2125
Sök

Solarplexius någon som har provat?

886 Inlägg
22 september 2012
robzter skrev:
Mack skrev:
robzter skrev:
SERIÖST! kan folk inte söka. finns 1000 trådar om just solarplexus. det är ett billigt skräp alternativ till dom som inte vill ha riktig solfilm. bryr man sig om sin bil så köper man riktiga grejer annars kan man lika gärna skippa.

SERIÖST..men så billigt är det inte med Solarplexius heller..
Jag ser det hellre som ett alternativ till solfilm, med andra fördelar - och nackdelar.

Finns inga direkta fördelar förutom att man kan montera det själv på 5 minuter. men är man lite seriös som många vill verka så är det bara snikigt att köpa solar plexus.

På vilket sätt är det snikigt? För att det ser dåligt ut eller för att det inte är "äkta"?

Jag funderar på att skaffa det till nästa bruksbil då jag gärna vill köra utan toning på vinterhalvåret för att se bättre när man backar och det är mörkt osv. Då är det smidigt att kunna ta bort och sätta dit inför varje säsong.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

JFfoto
22 september 2012
robzter skrev:
Mack skrev:
robzter skrev:
SERIÖST! kan folk inte söka. finns 1000 trådar om just solarplexus. det är ett billigt skräp alternativ till dom som inte vill ha riktig solfilm. bryr man sig om sin bil så köper man riktiga grejer annars kan man lika gärna skippa.

Jag ser det hellre som ett alternativ till solfilm, med andra fördelar - och nackdelar.

Finns inga direkta fördelar förutom att man kan montera det själv på 5 minuter. men är man lite seriös som många vill verka så är det bara snikigt att köpa solar plexus.

Är dina ord lag eller? nej, så knip igen och låt folk göra som dom vill.

1 498 Inlägg
22 september 2012
mina egna erfarenheter av plastskivorna är att det ser ut som spegeltoning uteifrån  och chokladmjölk inneifrån. 
testa annars att söka solarplexus på blocket då kan du se lite bilar som har dom.

148 Inlägg
22 september 2012
Lånar tråden lite!

Ska lämna in min 850 på "vanlig toning". Priset går på 3,5k allt som allt. Är det dyrt/billigt?
Det är ett företag som håller på med bilstereo men med detta också tydligen.

Vet inte riktigt om det är värt det? Men antar det, för vill inte göra själv. smile

Handledare
1 481 Inlägg
22 september 2012
Jag hade solarplexus på 9-5:an Det såg ut som riktig solfilm och det satt kvar på bilen under dom 4år jag hade den. Utan att ramla bort.

1 265 Inlägg
22 september 2012
Hur fäster man solarplexus?

A.Sörman
1 299 Inlägg
22 september 2012
Värkar var olika men dom jag hade såg ut som speglar utifrån å det är ju inte så nice

Här är en bild på det. V70 blå. Bara skuffen
https://www1.garaget.org/archive/25/24935/114148/114148-2491863.jpg
Senast redigerat av Drunk (22 september 2012)

757 Inlägg
22 september 2012
Low skrev:
robzter skrev:
inte speciellt svårt att ta bort solfilm heller tongue men till en början kan man använda sökfunktionen då detta tagits upp 1 miljard gånger.

Jag tror allt har svarats på garaget som kommer upp varje dag. Men vad är meningen med garaget då när det finns sånna som du som tycker man ska använda sök funktioner? Finns säkert en massa på google då blir garaget värdelöst.

Var inte så bitter. smile

Nej men om man inte ens försöker använda sökfunktionen och bara skiter i den så får man nog ta att folk lackar till slut då det kommer upp en sån här tråd varje vecka och har blivit 200 sidor långa. prova använda sökfunktionen i iaf 5 minuter istället för att starta en ny tråd.

F1LL3 skrev:
Lånar tråden lite!

Ska lämna in min 850 på "vanlig toning". Priset går på 3,5k allt som allt. Är det dyrt/billigt?
Det är ett företag som håller på med bilstereo men med detta också tydligen.

Vet inte riktigt om det är värt det? Men antar det, för vill inte göra själv. smile

Helt normal pris. Inte säkert att det är bilstereokillarna som gör det själva utan en solfilmsfirma som kommer förbi och gör det hos dom.

Wicca skrev:
robzter skrev:
Mack skrev:

På vilket sätt är det snikigt? För att det ser dåligt ut eller för att det inte är "äkta"?

Jag funderar på att skaffa det till nästa bruksbil då jag gärna vill köra utan toning på vinterhalvåret för att se bättre när man backar och det är mörkt osv. Då är det smidigt att kunna ta bort och sätta dit inför varje säsong.

Skaffar du riktig film behöver du inte ens ta bort det för att se ut på vintern tongue Man får vad man betalar för. det är som att köpa kopior på allt. för att man vill verka vara i en klass som man inte har råd med tongue har man inte råd att köpa riktiga grejer så spar ett tag och köp det riktiga och stötta företagen som har utvecklat produkten.
såg att han har replika fälgar på BBS LM och stör mig som fan på sånt tongue
Senast redigerat av robzter (22 september 2012)

Handledare
1 481 Inlägg
22 september 2012
Solarplexus är väl knappast någon kopia. Det är en helt egen produkt.
Och äkta BBS LM finns väl inte att köpa nya längre, inte så konstigt man köper kopior då.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 september 2012
Jag tycker det är fel att påstå att SP´s lösning inte har några fördelar, deras skivor är bra mycket tåligare än vad vanlig solfilm är. Man kan behandla dem rätt illa utan att det blir några märken som syns om man inte granskar skivan mer noggrant, jämfört med solfilm som min hund drog en repa rakt igenom när hon stegade upp mot rutan med tassarna/klorna. Det var bara att dra av filmen och kasta, trots att det var en rejäl och fin film monterat av Mr.Cap och inget som köpts på Biltema och monterats av en själv.

På samma vis lastade jag lite dumt i min nuvarande bil så lasten trillade bakåt och skavde mot bakrutan, det var ingen tung last alls men likväl är det ett tydligt skav i filmen idag som syns så fort man tittar genom backspegeln. Eller tydligt och tydligt, men när man väl sett märket ser och stör man sig på det konstant.

Jag har bara erfarenhet av SP från en BMW E34 Touring, där satt skivorna uppe i många år utan problem och hade inga synliga märken från hundarna. Som folk kanske vet har E34 Touring en shoppinglucka i glas till bakruta som går att öppna utöver den vanliga bakluckan vilket förstås ökar risken att den tonade rutan trillar av. Det hände en gång när luckan stängdes efter lång tids bruk, då behövdes endast delarna torkas av, ny dubbelhäftande tejp monteras på listerna som håller skivan och sedan satt rutan kvar till bilen såldes.

En annan klar fördel är priset, 1300:- för toning från B-stolpen och bakåt på min nuvarande andrabil till exempel. Jämfört med en dryg tusenlapp för att lägga solfilm på endast bakrutan och betydligt mer pengar för att täcka samma yta som ovan.

Jag håller till 100% med om att "riktig" solfilm ser bättre ut än SP´s lösning, men SP är tålig och billig och det är inga fördelar jag tycker man kan prata runt. Har man en fin bil man är väldigt försiktig med är film självklart ett alternativ, men har man en bruksbil med exempelvis hundar i är en dryg tusenlapp för tåliga plastrutor en klar fördel jämfört med film för 3500-5000:- som riskerar att få tydliga tecken på slitage med tiden. 

Skall andrabilen få tonade rutor i framtiden lutar jag faktiskt åt SP´s lösning av just den anledningen. Att det är lite av en enklare lösning än film stör mig inte när de skivorna tål mer och när bilen ändå knappast är i mint condition.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Team Breehäng
1 623 Inlägg
22 september 2012
Rquired skrev:
Jag tycker det är fel att påstå att SP´s lösning inte har några fördelar, deras skivor är bra mycket tåligare än vad vanlig solfilm är. Man kan behandla dem rätt illa utan att det blir några märken som syns om man inte granskar skivan mer noggrant, jämfört med solfilm som min hund drog en repa rakt igenom när hon stegade upp mot rutan med tassarna/klorna. Det var bara att dra av filmen och kasta, trots att det var en rejäl och fin film monterat av Mr.Cap och inget som köpts på Biltema och monterats av en själv.

På samma vis lastade jag lite dumt i min nuvarande bil så lasten trillade bakåt och skavde mot bakrutan, det var ingen tung last alls men likväl är det ett tydligt skav i filmen idag som syns så fort man tittar genom backspegeln. Eller tydligt och tydligt, men när man väl sett märket ser och stör man sig på det konstant.

Jag har bara erfarenhet av SP från en BMW E34 Touring, där satt skivorna uppe i många år utan problem och hade inga synliga märken från hundarna. Som folk kanske vet har E34 Touring en shoppinglucka i glas till bakruta som går att öppna utöver den vanliga bakluckan vilket förstås ökar risken att den tonade rutan trillar av. Det hände en gång när luckan stängdes efter lång tids bruk, då behövdes endast delarna torkas av, ny dubbelhäftande tejp monteras på listerna som håller skivan och sedan satt rutan kvar till bilen såldes.

En annan klar fördel är priset, 1300:- för toning från B-stolpen och bakåt på min nuvarande andrabil till exempel. Jämfört med en dryg tusenlapp för att lägga solfilm på endast bakrutan och betydligt mer pengar för att täcka samma yta som ovan.

Jag håller till 100% med om att "riktig" solfilm ser bättre ut än SP´s lösning, men SP är tålig och billig och det är inga fördelar jag tycker man kan prata runt. Har man en fin bil man är väldigt försiktig med är film självklart ett alternativ, men har man en bruksbil med exempelvis hundar i är en dryg tusenlapp för tåliga plastrutor en klar fördel jämfört med film för 3500-5000:- som riskerar att få tydliga tecken på slitage med tiden. 

Skall andrabilen få tonade rutor i framtiden lutar jag faktiskt åt SP´s lösning av just den anledningen. Att det är lite av en enklare lösning än film stör mig inte när de skivorna tål mer och när bilen ändå knappast är i mint condition.

Du har ingen bild på jur de såg ut på din E34 Touring Rquired? smile

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

757 Inlägg
22 september 2012
saab_sonett skrev:
Och äkta BBS LM finns väl inte att köpa nya längre, inte så konstigt man köper kopior då.

Kanske finns en anledning till varför det inte går att köpa original wink dom fick lämna in konkursansökan PGA alla kopior.

Solarplexus är fortfarande ett budgetalternativ. ser inte bra ut. har haft in massor med bilar som haft just det och ser inte alls så bra ut som dom tror.

lite som det här tongue
http://www.civicforumz.com/attachment.php?attachmentid=17788&dateline=1323750420

istället för:
http://alexroyphotography.com/volkte37/_MG_0760_EDIT.jpg

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 september 2012
-BASmannen- skrev:
Rquired skrev:

Jag har tyvärr inga bilder överhuvudtaget på den här datorn, men det liknade vanliga tonade rutor i det mesta. Tittar man närmre syns det förstås vad det är för lösning, till exempel att skivorna är fästa med små lister, men det hör till för och nackdelarna med det valet. smile

Evildan
22 september 2012
SP fungerar som så många redan beskrivit utmärkt, när den är rätt monterad, detta är givetvis olika smidigt på olika bilmodeller.
En liten fördel som inte tagits upp angående ekonomibiten:
Det går att sälja plastskivorna när man byter bil eller vill köra utan "tonat", försök däremot att sälja en begagnad solfilmsmontering för 3500-5000kr.

Team Breehäng
1 623 Inlägg
22 september 2012
Rquired skrev:
-BASmannen- skrev:
Rquired skrev:

Jag har tyvärr inga bilder överhuvudtaget på den här datorn, men det liknade vanliga tonade rutor i det mesta. Tittar man närmre syns det förstås vad det är för lösning, till exempel att skivorna är fästa med små lister, men det hör till för och nackdelarna med det valet. smile

Okej, men såg de ut som "spegeltoning" eller va de mörkt som riktig toning? smile

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

3 414 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
robzter skrev:
saab_sonett skrev:

Kanske finns en anledning till varför det inte går att köpa original wink dom fick lämna in konkursansökan PGA alla kopior.

Solarplexus är fortfarande ett budgetalternativ. ser inte bra ut. har haft in massor med bilar som haft just det och ser inte alls så bra ut som dom tror.

lite som det här tongue
http://www.civicforumz.com/attachment.p … 1323750420

istället för:
http://alexroyphotography.com/volkte37/ … 0_EDIT.jpg

Det där var en hemsk sett att jämnföra.

Vad gör det att det är kopior? Varför stör det dig att man lägger en budget variant på en gammal bil? Om man hade en bil värd 100k så skulle jag säkert lämna in den på en riktig firma, skulle jag köpa äkta fälgar? vet inte, lägger inte det dubbla/ tredubbla för att det är ett märke. Det är kanske bara jag.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 september 2012
-BASmannen- skrev:
Rquired skrev:
-BASmannen- skrev:

Okej, men såg de ut som "spegeltoning" eller va de mörkt som riktig toning? smile

Oj jag var lite otydlig, utifrån sett såg det ut som vanlig toning utan tendens till att bli en spegel!

Team Breehäng
1 623 Inlägg
22 september 2012
Rquired skrev:
-BASmannen- skrev:
Rquired skrev:

Oj jag var lite otydlig, utifrån sett såg det ut som vanlig toning utan tendens till att bli en spegel!

Låter bra de, lutar kanske åt att jag beställer de till Mercan då big_smile

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

Handledare
1 481 Inlägg
22 september 2012
robzter skrev:
saab_sonett skrev:

lite som det här tongue
http://www.civicforumz.com/attachment.p … 1323750420

istället för:
http://alexroyphotography.com/volkte37/ … 0_EDIT.jpg

Ja smaken är som baken. Jag har ju också haft solarplexus och tyckte dom var alldeles utmärkta. Tidigare ägare hade två hundar bak i bilen. Det fanns inga spår efter dom på skivorna. Försök med det på film.

3 414 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
-BASmannen- skrev:
Rquired skrev:
-BASmannen- skrev:

Låter bra de, lutar kanske åt att jag beställer de till Mercan då big_smile

Jag beställer imorgon. Så lägger jag upp bilder så får du se vad du tycker om du är osäker! smile

Sök