Jaha, inget bättre för sig så jag gör en dålig "miniguide".
Testade Biltema Gummispray, Plastidip och Flüssiggummi (från Conrad)
Och vi börjar med slutresultatet:
Vidrigt dåliga bilder men inte kan man se någon större skillnad.
Från början då. Plåtbitarna ser lite skitiga ut, men det är dom inte.
Första lagret(tror jag, blev osäker...) Missade bild på Flussgummit då jag inte trodde jag hade tillräckligt kvar i burken.
Biltemas lägger sig tunt, precis som flussgummit gör. Troligen samma grossist dom kommer ifrån.
Plastidip, som jag testat väldigt lite av tycker jag är väldigt slösaktig. Massa produkt som ger en lite grov yta.
Och femte och sista lagret.
Notera spraydammet.
Min åsikt:Har använt plastidip en enda gång tidigare, annars bara haft Conrads flussgummidip.
Använde Plastidip på en dropplist på 240in och jag är väl sådär nöjd. Försökte lägga på tunt och sparsamt men efter fyra lager hade större delen i burken förbrukats och den sprayar väldigt slösaktigt. Mycket grov produkt. Samma visa nu på plåtbiten.
Biltema gummisprayen är nästan exakt lika len som flussgummit och sprayar mindre och tunnare.
Troligen bättre på smådetaljer där man inte vill slösa bort en hel burk på någon mindre bit.
Rivning:Har inte rivit bort någon av dessa dipper på plåtbitarna än men vet med mig att plastidip är mycket trevlig att riva dän. Mycket produkt = mer att dra i typ.
Flussgummigt kan vara lite ..."genomskinligt" och gå sönder lättare, så mer lager kanske passar sig för Biltema och Conrads-dippen.
Hur dessa sedan fungerar "i verkligheten" på bilen återkommer jag med svar på.
Hur dom tål tvätt etc.
Känner mig som någon biltemaförsäljare men jag kommer nog testa mer av Gummisprayen, iaf på smådelar.
Plastidip(på burk) lämpar sig kanske för aningens större ytor?