3488
Sök

Lättaste/snabbaste sättet att skilja däck från fälg?

94 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
Som topic. Jag har ett "berg" av fälgar med däck på som jag vill skilja på snabbt och lätt.

Jag har inga som helst krav på att fälgen behöver vara hel efter separationen, men pga hästgrannar är dynamit och andra sprängämnen uteslutet.

Kaprondell? Bågfil? Slägga?

Vill inte betala för att lämna in 50 däck på fälg till däckfirman när jag kan få betalt för plåten på en skrot.

Inga av däcken är lågprofil, men några kan vara så gamla som från 60-70-tal så "trädäck" är troligen en bra beskrivning på vissa.

1 412 Inlägg
21 september 2012
Det går ju snabbt att bara kränga av däcken med ett däckjärn, bara man har något att trycka loss däcket med från kanten först, jag brukar använda minigrävaren till det.
Senast redigerat av OpelP1 (21 september 2012)

94 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
Saknar minigrävare och däckjärn lät långsamt wink

OUTLAW1
21 september 2012
vinkelslip modell stor och bara kapat genom däcken..använd glasögon ,handskar och oömma kläder för korden på däcket är ett helevete till att kapa igenom..
bara att kapa på rakt ned till fälgen sedan borde du kunna dela däcket från fälgen...alternativt kapa fälgen..
Senast redigerat av OUTLAW1 (21 september 2012)

R1 driver!
5 128 Inlägg
21 september 2012
Jag gjorde likadant för ett par år sedan.

Bara lägga däcket och fälgen på marken, lägga ett fint snitt med vinkelslipen så man kapar metallringen (eller vad det nu är?) i däcket på båda sidorna, sen ett däckjärn eller kofot och kränga av det.

Tar en jävla tid, men fungerar utmärkt!
Senast redigerat av _DamnIt (21 september 2012)

4 637 Inlägg
21 september 2012
epoxxy skrev:
Som topic. Jag har ett "berg" av fälgar med däck på som jag vill skilja på snabbt och lätt.

Jag har inga som helst krav på att fälgen behöver vara hel efter separationen, men pga hästgrannar är dynamit och andra sprängämnen uteslutet.

Kaprondell? Bågfil? Slägga?

Vill inte betala för att lämna in 50 däck på fälg till däckfirman när jag kan få betalt för plåten på en skrot.

Inga av däcken är lågprofil, men några kan vara så gamla som från 60-70-tal så "trädäck" är troligen en bra beskrivning på vissa.

börna?

2 230 Inlägg
21 september 2012
nu är ju detta inte miljövänligt för 5öre men du kan ju slänga allt på en brasa å elda upp däcken, sen plocka ut fälgarna sen då det brunnit..

så kan det vara då det inte blev som det skulle

1 160 Inlägg
21 september 2012
ta en skrotbil på med däcken ut med luften köööör

OUTLAW1
21 september 2012
Rojpen skrev:
nu är ju detta inte miljövänligt för 5öre men du kan ju slänga allt på en brasa å elda upp däcken, sen plocka ut fälgarna sen då det brunnit..

varför tänkte jag ine på det...det är ju så alla pundarna gör när dom eldar kabel..givetvis ska du sända röksignaler till hela kommunen genom at elda upp ditt berg med däck...fira tidig påsk..
fram med ölen o njut bara...big_smilebig_smile

1 265 Inlägg
21 september 2012
Jag brukar köra igenom med tigersågen, fungerar alltid

94 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
Tigersåg / vinkelslip hela vägen ner till fälgen lät som snabbaste sättet än så länge.

Fler förslag? Burna, elda eller på annat sätt "förbruka" tar längre tid wink

1 265 Inlägg
21 september 2012
epoxxy skrev:
Tigersåg / vinkelslip hela vägen ner till fälgen lät som snabbaste sättet än så länge.

Fler förslag? Burna, elda eller på annat sätt "förbruka" tar längre tid wink

ställ däcket och fälgen mot nått och kapa igenom med tigersågen som sagt,
de går snabbare än med vinkelslip, Dessutom så flyger de bitar när du kapar med vinkelslipen.

Tigersågen går föresten snabbare än däckmaskin, har tillgång till båda:D

Däcken slänger du utanför nått ställe som säljer däck dom måste enligt lag ta emot dom
Senast redigerat av joakim89 (21 september 2012)

326 Inlägg
21 september 2012
OUTLAW1 skrev:
[givetvis ska du sända röksignaler till hela kommunen genom at elda upp ditt berg med däck...fira tidig påsk..
fram med ölen o njut bara...big_smilebig_smile

Det ryker inte ett dugg när det väl tagit sig. Förr i tiden så använde jag gamla däck med lite diesel i för att tända tjuriga brasor. Det ryker bara lite i början, sen blir det sån fart på däcket att man inte ser röken. Hett så ini tusan blir det när gummit brinner.

94 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
Tigersåg låter vänligast mot grannarna wink

Eller ja. den ska användas på däcken, inte på grannarna wink

1 265 Inlägg
21 september 2012
epoxxy skrev:
Tigersåg låter vänligast mot grannarna wink

Eller ja. den ska användas på däcken, inte på grannarna wink

Man slipper bitar som flyger.
Använder man vinkelslip är de tvärt om

12 086 Inlägg
21 september 2012
Elda upp däcken big_smile

Svetsare
1 177 Inlägg
21 september 2012
har du tillgång te vedklyv så kan du kränga däck me den :p te viss storlek då. Men beror på hur stor klyv du har oxå.

(Bara fantasin sätter gränserna)

94 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
vedklyv?! hur tänkte du nu?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
21 september 2012
Monstruös vinkelslip/motorkap är snabbaste sättet jag hittat. Demonterade 45 däck på en timme typ, men jävlar vad skiva det går åt. Jag kör med en gammal Parter K650, 55cc & 300mm skiva, låna nåt liknande så går det undan. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Svetsare
1 177 Inlägg
21 september 2012
epoxxy skrev:
vedklyv?! hur tänkte du nu?

Me klyv så kan man få av däcke från fälgkanten sen lär man använda däckjärn i vilke fall men beroende på hur stor klyven är så får man anpassa fälg storlek. Ja har bara användt en liten så iaf upp te 14 tum har funkat.

Annars är de som många sagt, de e kap som gäller.

(Bara fantasin sätter gränserna)

Sök