3538
Sök

Hjälpmedel till att fylla på växellådsolja på Volvo 740

72 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
Hej.
Det är så att jag ska fylla på växellådsolja på bilen, misstänker nämligen att där inte är mycket kvar.
Men vad jag har förstått så är det lite trångt att komma till där och fylla på.
Är det någon som har något tips på vad man kan använda när man fyller för att underlätta?
Jag har sett den här på Biltema, men måttligt sugen att lägga 1500 spänn på en sån...
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … ja-191447/

Tacksam för tips smile

2 266 Inlägg
21 september 2012
En burk eller flaska som du köper oljan i. Gör ett hål för en slang som räcker ända till botten på flaskan och sen upp till påfyllningen i lådan, hålet ska vara precis så stort att du får ner slangen typ lufttätt.
Sen tar du och gör ett mindre hål så man kan sätta dit ett tryckluftspistol och på så vis trycka oljan ur flaskan genom slangen in i lådan.
Var försiktig så du inte spränger flaskan med lufttrycket bara, blir så drygt med all olja som inte är där den borde vara.

svetsdiff !!!

146 Inlägg
21 september 2012
Jag använder ungfär en sån här i skolan (går fordon) fast inte från biltema men liknande och det fungerar bra.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … sug-20718/

Först fyller du den med olja sen pumpar du bara ut det i lådan.

72 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
Okej, tack för era tips.
Är det bäst att hissa upp bilen när man ska göra det, och bör man även tömma ut den gamla oljan först eller det går bra att bara fylla på?

414 Inlägg
22 september 2012
Den där oljesugen från Biltema läcker som faaaa.. i alla fall den jag har

519 Inlägg
22 september 2012
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … nna-20720/

funkar också bra om man inte har allt för bråttom,är det trångt så på med en slang bara..

146 Inlägg
22 september 2012
Volvocalle skrev:
Okej, tack för era tips.
Är det bäst att hissa upp bilen när man ska göra det, och bör man även tömma ut den gamla oljan först eller det går bra att bara fylla på?

Bäst o bäst.. det är lättast att hissa upp :p Beror väl lite på när den är bytt senast, men töm du den gamla oljan, det är lika bra.

845 Inlägg
22 september 2012
Vad svåra förslag alla hade ;-). Lättaste är att använda en sån där pip som ingår om man köper batterivatten på biltema. Bara skruva på den och pressa på flaskan så åker oljan. Så har jag gjort flera gånger på en M46..flaskan trycker du uppåt så den blir upp och ner och på så sett får du ur allt ur flaskan

72 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
Jimpiz skrev:
Vad svåra förslag alla hade ;-). Lättaste är att använda en sån där pip som ingår om man köper batterivatten på biltema. Bara skruva på den och pressa på flaskan så åker oljan. Så har jag gjort flera gånger på en M46..flaskan trycker du uppåt så den blir upp och ner och på så sett får du ur allt ur flaskan

Detta låter ju som det smidigaste faktiskt. Vad behöver jag för verktyg för att lossa pluggen?

845 Inlägg
22 september 2012
Volvocalle skrev:
Jimpiz skrev:

Detta låter ju som det smidigaste faktiskt. Vad behöver jag för verktyg för att lossa pluggen?

En vanlig blocknyckel. Kommer inte ihåg storleken exakt. Men det var väll 13 eller 14 har jag för mig.

72 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
Jimpiz skrev:
Volvocalle skrev:
Jimpiz skrev:

En vanlig blocknyckel. Kommer inte ihåg storleken exakt. Men det var väll 13 eller 14 har jag för mig.

Tack smile

Sök