Rquired skrev:
Jag tycker det är fel att påstå att SP´s lösning inte har några fördelar, deras skivor är bra mycket tåligare än vad vanlig solfilm är. Man kan behandla dem rätt illa utan att det blir några märken som syns om man inte granskar skivan mer noggrant, jämfört med solfilm som min hund drog en repa rakt igenom när hon stegade upp mot rutan med tassarna/klorna. Det var bara att dra av filmen och kasta, trots att det var en rejäl och fin film monterat av Mr.Cap och inget som köpts på Biltema och monterats av en själv.
På samma vis lastade jag lite dumt i min nuvarande bil så lasten trillade bakåt och skavde mot bakrutan, det var ingen tung last alls men likväl är det ett tydligt skav i filmen idag som syns så fort man tittar genom backspegeln. Eller tydligt och tydligt, men när man väl sett märket ser och stör man sig på det konstant.
Jag har bara erfarenhet av SP från en BMW E34 Touring, där satt skivorna uppe i många år utan problem och hade inga synliga märken från hundarna. Som folk kanske vet har E34 Touring en shoppinglucka i glas till bakruta som går att öppna utöver den vanliga bakluckan vilket förstås ökar risken att den tonade rutan trillar av. Det hände en gång när luckan stängdes efter lång tids bruk, då behövdes endast delarna torkas av, ny dubbelhäftande tejp monteras på listerna som håller skivan och sedan satt rutan kvar till bilen såldes.
En annan klar fördel är priset, 1300:- för toning från B-stolpen och bakåt på min nuvarande andrabil till exempel. Jämfört med en dryg tusenlapp för att lägga solfilm på endast bakrutan och betydligt mer pengar för att täcka samma yta som ovan.
Jag håller till 100% med om att "riktig" solfilm ser bättre ut än SP´s lösning, men SP är tålig och billig och det är inga fördelar jag tycker man kan prata runt. Har man en fin bil man är väldigt försiktig med är film självklart ett alternativ, men har man en bruksbil med exempelvis hundar i är en dryg tusenlapp för tåliga plastrutor en klar fördel jämfört med film för 3500-5000:- som riskerar att få tydliga tecken på slitage med tiden.
Skall andrabilen få tonade rutor i framtiden lutar jag faktiskt åt SP´s lösning av just den anledningen. Att det är lite av en enklare lösning än film stör mig inte när de skivorna tål mer och när bilen ändå knappast är i mint condition.