3311
Sök

Volvo S70 2000 2.4T Bränd styrbox, felorsaker?

252 Inlägg
11 september 2012
Trådstartare
Hej!

Bosch ME7 har jag som styrsystem på min bil.

Jag fick för en tid sedan problem med att alla varningslampor som finns lyste på instrumentpanelen, har över 22 felkoder lagrade, tog med boxen till jobbet idag och öppnade den. Fann då att en stor ledningsbana på undersidan var avbränd en lång bit. Reparerade kortet och inspekterade lödning+alla andra ledningsbanor under mikroskåp och fann inga fler yttre fel.

Vad kan ha orsakat att boxen har brunnit? Inte en enda säkring har gått. Jag har haft problem med en felaktig lambdasond som jag kopplade ur för att den gav felkoder. Jag lagade sedan ett fel på lambdasondens kabel, kopplade in den igen och felkoden släcktes för en stund. Körde ett par mil, stannade och stängde av motorn. När jag sedan skulle iväg så ville den knappt starta, när jag väl tvingat igång den så startade kylfläkten direkt och hela julgransbelysningen tändes upp.

Kan en lambdasond ha eldat boxen? Jag kontrollerade mycket noggrant skarvningen, både före jag kopplade på den och efter detta hade hänt, inget hade kontakt med jord eller låg emot någon annan kabel.

Jag kopplade då ur lambdasonden, startade bilen och mätte på signalkabeln in emot bilens härva, det hoppade och levde som fan på spänningen.

Jag vill inte riskera att elda boxen igen helst nu när den är lagad. Kommer inte på något att felsöka mer, lambdasonden är bytt emot en ny originaldel från bosch.

Sök