3002
Sök

När tror ni den första snön faller hos er? När brukar ni ha på era vinter däck?

3 367 Inlägg
18 september 2012
Trådstartare
#1
Hej! När brukar ni lägga på era vinter däck? specielt datum eller precis när det börjar snöa?

När tror ni det börjar snöa för första gången där ni bor?


Jag tror snön kommer slutet av oktober - början av november ( Östergötland, Motala.)

Jag brukar ha på vinter däck när frosten börjar komma.
Senast redigerat av Low (18 september 2012)


7 375 Inlägg
18 september 2012
#2
jag tror det börjar i okt,, men vinterdäcken behövs FÖRE snön,, ex morgon/kvällshalka,, wink å den isen är faaaan inte kul

ett litet tips till TS,, du kan ju börja med att själv skriva ut var du bor och vad du tror wink
Senast redigerat av granadadr (18 september 2012)


Pim_Pim
18 september 2012
#3
Kommer väl så sent som i december..

3 367 Inlägg
18 september 2012
Trådstartare
#4
granadadr skrev:
jag tror det börjar i okt,, men vinterdäcken behövs FÖRE snön,, ex morgon/kvällshalka,, wink å den isen är faaaan inte kul

ett litet tips till TS,, du kan ju börja med att själv skriva ut var du bor och vad du tror wink

Okej smile


3 367 Inlägg
18 september 2012
Trådstartare
#5
granadadr skrev:
jag tror det börjar i okt,, men vinterdäcken behövs FÖRE snön,, ex morgon/kvällshalka,, wink å den isen är faaaan inte kul

ett litet tips till TS,, du kan ju börja med att själv skriva ut var du bor och vad du tror wink

Imorse var det +5, man känner hur hårda sommar däcken är smile


7 375 Inlägg
18 september 2012
#6
Low skrev:
granadadr skrev:
jag tror det börjar i okt,, men vinterdäcken behövs FÖRE snön,, ex morgon/kvällshalka,, wink å den isen är faaaan inte kul

ett litet tips till TS,, du kan ju börja med att själv skriva ut var du bor och vad du tror wink

Imorse var det +5, man känner hur hårda sommar däcken är smile

aha,, redan??
jag brukar byta till dubbdäck när just morgonfrosten/halkan börjar blir vanligare,, har haft -1 på jobbet 2 ggr nu senaste veckorna,, bläääääääääää


3 367 Inlägg
18 september 2012
Trådstartare
#7
granadadr skrev:
Low skrev:
granadadr skrev:
jag tror det börjar i okt,, men vinterdäcken behövs FÖRE snön,, ex morgon/kvällshalka,, wink å den isen är faaaan inte kul

ett litet tips till TS,, du kan ju börja med att själv skriva ut var du bor och vad du tror wink

Imorse var det +5, man känner hur hårda sommar däcken är smile

aha,, redan??
jag brukar byta till dubbdäck när just morgonfrosten/halkan börjar blir vanligare,, har haft -1 på jobbet 2 ggr nu senaste veckorna,, bläääääääääää

Kommer fort!


1 436 Inlägg
18 september 2012
#8
Ohh, sluta nu! Har inte kunnat beställa däck ännu och vet inte hur lång leveranstid det är. tongue

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

7 375 Inlägg
18 september 2012
#9
Low skrev:
granadadr skrev:
Low skrev:

Imorse var det +5, man känner hur hårda sommar däcken är smile

aha,, redan??
jag brukar byta till dubbdäck när just morgonfrosten/halkan börjar blir vanligare,, har haft -1 på jobbet 2 ggr nu senaste veckorna,, bläääääääääää

Kommer fort!

mm speciellt här upp e sad
tror inte det är nån fara söder om Gävle på LÄNGE wink


3 367 Inlägg
18 september 2012
Trådstartare
#10
Caffe skrev:
Ohh, sluta nu! Har inte kunnat beställa däck ännu och vet inte hur lång leveranstid det är. tongue

Däckonline är snabba wink


3 367 Inlägg
18 september 2012
Trådstartare
#11
granadadr skrev:
Low skrev:
granadadr skrev:

aha,, redan??
jag brukar byta till dubbdäck när just morgonfrosten/halkan börjar blir vanligare,, har haft -1 på jobbet 2 ggr nu senaste veckorna,, bläääääääääää

Kommer fort!

mm speciellt här upp e sad
tror inte det är nån fara söder om Gävle på LÄNGE wink

haha smile


5 673 Inlägg
18 september 2012
#12
Jag tror på slutet av Oktober, bor i Luleå.

Vinterdäcken brukar jag stoppa på när det börjar vara runt 0-strecket på morgon/kväll, och när det väl är minusgrader här uppe kan det komma en decimeter snö när som helst så lika bra att byta innan snön kommer. (Nog för att första snön smälter alltid bort på 1-2dagar men just dessa dagar måste man ju ut och leka lite, vintrarna är ju för korta)


Forummoderator
26 310 Inlägg
18 september 2012
#13
Har varit minusgrader ett par nätter nu här i trakterna kring och i Östersund, men jag brukar slänga på vinterdäcken ungefär veckan efter att min farsa har gjort det på sin, vilket är lite olika, haha.

Lite frost och halka kan man leva med. Slänger inte ens på vinterdäcken efter att första snön har kommit. Är ju bara att köra lugnare.

Edit; Och visst ja. Jag tror första riktiga snön kommer tidigt i år. Början av oktober gissar jag på.
Senast redigerat av Mack (18 september 2012)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
18 september 2012
#14
Jag har samma däck året runt. För dyrt att ha flera uppsättningar till min bil. Och snön kommer när den kommer, ju senare desto bättre... men minusgrader med barfrost så det blir tjäle får det gärna vara, blir perfekt att jobba då.

Tänk även på det ni som byter till vinterdäck, när däcken lagrats under sommaren så bildas en hård yta på dom. Den behöver slitas bort innan dom ger optimalt grepp igen, hur man väljer att slita bort den ytan är ju lite varierande här wink men vid normal körning så bör dom ha rullat iaf runt 50 mil innan det blir halt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Team Breehäng
1 623 Inlägg
18 september 2012
#15
Tänkte lägga på vinterdäcken i mitten av oktober jag smile

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

1 412 Inlägg
18 september 2012
#16
Blir väl kanske i mitten av december.

Och som vanligt lär jag väl stå och byta däck när snön redan kommit för att jag inte hunnit tidigare.  tongue

5 114 Inlägg
18 september 2012
#17
gissar på att den trillar ner i slutet av november. så vinterdäcken åker nog på i mitten av november skulle jag tro.. eller samma dag som snön kommer ute på gården med fälgkors och sjunkande domkraft:-P brukar sluta så:-P gärna blötsnö bara för och göra de eländigare:-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

2 624 Inlägg
18 september 2012
#18
Har inga vinterdäck än till s60n men köper nog några i November tror jag så nångång under den månaden åker dom nog på wink


Svetsare
1 173 Inlägg
18 september 2012
#19
dom hotar me snö tors-fre men om de stämmer vet ja inte. Hörde de idag bara. Men ja säger 17:e okt smile Men v-däcken åker inte på före dec iaf.
Senast redigerat av Tyfors (18 september 2012)

(Bara fantasin sätter gränserna)

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
18 september 2012
#20
Gissar på mitten på November. Jag kommer nog skifta i början på November.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se


Sök