å kärnavfallet som blir då?


Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
9 september 2012
#16
Putteliten skrev:
CHEEVA skrev:
Dirtymike skrev:

Yes ett par riktigt STORA

på samma vis hade man kunna driva vanliga handels fartyg också, hade gjort mycket för miljön tror jag smile

Å kärnavfallet som blir då?

får man göra sig av med ... behöver ju bara byta stavar vart 50onde år om man går på full fart dygnetrunt 365 dagar om året


gräv ner de långt ner, väääldigt långt ner... renare än olja i varje fall


5 198 Inlägg
9 september 2012
#17
tkd_rille skrev:
granadadr skrev:
joo 9000 är gränsen sen så får man bara typ 30% av resterande

Nja du skattar 30% på resterande wink Om de inte ändrat. Drog av mycket när jag jobba som uthyrd.

http://www.skatteverket.se/privat/skatt … ranarbetet

*Du kan bara få avdrag för resor till och från arbetet för den del av dina utgifter som är högre än 9 000 kronor inkomståret 2011, 10 000 kronor *

Golf mk3 LOUD
515 Inlägg
9 september 2012
#18
Kanske är dags att dom höjer dom där 18.50 också snart.
Med tanke på dagens bensinpris och att det även ska inräknas slitage på bilen i dom kronorna
så krymper det oerhört snabbt smile

Nej istället höjer dom till 10 000kr som man måste komma över.

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173

886 Inlägg
9 september 2012
#19
Nej, vad gör väl lite surt regn och förstörd natur egentligen? Bättre att vi får köra våra bilar billigt istället!

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 september 2012
#20
Ett medlemskap i EU påverkar inte priset på diesel alls. Vad det handlar om är att priserna går upp globalt till en följd av att rederierna tvingas tanka "vanlig" diesel.

Avdraget resor till och från arbetet lönar sig aldrig. Man får dra av för de kostnader som överstiger 9-10k. Kör man totalt 10 mil om dan till och från jobbet så blir det ca 2200 mil per år. 2200x18,5-9000 slipper du betala skatt på, alltså får du tillbaka ungefär  30% av det, ca 9500 får du tillbaka. Men vad kostade det att åka 2200 mil? Räknar vi lågt med en skruttbil så pratar vi 40000. Så du har betalat drygt 30000kr för att åka till jobbet. Kul va?
Senast redigerat av caromania (9 september 2012)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök