3352
Sök

Bygge av 8" rörbas?

1 727 Inlägg
24 september 2012
hks__ skrev:
Annars så släpper som sagt DLS en rörbas i veckorna , Kommer ligga på 1595:- smile

Borde inte du hålla dig till att sälja Amegarör?

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

115 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
hks__ skrev:
Annars så släpper som sagt DLS en rörbas i veckorna , Kommer ligga på 1595:- smile

Verkar det vara någonting att ha? Jag som inte kan så mycket om märken osv..

TILLÄGG: Tips på någon bra steg som kan driva både en mindre rörbas samt ett front system. 5,25" från autostudio med separat diskant och delningsfilter.. Någonting 502 heter dom..

115 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
Iam2fast4U skrev:
sneJe skrev:
Tilläggas bör kanske att den dem bygger dem i butiken Bra Ljud i Bil i Norrköping, alltså i butiken... Tror den byggdes på en JL Audio bas, kanske var 6,5" när jag tänker efter... Känns ju lite så dr att gå in och fråga efter måtten, köpa basen och gå hem och bygga den själv ... hmm

EDIT: Så därför tänkte jag om någon vet lite hur de är uppbyggda så jag kan beställa en liknande bas någon annanstans?

Basrören finns iaf 6,5"
8" tror jag
Jag tror elementen heter JL 6w3v3-4/8 och JL 8w3v3-4/2

Det är ju bara fråga micke eller kim om måtten smile

Det kanske inte är så populärt, dom vill väl sälja sina produkter?

6 851 Inlägg
25 september 2012
En JL 6w3v3 vill ha 4.5-5L sluten låda. Hur du bygger den är upp till dej. Rund,fyrkantig,trekantig m.m..välj själv. Där har du volymen iaf.

115 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
TT-Avant skrev:
En JL 6w3v3 vill ha 4.5-5L sluten låda. Hur du bygger den är upp till dej. Rund,fyrkantig,trekantig m.m..välj själv. Där har du volymen iaf.

Underbart! tack

EDIT: Spelar den fint, någonting att satsa på? smile
Senast redigerat av sneJe (25 september 2012)

1 727 Inlägg
25 september 2012
sneJe skrev:
hks__ skrev:

TILLÄGG: Tips på någon bra steg som kan driva både en mindre rörbas samt ett front system. 5,25" från autostudio med separat diskant och delningsfilter.. Någonting 502 heter dom..

Varför inte ett Autostudio 4-kanal med komplett filterdel.

Pierre

115 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
sneJe skrev:
hks__ skrev:

Varför inte ett Autostudio 4-kanal med komplett filterdel.

Pierre

Vad innebär att det har en komplett filterdel då? (inte så haj på ljudbyggen!)

Gladen Audio
2 388 Inlägg
25 september 2012
sneJe skrev:
TT-Avant skrev:

Underbart! tack

Är ju den basen som sitter i röret du lyssnat på, hur den låter vet du nog bäst själv?

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

1 727 Inlägg
25 september 2012
sneJe skrev:

På ett 4-kanalssteg till din setup delar du bort djupaste basen från ditt kit(högpassfilter, HP)
Rörbasen ska ju inte spela diskant och mellanregister, så det delar man bort(lågpassfilter, LP)

För att inte den lilla basen ska plågas med dom djupaste frekvenserna används ett ytterligare
högpassfilter, HP, även kallat subsonicfilter.

Något som inte alla slutsteg har.

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (25 september 2012)

Försäljare inom Bilmultimedia
434 Inlägg
25 september 2012
Horsyhorse skrev:
hks__ skrev:

Borde inte du hålla dig till att sälja Amegarör?

Pierre

Vi är även Åf för DLS, så vi kommer ta in dessa också i vårat sortiment smile Dock spelar Amega rören väldigt trevligt dom med .

Försäljare inom Bilmultimedia
434 Inlägg
25 september 2012
sneJe skrev:
hks__ skrev:

Enligt ryktet så ska det lira bra, har inte hört det själv ännu så det återstår att se ! Men DLS brukar göra fina grejer smile

115 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
Frippe_L skrev:
sneJe skrev:
TT-Avant skrev:

Underbart! tack

Är ju den basen som sitter i röret du lyssnat på, hur den låter vet du nog bäst själv?

Ah okej, det kopplade inte riktigt! Ja men då vet jag ju att den spelar fint ju! Dock ligger den ju på typ 1300 för baden, om dls släpper något likvärdigt för 1500 komplett kanske det är bättre?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
25 september 2012
sneJe skrev:
Frippe_L skrev:
sneJe skrev:

Underbart! tack

Ah okej, det kopplade inte riktigt! Ja men då vet jag ju att den spelar fint ju! Dock ligger den ju på typ 1300 för baden, om dls släpper något likvärdigt för 1500 komplett kanske det är bättre?

Vad kostar jl-röret då?

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 september 2012
Frippe_L skrev:
sneJe skrev:
Frippe_L skrev:

Vad kostar jl-röret då?

Har för mig att JLs rör/låda ligger på runt samma pris som DLS rör.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

115 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
Frippe_L skrev:
sneJe skrev:
Frippe_L skrev:

Vad kostar jl-röret då?

Ja jag vet ju inte vad JL:s egna kostar om ett sådant finns, men det som jag kollat på som är byggt på den basen vill dom ha 2400:- för, framgår tidigare i tråden vill jag minnas...

115 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
sneJe skrev:

På ett 4-kanalssteg till din setup delar du bort djupaste basen från ditt kit(högpassfilter, HP)
Rörbasen ska ju inte spela diskant och mellanregister, så det delar man bort(lågpassfilter, LP)

För att inte den lilla basen ska plågas med dom djupaste frekvenserna används ett ytterligare
högpassfilter, HP, även kallat subsonicfilter.

Något som inte alla slutsteg har.

Pierre

Skulle det räcka med ett 2-kanals för att driva fronthögtalarna på, och sedan brygga basen på samma steg?

1 727 Inlägg
25 september 2012
sneJe skrev:
Skulle det räcka med ett 2-kanals för att driva fronthögtalarna på, och sedan brygga basen på samma steg?

Inte kit och bas på samma 2 kanaler.

Pierre

115 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
sneJe skrev:

Inte kit och bas på samma 2 kanaler.

Pierre

Men att köra på ett 4-kanals där frontsystemet går på front och basen på Rear är det bästa då? smile

EDiT: basen måste väl fortfarande bryggas på de andra två kanalerna för att spela rätt?
Senast redigerat av sneJe (25 september 2012)

1 727 Inlägg
25 september 2012
sneJe skrev:
Men att köra på ett 4-kanals där frontsystemet går på front och basen på Rear är det bästa då? smile

EDiT: basen måste väl fortfarande bryggas på de andra två kanalerna för att spela rätt?

Blir bra.

Javisst!

Pierre

6 851 Inlägg
26 september 2012
6W3V3 med rör som finns orginal av JL har jag för mej man kan få för runda 1800:- komplett inte helt 100. men där runt omkring iaf.

Sök