2181
Sök

Spridare fastnar i öppet läge

65 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
#21
ursäkta att det tog sån tid men har fått söka runt lite för att hitta verktyg för att kunna mäta upp trycket.
Kollade Systemtrycket efter bränslefiltret och fick aldrig upp trycket till mer än 4.5 då pumpen inte orkade mer. Såg även att trycket sjönk sakta också, ska det inte vara någon backventil efter pumpen som förhindrar detta?

449 Inlägg
26 september 2012
#22
ja tror du skulle behöva byta pump... det är för lågt med 4,5.. och ditt insprut är känsligt för lägre systemtryck

Full Fart Spar Tid!!!

65 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
#23
Går det att ta bränslepumpen från en 740 Gle eller 240 glt med K.jet insprut? eller är det olika systemtryck på insprut till turbo?

449 Inlägg
26 september 2012
#24
du kan ta vilken pump som helst går fint med dom nyare till el inspruten med..

Full Fart Spar Tid!!!

449 Inlägg
26 september 2012
#25
Du kan höja systemtrycket enkelt genom att schimsa ventilen som sitter på sidan av bränslehuvudet ,ut mot kylaren.. en skruvskalle som sticker ut där.. Ligger en bricka under den stora fjädern ,nån tunn variant...Denna kan du byta ut ,lägg dit en tjockare bricka där så höjer du bränsletrycket... Sätt gärna dit en mätare så du vet vilket tryck du får..


Styrtrycket kan du sänka genom att modda styrtryckregulatorn ,du borrar ett hål i den och sätter i en justerskruv i den ,så du kan sänka styrtrycket..Lr så köper du en justerbar styrtrycksregulator...



läste detta i en annan tråd nånstans har du haft isär där på ditt bränslehuved..???

Full Fart Spar Tid!!!

65 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
#26
Okej, så soppa pump från en 740 -88 med Lh 2.2 borde alltså duga fint?
Trodde att det var andra pumpar till k-jet pågrund av att det är så beroende av ett högt systemtryck.

Ja det är faktiskt möjligt att jag tog gjorde det i samma veva som jag plockat isär resten av bränslehuvudet.

449 Inlägg
26 september 2012
#27
bränslepumpen klarar minst 7kg bränsletryck på en stängd ledning de som styr är ju flödet som går tillbaka till tanken och in i motorn.. när du skruva med bränslehuved så glömde du inga brickor eller dyligt??? gick bilen riktigt innan du tog isär bränsle huvet??

Full Fart Spar Tid!!!

65 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
#28
Funderar på om jag kan ha kopplat mätaren fel när jag uppmätte systemtrycket. Blir det ett korrekt värde ifall jag gängar in mätaren i bränslefiltret? inte med en banjo koppling utan så att det tar stopp hos mätaren.

Jag går och plockar lös den där fjädern och kollar ifall jag glömt brickan som ska vara där, tror inte det men kan kontroll kolla. Bilen gick inte i över huvudtaget det var därför jag i första läget plockade isär bränslehuvudet vilket jag i efterhand kan tycka var rätt oigenomtänkt. Jag hade väldiga problem med att få bilen att gå bra över hela registret och det kändes som att det vart mer och mer svårt startad, en dag var den helt stendöd och det var då jag började felsöka sprutet.

449 Inlägg
26 september 2012
#29
om du skruvar i bränsle trycksmätarn så borde du få minst 7-8 kg bränsletryck och de ska vara stabilt.. du har inte funderat på ett nyare insprut??? lh2,4 är väldigt lätt att montera det jobbigaste är att du måste byta svänghjul..

Full Fart Spar Tid!!!

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
26 september 2012
#30
du måste mäta med typ ett t-kors eller liknande

skulle förövrigt undvika en pump från en vanlig Gl lite för dåligt flöde
biltema säljer en 044 kopia den borde göra jobbet även med lite tryck

nackdelen är att när trycket ökar i en pump minskar även flödet
så en Gl pump flödar riktigt dåligt från början med höjt tryck flödar den pissdåligt

Kör fort så hinner inget hända...

449 Inlägg
26 september 2012
#31
k-jetronic och nyare elsprut använder sig inte av samma flöde så en nyare gl pump funkar perfekt med t kors mätning på bränsletrycket skall du ha ca5,5 kg i bränsletryck!!

Full Fart Spar Tid!!!

65 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#32
Jobbar för närvarande på att fixa en ny bränslepump smile

65 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
#33
Prövade att byta till en pump från en 740 GLE (b230e), Resulterade i ännu sämre tryck. Hade tyvärr inte tillgång till mätutrustning men istället för en dålig spridning så droppade det endast ur spridarna när pumpen gav upp. Och 740in jag tog pumpen var det inga fel alls på innan jag demonterade den.

449 Inlägg
30 september 2012
#34
hur är soppa filtret då??? får matarpumpen tryck från tankpumpen??

Full Fart Spar Tid!!!

65 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
#35
Har bytt filter som sitter under huven. Filtret som sitter bredvid soppapumpen tog jag också från 740in. Har inte kollat ifall det blir något tryck från förpumpen, men går den likt huvudpumpen ifall jag vrider nyckeln till läge 2?

449 Inlägg
30 september 2012
#36
ja det ska den göra den kan vara svår att höra.. du har inte funderat på en sån här pump http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … ump-52250/

Full Fart Spar Tid!!!

65 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
#37
Ja ifall den där pumpen ger tillräckligt med tryck/flöde så är det inte så mycket att säga om de. Jag får ta en titt imorgon och kolla ifall förpumpen går annars måste jag kanske dra en sväng på biltema. Men även ifall förpumpen inte går ska väll huvudpumpen orka över 4.5 bar?

449 Inlägg
30 september 2012
#38
går inte förpumpen blir det bara självfall ner till matar pumpen och då blir de kasst tryck..alltså dålig tank pump och bilen funkar inte funkar inte förpumpen plocka ur den och köp en annan på biltema.. eller varför inte köpa bägge nya och du vet att bränslesystemet är super

Full Fart Spar Tid!!!

21 761 Inlägg
30 september 2012
#39
På min 240 med B230E provade jag en gång att ta ur säkringen till förpumpen för att se om huvudpumpen orkade med, det var inga problem och motorn tvekade inte det minsta även om jag gasade fullt vid omkörningar. Tanken var dock ganska full vid testet, det kan annars bli tungt för huvudpumpen om man har lite soppa i tanken. smile

449 Inlägg
30 september 2012
#40
Drönirettab skrev:
På min 240 med B230E provade jag en gång att ta ur säkringen till förpumpen för att se om huvudpumpen orkade med, det var inga problem och motorn tvekade inte det minsta även om jag gasade fullt vid omkörningar. Tanken var dock ganska full vid testet, det kan annars bli tungt för huvudpumpen om man har lite soppa i tanken. smile

ju fräschare pump man har under bilen och mycket bränsle i tanken är det inga problem..

Full Fart Spar Tid!!!


Sök