3252
Sök

Bilder: Plastidip/foliering & flock.

2 751 Inlägg
6 september 2013
Aearok skrev:
Malish skrev:
Såg att biltema börjat sälja nåt som är misstänkt likt plastidip om man läser beskrivningen.
problemet är att det kostar 189kr vilket är bara några kr billigare än riktig plastidip tongue
Men är säkert inte ens i närheten av samma kvalitet tongue

men vad tror ni? kan det vara värt att testa en burk?
eller någon kanske kan göra en jämförelse mellan de olika produkter som finns på marknaden? big_smile

Hittar inte den.. Har du någon länk eller Artikel-nr?

Skriv Gummifärg bara.

Och varför skulle inte den hålla lika bra kvalité? Minns att någon testade massa olika gummifärger mot Plastidip och det visade sig att de alla var ungefär lika bra.

Dessutom så är gummifärg i sig rätt gammalt, dock inget som varit aktuellt i Sverige. Det är nu det har blivit en sån WOW grej här.

Who Djaa bless no man curse

418 Inlägg
6 september 2013
http://biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-L … farg-3654/
Gummifärg kallar de det. men misstänker att det är rätt likt plastidip.

Ubåtsingenjör
7 332 Inlägg
7 september 2013
som sagt ... fattar inte meningen med att handla biltemas när man kan få plastidipp för samma pengar

Grävmaskinist
21 Inlägg
7 september 2013
CHEEVA skrev:
som sagt ... fattar inte meningen med att handla biltemas när man kan få plastidipp för samma pengar

Biltema Örebro:

15 min att gå dit
5 min att cykla dit
3 min att köra dit

Plastidip:

Ingen jävla aning men de tar verkligen inte 3 min att få dom burkarna hemskickade..
Senast redigerat av ahosuryoyo (7 september 2013)

Audi A6 Avant 2.0TFSI 2007
Sportmodellen

Ubåtsingenjör
7 332 Inlägg
7 september 2013
ahosuryoyo skrev:
CHEEVA skrev:

Biltema Örebro:

15 min att gå dit
5 min att cykla dit
3 min att köra dit

Plastidip:

Ingen jävla aning men de tar verkligen inte 3 min att få dom burkarna hemskickade..

finns väl ändå någon butik i örebro som säljer plastidip ???

Grävmaskinist
21 Inlägg
7 september 2013
CHEEVA skrev:
ahosuryoyo skrev:
CHEEVA skrev:

Biltema Örebro:

15 min att gå dit
5 min att cykla dit
3 min att köra dit

Plastidip:

Tittat runt innan sommarn börja, hitta inget, kan nog ha kommit upp någe nu under sommarn

Audi A6 Avant 2.0TFSI 2007
Sportmodellen

7 416 Inlägg
7 september 2013
ahosuryoyo skrev:
CHEEVA skrev:
ahosuryoyo skrev:

Biltema Örebro:

15 min att gå dit
5 min att cykla dit
3 min att köra dit

Plastidip:

Tittat runt innan sommarn börja, hitta inget, kan nog ha kommit upp någe nu under sommarn

kollat på Mekonomen? de säljer plastidip

398 Inlägg
7 september 2013
granadadr skrev:
ahosuryoyo skrev:
CHEEVA skrev:

kollat på Mekonomen? de säljer plastidip

Mekonomen har tagit bort det från sitt sortiment. Har pratat med ett flertal butiker här i Götet å fått svaret att dom tagit bort det. Kommer inte ihåg varför dom gjort det. Har för mig att det var nått om miljön som spelade in...

133 Inlägg
7 september 2013
ahosuryoyo skrev:
CHEEVA skrev:

Biltema Örebro:

15 min att gå dit
5 min att cykla dit
3 min att köra dit

Plastidip:

Priset för PlastiDip sist jag kollade, 189.- (på nätet)
och handla för 500 eller 600 så är de fri frakt.

Men, har man inte planerat, utan plötsligt vill dippa, så kanske man vågar sig på Biltemas. (inte jag)
De ggr jag beställt har jag fått burkarna efter 2 dagar

Saab 9-3 1.9 TTiD
Saab 9-5 2.0t .. .. SålD

418 Inlägg
7 september 2013
Håller med, Prismässigt finn det ingen anledning att köpa från Biltema.
Iaf inte annat än för att jämföra den med andra liknande produkter.

2 751 Inlägg
7 september 2013
Herregud det är gummifärg ni pratar om, ingen månlandning.

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
7 september 2013
Det jag tror folk mer är rädda om är lacken under. Dock vissa här anser att märket "plastdipp" är det enda rätta. Vi vet alla att mycket idag är gjord i samma fabrik fast med andra etiketter.

2 751 Inlägg
7 september 2013
http://www.youtube.com/watch?v=Ne3edUf_xXI

Plastidip vs Armor all.

Samma skit, annan förpackning

133 Inlägg
7 september 2013
DasAuto skrev:

Extrazz skrev:
Det jag tror folk mer är rädda om är lacken under. Dock vissa här anser att märket "plastdipp" är det enda rätta. Vi vet alla att mycket idag är gjord i samma fabrik fast med andra etiketter.

Då kan man ju fråga hur ånga som tex vill lackera bilen med Biltemas färger.
Jag har gjort den tabben och kommer inte göra det en gång till.
Då "Biltema" nu har en som en del anser snarlik, så vinner jag iaf inget på att
köpa den då PlastiDip kostar desamma.

Saab 9-3 1.9 TTiD
Saab 9-5 2.0t .. .. SålD

2 751 Inlägg
7 september 2013
S98 skrev:
DasAuto skrev:

Extrazz skrev:

Då kan man ju fråga hur ånga som tex vill lackera bilen med Biltemas färger.
Jag har gjort den tabben och kommer inte göra det en gång till.
Då "Biltema" nu har en som en del anser snarlik, så vinner jag iaf inget på att
köpa den då PlastiDip kostar desamma.

Lack och Gummifärg är två olika saker, på vanlig lack ser man minsta lilla fel, Plastidip är ingen lack, det är ett lager gummifärg man sprutar på.

Biltemas är ju att föredra då Biltema finns överallt, PLastidip måste man i flesta fall beställa via nätet, det är de enda som är positivt enligt mig, annars är det samma produkt.

418 Inlägg
7 september 2013
Biltema finns bara i 3 färger dessutom, svart och vitt (Och transparent, men det är ingen "färg")
Plastidip finns i en halv miljon färger snart wink (lite överdrift men kommer ju nytt hela tiden där)

btw, jag favoriserar inte plastidip på något sätt, jag nämner den för att den är mest känd i dagsläget.
och känd är den väl för att den syns mest på tuben osv.
den är ju tom så känd att "måla med gummifärg" blivit synonymt med "plastidip"
Senast redigerat av Malish (7 september 2013)

908 Inlägg
7 september 2013
Skulle gärna vilja se den personen som köpte biltemas gummifärg använda den  på ngt och sen ladda upp bild så man kan se resultat

418 Inlägg
7 september 2013
Ja, annars är det väl ingen bra produktutvärdering? wink
obs: har inte köpt nåt än.

350 Inlägg
7 september 2013
Jaha, inget bättre för sig så jag gör en dålig "miniguide".

Testade Biltema Gummispray, Plastidip och Flüssiggummi (från Conrad)

Och vi börjar med slutresultatet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118651/118651-87d3116ab05ebb16bdf9f384e91d04f3.jpg

Vidrigt dåliga bilder men inte kan man se någon större skillnad.

Från början då. Plåtbitarna ser lite skitiga ut, men det är dom inte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118651/118651-c03cf92a21ac190a854106b034a1103e.jpg

Första lagret(tror jag, blev osäker...) Missade bild på Flussgummit då jag inte trodde jag hade tillräckligt kvar i burken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118651/118651-5383d681afa6e579f0d1b6a7c7433dc4.jpg

Biltemas lägger sig tunt, precis som flussgummit gör. Troligen samma grossist dom kommer ifrån.
Plastidip, som jag testat väldigt lite av tycker jag är väldigt slösaktig. Massa produkt som ger en lite grov yta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118651/118651-a2b23a2fe7c01d790cfe4ca035517417.jpg
Och femte och sista lagret.
Notera spraydammet.

Min åsikt:
Har använt plastidip en enda gång tidigare, annars bara haft Conrads flussgummidip.
Använde Plastidip på en dropplist på 240in och jag är väl sådär nöjd. Försökte lägga på tunt och sparsamt men efter fyra lager hade större delen i burken förbrukats och den sprayar väldigt slösaktigt. Mycket grov produkt. Samma visa nu på plåtbiten.

Biltema gummisprayen är nästan exakt lika len som flussgummit och sprayar mindre och tunnare.
Troligen bättre på smådetaljer där man inte vill slösa bort en hel burk på någon mindre bit.

Rivning:
Har inte rivit bort någon av dessa dipper på plåtbitarna än men vet med mig att plastidip är mycket trevlig att riva dän. Mycket produkt = mer att dra i typ.
Flussgummigt kan vara lite ..."genomskinligt" och gå sönder lättare, så mer lager kanske passar sig för Biltema och Conrads-dippen.

Hur dessa sedan fungerar "i verkligheten" på bilen återkommer jag med svar på.
Hur dom tål tvätt etc.

Känner mig som någon biltemaförsäljare men jag kommer nog testa mer av Gummisprayen, iaf på smådelar.
Plastidip(på burk) lämpar sig kanske för aningens större ytor?

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

Ubåtsingenjör
7 332 Inlägg
7 september 2013
är inte conrads färg vanlig plastidip importerad på tyskland ? heter ju till och med plastidip flüssigummi

Sök