2196
Sök

Spridare fastnar i öppet läge

65 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
#1
Hejsan!

Jag har ett problem med min b21et, När jag vrider på nyckeln till läge två (så att pumpen går) får jag endast spridaren på cylinder 3 att öppna. Spridaren stänger i sin tur inte heller men ifall jag trycker lite lätt på spridaren underifrån får jag den att stänga helt.

Då undrar jag helt enkelt om man kan lägga spridaren i t.ex diesel, eller måste jag inkassera nya spridare?

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
23 september 2012
#2
lär nog byta den men iförbeyggande syfte ska man köra lite 2takts olja på dessa motorer för att slippa allt krångel..  annars ger sig snart resten av spridarna och även bränslevågen.

jag körde med 240glt spridare på min 245turbon fungerade fin fint
då en spridare började fungera dåligt och brände stift på löpande band.

var fruktansvärt noga med att få i spridartätningarna ordenkligt när du mekar med detta då dom är sjukt känsliga för minsta lilla vakumläckage.

Skruva inte heller på bland skruven utan att veta vad du gör och med inkopplad mätare som mäter co-halt och hc

Kör fort så hinner inget hända...

449 Inlägg
23 september 2012
#3
exakt samma spridare turbo och glt och gle.. och de är lättare att hitta spridare till dom än till en turbo....

Full Fart Spar Tid!!!

65 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#4
Har fått ordning på spridaren nu, hade 4 st turbospridare liggandes.
Men nu till nästa problem, märkte att jag endast har tryck på spridare nr 3 när jag kör pumpen. Har plockat lös alla spridare och det sprutar bensin ur munstycket till spridare nr 3 men dropper lite lätt ur dom andra (luftmätskivan i bottenläge).

Har även tagit lös slangarna runt bränslehuvudet och det sprutar ur uttag till nr3 men bubblar lite i resterande hål.
Någon som har en aning vad som kan blivit fel?

OBS: jag har plockat i sär bränslehuvudet och satt ihop det igen så ifall jag kan kanske ha satt någonting fel där?

449 Inlägg
23 september 2012
#5
du har nog missat något i monteringen?? kommer det ur alla fyra om du lyfter vågen manuellt??? de där är ett jävla strul insprut skit bra när det funkar men strular det kan man ta ur och kasta de i soptunnan och montera lh2.4 istället

Full Fart Spar Tid!!!

65 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#7
Nu har jag alla tagit lös alla spridare och när jag kör pumpen kommer det bensin ur munstycket till cylinder tre och när jag manuellt lyfter mätskivan är det relativt jämt fördelat på alla cylindrar. Med spridarna på och mätskivan i botten läge är det bara treans spridare som öppnar.

449 Inlägg
23 september 2012
#8
du får ta isär det igen de ska ju inte komma ur någon när du inte rör vågen felet sitter i bränslehuvet...

Full Fart Spar Tid!!!

449 Inlägg
23 september 2012
#9
det är fel på styrtrycket inne i bränsle huvedet... k-jetronic är verkligen överkurs för vanliga mekaniker

Full Fart Spar Tid!!!

65 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#10
Okej, jag får ta och titta på det. Får bara hoppas att jag får det tätt igen, var ett rent helvette sist smile

65 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#11
Men det konstiga är att det endast kommer ur en spridare, dom andra är tät när mätskivan ligger i botten. Om det är fel på styrtrycket borde det ju komma ur alla 4 spridare?
Senast redigerat av jonatand (23 september 2012)

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
23 september 2012
#12
robert___j skrev:
det är fel på styrtrycket inne i bränsle huvedet... k-jetronic är verkligen överkurs för vanliga mekaniker

mm inget man ska meka som amatör har hållts timtal för att få K-jetronic att fungera bra.

tar minst 30minuter att ställa in sprutet hjälpligt ännu mera om det är minsta strul

tog nog 2timmar på 2bilar när jag stallde in min 245turbo med gnistat sprut
och min chefs 240turbo

svårt att få det bra balanserat

Kör fort så hinner inget hända...

65 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#13
Mjo, men nu har jag fått ordning på spridaren. Nu släpper alla 4 spridare samtidigt men ifall jag kör soppapumpen några gånger så släpper dom än fast mätskivan är i botten. Strålen ser väldigt dåligt ut även när jag lyfter skivan manuellt. Det borde väll kunna bero på lågt styrtryck, men vad kan jag göra för att justera det?
Senast redigerat av jonatand (23 september 2012)

449 Inlägg
23 september 2012
#14
styrtrycksventilen sitter under insuget... men är ingen justerskruv på har du mätt upp bränsletrycket?? kanske är soppa pumpen som börjar tröttna

Full Fart Spar Tid!!!

449 Inlägg
23 september 2012
#15
nu har ja läst lite var ju 15 år sedan man bråka med k-jetronic  du ska höja systemtrycket och sänka styrtrycket.. sitter en skruv på sidan av bränslehuvet ut mot kylet den skruvar du ur och shimsar med en typ 2mm tjock bricka.. men du skulle ändå kollat vad du har för bränsletryck innan du modieferar

Full Fart Spar Tid!!!

65 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#16
Ska ta och mäta upp styr och systemtrycket, vad ska tryckena ligga på i en b21et?

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
23 september 2012
#17
googla K-jetronic så borde du hitta vättiga siffror men tror systemtrycket ska vara runt 5bar

Kör fort så hinner inget hända...

21 761 Inlägg
23 september 2012
#18
I Haynes bok för 240 står det att turbomotorerna har 5,2-5,8 bar systemtryck, sedan är kallt styrtryck 1,4-2,1 bar och varmt styrtryck 2,8-4 bar. Styrtrycket verkar gälla för både med och utan turbo. smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
23 september 2012
#19
tror dock inte felet är varken system eller styrtryck

styrtrycket påverkar bara trögheten i själva bränslemängdsmätaren så inte luft klappan öppnar sig för lätt

tror att något hänt i bränslefördelaren så den börjat läcka vid just 3:Ans cylinder

Kör fort så hinner inget hända...

449 Inlägg
23 september 2012
#20
Growe skrev:
tror dock inte felet är varken system eller styrtryck

styrtrycket påverkar bara trögheten i själva bränslemängdsmätaren så inte luft klappan öppnar sig för lätt

tror att något hänt i bränslefördelaren så den börjat läcka vid just 3:Ans cylinder

har du inte läst hela tråden det är fixat att de bara kom ur trean.. felet nu är spridarbilden.

Full Fart Spar Tid!!!


Sök