2802
Sök

Koppla in ett ps3 samt baslådor och annat smått och gott!

11 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
Tjena! nybörjare här och jag har lite frågor och funderingar! jag skall alltså koppla in ett ps3 samt en DvD skärm i Taket som går att fälla ner och då är ju ett måste att jag ska koppla ett till batteri in i bilen samt en transformator som ger den 230V och då är frågan hur kopplar jag in ett till batteri till generatorn på min saab 9-3 01? gärna trådar/forum med Steg för steg bilder på hur jag gör smile  Skulle vara grymt även med en hel tråd hur jag gör hela processen smile Tacksam för all hjälp och tips jag kan få! smile

Allt är till salu för rätt pris!

21 761 Inlägg
12 september 2012
Har en bild på hur man kan koppla in ett skiljerelä:
https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14406/14406-2e9e88e9448e72a2ee97e301b9400341.jpg
Eftersom du har såna där saker så bör du använda skiljerelä för att inte det ordinarie startbatteri ska riskera att dras ur, det bakre batteriet ska helst tåla en del djupurladdningar också. smile

11 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
Vad ska man använda för säkringar? och vilken area på kabeln? yikes

308 Inlägg
13 september 2012
Minst 33mm på kabeln, säkring max 10-15cm från batteriet. Dock är jag väldigt tveksam på ifall generatorn orkar att dra båda batterierna, kommer sluta med att ditt främre batteri blir urladdat ett par gånger och så är det kapput. Saabs generatorer är inte till för att driva mer än ett original batteri, så var noggrann med att du underhålls-laddar ditt extra batteri en gång varannan vecka iaf.

11 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
Med tanke på att jag skall ha ett skiljerelä så kommer det att fungera då ps3 samt skärmen endast kommer drivas på bakre batteriet och det främre kommer inte vara i arbete så länge bilen är avstängd. det vill säga endast när jag kör så laddar den upp båda batterierna smile

2 024 Inlägg
13 september 2012
TexaL skrev:
Minst 33mm på kabeln, säkring max 10-15cm från batteriet. Dock är jag väldigt tveksam på ifall generatorn orkar att dra båda batterierna, kommer sluta med att ditt främre batteri blir urladdat ett par gånger och så är det kapput. Saabs generatorer är inte till för att driva mer än ett original batteri, så var noggrann med att du underhålls-laddar ditt extra batteri en gång varannan vecka iaf.

Varför skulle inte en Saab-generator klara 2 batterier?

Turbomacken skrev:
Med tanke på att jag skall ha ett skiljerelä så kommer det att fungera då ps3 samt skärmen endast kommer drivas på bakre batteriet och det främre kommer inte vara i arbete så länge bilen är avstängd. det vill säga endast när jag kör så laddar den upp båda batterierna smile

Kommer funka galant så, kommer du koppla nåt mer strömkrävande på det bakre batteriet i framtiden? Det är lite det som styr hur grov kabel du ska ha emellan batterierna och sen är det kabelgrovleken som bestämmer hur grov kabel du ska ha.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

11 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
alltså jag vill ju ha mina 2 12" lådor skall gå till det bakre batteriet då det händer allt för ofta att min bil dör nu när jag bara har ett batteri... vill kunna lyssna på min musik utan att bilfan dör haha tongue men så det blir TV´n Ljudet och ps3 smile
Vilken area rekommenderar du då? smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
16 september 2012
Du kanske skulle kolla över om generatorn laddar som den ska om bilen brukar dö tongue

11 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
Den laddar som den skall, men jag har 2 st slutsteg ikopplade och en 12" på varje slutsteg wink jag gillar att spela musik när bilen är avstängd wink
Senast redigerat av Turbomacken (16 september 2012)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
16 september 2012
Då behövs nog mer än ett till batteri. Om du inte vill börja ha sönder saker vill säga.

21 761 Inlägg
16 september 2012
Turbomacken skrev:
Den laddar som den skall, men jag har 2 st slutsteg ikopplade och en 12" på varje slutsteg wink jag gillar att spela musik när bilen är avstängd wink

I så fall är det stor total kapacitet och bra djupcyklingsförmåga som är viktigast eftersom batteriet mer eller mindre kommer att användas som rent förbrukningsbatteri.

Skriv vilka slutsteg och basar du har, då är det lättare att ge råd. Man kan väl säga som så att 50 mm2 kabel med 200 A säkring brukar räcka väldigt långt, sätter du de sakerna så behöver du troligen inte behöva uppgradera mer. smile

Sök