2502
Sök

Det här med vinterbilar...

1 412 Inlägg
9 september 2012
#21
Vettemannen skrev:
OpelP1 skrev:
Vettemannen skrev:
Jag åker samma bilar året runt: Firmabilen och bruksbilen. Skillnaden är väl att jag åker finbilen bara på sommaren. Tycker som du att det är fel att prioritera skicket framför säkerheten. Firmabilen och bruksbilen har samma säkerhet året runt. Sedan så kan väl de flesta förstå att man inte kör Vette på vintern. Finns det ens vinterdäck till dom???

/Benny

Har inte kikat under en Corvette men den har väl en liknande luftspoiler som sitter under fronten på en sån Firebird jag har som ska skicka luft upp mot kylaren.Den skyfflar ju lika effektivt upp snö i kylaren. tongue

Helt rätt. Där framme är det mellan 5 och 10 cm markfrigång eftersom min verkar vara lite sänkt fram. Får man bara tag på bra vinterdäck så kan man väl börja ploga snö åt kommun!! Hahaha!!! smile

kolla här: http://www1.garaget.org/archive/129/128713/172210/172210-1630763.jpg

/Benny

Härlig snöplog! big_smile

Såhär ser min ut under:

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170804/170804-37f040835a7cf4b87d8f205dbbbe28bf.jpg

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
9 september 2012
#22
OpelP1 skrev:
Vettemannen skrev:
OpelP1 skrev:

Har inte kikat under en Corvette men den har väl en liknande luftspoiler som sitter under fronten på en sån Firebird jag har som ska skicka luft upp mot kylaren.Den skyfflar ju lika effektivt upp snö i kylaren. tongue

Helt rätt. Där framme är det mellan 5 och 10 cm markfrigång eftersom min verkar vara lite sänkt fram. Får man bara tag på bra vinterdäck så kan man väl börja ploga snö åt kommun!! Hahaha!!! smile

kolla här: http://www1.garaget.org/archive/129/128713/172210/172210-1630763.jpg

/Benny

Härlig snöplog! big_smile

Såhär ser min ut under:

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … be28bf.jpg

Va fan, vi kan starta snöplogningsfirma!! Hehehe!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 412 Inlägg
9 september 2012
#23
Vettemannen skrev:
OpelP1 skrev:
Vettemannen skrev:

Helt rätt. Där framme är det mellan 5 och 10 cm markfrigång eftersom min verkar vara lite sänkt fram. Får man bara tag på bra vinterdäck så kan man väl börja ploga snö åt kommun!! Hahaha!!! smile

kolla här: http://www1.garaget.org/archive/129/128713/172210/172210-1630763.jpg

/Benny

Härlig snöplog! big_smile

Såhär ser min ut under:

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … be28bf.jpg

Va fan, vi kan starta snöplogningsfirma!! Hehehe!!!

/Benny

Ja för fan! big_smile


Haha nej nu är det nog bäst att vi ger oss med snöplogsinläggen innan folk blir sura på oss! tongue

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
9 september 2012
#24
OpelP1 skrev:
Vettemannen skrev:
OpelP1 skrev:

Härlig snöplog! big_smile

Såhär ser min ut under:

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … be28bf.jpg

Va fan, vi kan starta snöplogningsfirma!! Hehehe!!!

/Benny

Ja för fan! big_smile


Haha nej nu är det nog bäst att vi ger oss med snöplogsinläggen innan folk blir sura på oss! tongue

Lite OT blev det väl!! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

85 Inlägg
9 september 2012
#25
I många fall har man byggt sin sommarbil så att den kanske inte har så jättehög markfrigång etc... Då kan det kännas motiverat att skaffa nåt billigt alternativ att busa lite med på vintern och ställa undan den andra över vintern.

Säkerhetsaspekten är det nog extremt få som bryr sig om, så den kan vi nog låta bli att haka upp oss på...

Jag pratar nu om lite roligare sommarbilar alternativt bilar med lite roligare syfte än att transportera röven till jobbet med, inte Unge Herr Svenssons jättecoola S60 som han på nåder lånar av mor och far. smile

Jag köpte en Porsche 924 att ha som vinterhäck förra vintern. Jag var otroligt nöjd med den och har därför skaffat en även denna vinter. I mitt fall är det iaf av ovanstående skäl. Att jag har byggt lågt och knappast optimalt för svenska vintrar.

På vintern behöver man ju inte så mycket effekt för att ha roligt heller, så en billig gammal melonbil duger alldeles ypperligt. big_smile


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
9 september 2012
#26
Samuelf skrev:
I många fall har man byggt sin sommarbil så att den kanske inte har så jättehög markfrigång etc... Då kan det kännas motiverat att skaffa nåt billigt alternativ att busa lite med på vintern och ställa undan den andra över vintern.

Säkerhetsaspekten är det nog extremt få som bryr sig om, så den kan vi nog låta bli att haka upp oss på...

Jag pratar nu om lite roligare sommarbilar alternativt bilar med lite roligare syfte än att transportera röven till jobbet med, inte Unge Herr Svenssons jättecoola S60 som han på nåder lånar av mor och far. smile

Jag köpte en Porsche 924 att ha som vinterhäck förra vintern. Jag var otroligt nöjd med den och har därför skaffat en även denna vinter. I mitt fall är det iaf av ovanstående skäl. Att jag har byggt lågt och knappast optimalt för svenska vintrar.

På vintern behöver man ju inte så mycket effekt för att ha roligt heller, så en billig gammal melonbil duger alldeles ypperligt. big_smile

En liten undran: Varför har du inte den Porschen kvar till denna vinter om du var så nöjd med den?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

-->*Persson*<--
287 Inlägg
9 september 2012
#27
Vilken diskution, jag åker "svensson" v70 på sommaren, 940 på vintern.

"-varför inte åka 30,000mils v70 på vintern?"

-för att jag inte vill för att jag är rädd om den å inte skiter pengar, i mina ögon är den värd pengar som jag inte vill kasta i sjön, när jag har en 940 som bara står, thats it!

"Drive It Like You Hate It"

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
#28
PerssonTheKung skrev:
Vilken diskution, jag åker "svensson" v70 på sommaren, 940 på vintern.

"-varför inte åka 30,000mils v70 på vintern?"

-för att jag inte vill för att jag är rädd om den å inte skiter pengar, i mina ögon är den värd pengar som jag inte vill kasta i sjön, när jag har en 940 som bara står, thats it!

Men om det är ont om pengar, borde det inte vara billigare att bara ha EN bil, EN skatt, EN försäkring och bara ha EN bil att utföra service på samt köpa däck till osv osv ?

För även om man ställer av bilen vintertid så är det ju inte gratis att ha flera bilar, det finns ju alltid omkostnader. Jag tror dessa omkostnader är anledningen till att väldigt få människor ställer av sin vinterbil på sommaren och förvarar den i garaget tills vintern kommer. De väljer att sälja den istället.


Bara en tanke...


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
9 september 2012
#29
beror helt på vad de är för bil förstår att man ställer av såna där finare bilar typ corvetter .skylines osv.

men ställa av en volvo för att ha en ännu sämmre volvo och köra på vintern köper jag inte.

sj blire dundra v50 2009 i vinter skiter i vilket är en bruks bil äre så man åker av eller kör in i nått finns de försäkringar.
sen lär man ju klara sig väldigt mkt bättre och gå av med nyare bil än gammel bilarna där man ska va glad om de äns finns fungerande SRS


25 Inlägg
9 september 2012
#30
Tummar inte på säkerheten bara för att det blir vinter, kör fullutrustad Saab 9-5 Griffin -99 (17" dubbfria) på vintern och fullmatad Saab 9-5 Aero -00 under sommar veckorna. big_smile

-->*Persson*<--
287 Inlägg
9 september 2012
#31
SoL skrev:
PerssonTheKung skrev:
Vilken diskution, jag åker "svensson" v70 på sommaren, 940 på vintern.

"-varför inte åka 30,000mils v70 på vintern?"

-för att jag inte vill för att jag är rädd om den å inte skiter pengar, i mina ögon är den värd pengar som jag inte vill kasta i sjön, när jag har en 940 som bara står, thats it!

Men om det är ont om pengar, borde det inte vara billigare att bara ha EN bil, EN skatt, EN försäkring och bara ha EN bil att utföra service på samt köpa däck till osv osv ?

För även om man ställer av bilen vintertid så är det ju inte gratis att ha flera bilar, det finns ju alltid omkostnader. Jag tror dessa omkostnader är anledningen till att väldigt få människor ställer av sin vinterbil på sommaren och förvarar den i garaget tills vintern kommer. De väljer att sälja den istället.


Bara en tanke...

Mjoo, håller delvis med dig. Pengar isig är inget större problem, men smäller jag 940 så kostar delar högst 3-5000, händer någe med v70n så kostar det betydligt mer, faan sevade upp bromsarna (inkl handbroms) slutade på ca 6400... Räkna då vad en avåkning kostar. Plus att jag är tryggare i en bakhjulsdriven bil i halkan än fwd, pga mina egna körkunskaper, å jag skäms inte övert...

"Drive It Like You Hate It"

85 Inlägg
9 september 2012
#32
Vettemannen skrev:
Samuelf skrev:
I många fall har man byggt sin sommarbil så att den kanske inte har så jättehög markfrigång etc... Då kan det kännas motiverat att skaffa nåt billigt alternativ att busa lite med på vintern och ställa undan den andra över vintern.

Säkerhetsaspekten är det nog extremt få som bryr sig om, så den kan vi nog låta bli att haka upp oss på...

Jag pratar nu om lite roligare sommarbilar alternativt bilar med lite roligare syfte än att transportera röven till jobbet med, inte Unge Herr Svenssons jättecoola S60 som han på nåder lånar av mor och far. smile

Jag köpte en Porsche 924 att ha som vinterhäck förra vintern. Jag var otroligt nöjd med den och har därför skaffat en även denna vinter. I mitt fall är det iaf av ovanstående skäl. Att jag har byggt lågt och knappast optimalt för svenska vintrar.

På vintern behöver man ju inte så mycket effekt för att ha roligt heller, så en billig gammal melonbil duger alldeles ypperligt. big_smile

En liten undran: Varför har du inte den Porschen kvar till denna vinter om du var så nöjd med den?

/Benny

Eftersom jag råkade stå stilla vid vänstersväng i en korsning när en tjej i en Peugeot 206 fick för sig att flytta in i mitt bagageutrymme... wink


2 140 Inlägg
9 september 2012
#33
bruksbil går året om och finbil som man lägger ner enormt mycket tid, energi och pengar på går sommartid.

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
9 september 2012
#34
Samuelf skrev:
Vettemannen skrev:
Samuelf skrev:
I många fall har man byggt sin sommarbil så att den kanske inte har så jättehög markfrigång etc... Då kan det kännas motiverat att skaffa nåt billigt alternativ att busa lite med på vintern och ställa undan den andra över vintern.

Säkerhetsaspekten är det nog extremt få som bryr sig om, så den kan vi nog låta bli att haka upp oss på...

Jag pratar nu om lite roligare sommarbilar alternativt bilar med lite roligare syfte än att transportera röven till jobbet med, inte Unge Herr Svenssons jättecoola S60 som han på nåder lånar av mor och far. smile

Jag köpte en Porsche 924 att ha som vinterhäck förra vintern. Jag var otroligt nöjd med den och har därför skaffat en även denna vinter. I mitt fall är det iaf av ovanstående skäl. Att jag har byggt lågt och knappast optimalt för svenska vintrar.

På vintern behöver man ju inte så mycket effekt för att ha roligt heller, så en billig gammal melonbil duger alldeles ypperligt. big_smile

En liten undran: Varför har du inte den Porschen kvar till denna vinter om du var så nöjd med den?

/Benny

Eftersom jag råkade stå stilla vid vänstersväng i en korsning när en tjej i en Peugeot 206 fick för sig att flytta in i mitt bagageutrymme... wink

Haha!! Okay, då förstår jag! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

85 Inlägg
9 september 2012
#35
Vettemannen skrev:
Samuelf skrev:
Vettemannen skrev:

En liten undran: Varför har du inte den Porschen kvar till denna vinter om du var så nöjd med den?

/Benny

Eftersom jag råkade stå stilla vid vänstersväng i en korsning när en tjej i en Peugeot 206 fick för sig att flytta in i mitt bagageutrymme... wink

Haha!! Okay, då förstår jag! wink

/Benny

Korsningen var precis efter avfarten från motorvägen och det var snorhalt ute, så jag misstänker att hastigheten inte var så låg samt att bromsverkan inte var optimal, med tanke på att min bil stod fem billängder längre fram än den gjort när jag stannade första gången, samt att hela baken var intryckt och att plåten veckat sig hela vägen längs med karossen fram till framskärmarna(!) smile


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
9 september 2012
#36
Samuelf skrev:
Vettemannen skrev:
Samuelf skrev:

Eftersom jag råkade stå stilla vid vänstersväng i en korsning när en tjej i en Peugeot 206 fick för sig att flytta in i mitt bagageutrymme... wink

Haha!! Okay, då förstår jag! wink

/Benny

Korsningen var precis efter avfarten från motorvägen och det var snorhalt ute, så jag misstänker att hastigheten inte var så låg samt att bromsverkan inte var optimal, med tanke på att min bil stod fem billängder längre fram än den gjort när jag stannade första gången, samt att hela baken var intryckt och att plåten veckat sig hela vägen längs med karossen fram till framskärmarna(!) smile

Fyfan vilken otäck smäll. Klarade du dig från skador då?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

499 Inlägg
9 september 2012
#37
Jag kör med Evon på vintern. Varför skulle jag inte göra det? 400hk och fyrhjulsdrift är ju som roligast då.


Pim_Pim
9 september 2012
#38
Man är ju frän om man kör en dyrare bil på vintern. smile

85 Inlägg
9 september 2012
#39
Vettemannen skrev:
Samuelf skrev:
Vettemannen skrev:

Haha!! Okay, då förstår jag! wink

/Benny

Korsningen var precis efter avfarten från motorvägen och det var snorhalt ute, så jag misstänker att hastigheten inte var så låg samt att bromsverkan inte var optimal, med tanke på att min bil stod fem billängder längre fram än den gjort när jag stannade första gången, samt att hela baken var intryckt och att plåten veckat sig hela vägen längs med karossen fram till framskärmarna(!) smile

Fyfan vilken otäck smäll. Klarade du dig från skador då?

/Benny

Japp japp. Inga synliga skador på röntgen iaf. Jag vet dock inte om mina frekventa smärtor i skallen och stelheten i nacken har med det att göra... Tänkte att jag skulle gå på en efterkoll om det inte avtar.


9 117 Inlägg
9 september 2012
#40
Själv kör jag Audi cab -92 på sommaren och i vinter blir det Nissan Qashqai -12. smile Golfen som jag har i jobbet går året runt.
Gör jag rätt då?



Sök