3099
Sök

Alexander's Garage: Volvo 940 turbobygge. uppdate sid 12 9/11 snart klar! :)

En tråd om vad som händer i mitt garage! Nya Bruksbilen, En volvo 945tdic som får lite omsorg. En Volvo 940turbo som e byggbilen, blir en hx35 och etanol för å nämna något, den har en framvsgn byggd för drifting med.

155 340 Visningar
Uppdaterades senast 12 september 2014
50 Inlägg
19 oktober 2012
#61
asså har du gått ut? nu när du säger det kan jag nog gjort det, inte säker dock, åkt genom sätila ngt då? själv körde jag duettepa, gick ju långsamt, men kul endå, dock var jag nära å sätta den i en brant sluttning, hängde på framvagnsbalken tongue va en go skapelse som rullade här för ett tagsen, strömmastudent, var en matsvart cheva pickis epa, med v8, lät riktigt gööt! big_smile

Ja, jag gick ut i maj smile Vi var ofta på tempo, hade även en 945 turbo, som dumpade ganska kraftigt smile Jag vet att det ibland stod en röd epa utanför macken ibland. Och även en 940, kapad. Chevan ja, den lät! Haha han körde den knappt för att den drog för mycket. Den är såld nu, men han går fortfarande kvar på stömma smile Dock trodde han att den skulle gå för 70 000 kr på blocket, med genomröten kaross och ram wink

329 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
#62
Volvo_stranne skrev:
asså har du gått ut? nu när du säger det kan jag nog gjort det, inte säker dock, åkt genom sätila ngt då? själv körde jag duettepa, gick ju långsamt, men kul endå, dock var jag nära å sätta den i en brant sluttning, hängde på framvagnsbalken tongue va en go skapelse som rullade här för ett tagsen, strömmastudent, var en matsvart cheva pickis epa, med v8, lät riktigt gööt! big_smile

Ja, jag gick ut i maj smile Vi var ofta på tempo, hade även en 945 turbo, som dumpade ganska kraftigt smile Jag vet att det ibland stod en röd epa utanför macken ibland. Och även en 940, kapad. Chevan ja, den lät! Haha han körde den knappt för att den drog för mycket. Den är såld nu, men han går fortfarande kvar på stömma smile Dock trodde han att den skulle gå för 70 000 kr på blocket, med genomröten kaross och ram wink

jo men den 945 tror jag jag sett ibland smile yess den röda duetten var min, vad var det för färg på 940in? polarn har en kapad gul 945 turbo, och en annan har en silverfärgad kapad 940 smile
asså dö, jo vet vem som tog över den, vet inte om den toralrenoverades, men lackades iaf om, i samma färg smile

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

50 Inlägg
19 oktober 2012
#63
jo men den 945 tror jag jag sett ibland smile yess den röda duetten var min, vad var det för färg på 940in? polarn har en kapad gul 945 turbo, och en annan har en silverfärgad kapad 940 smile
asså dö, jo vet vem som tog över den, vet inte om den toralrenoverades, men lackades iaf om, i samma färg smile

Kommer tyvärr inte riktigt ihåg färgen på dom, det brukade stå ett litet gäng vid parkeringen wink
Hoppas han fixa karossen innan han lackade den, så röten som den va... Drog dessutom 2.5-4 liter milen ;D
Vet du hur mycket din polare pungade upp för den?

329 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
#64
Volvo_stranne skrev:
jo men den 945 tror jag jag sett ibland smile yess den röda duetten var min, vad var det för färg på 940in? polarn har en kapad gul 945 turbo, och en annan har en silverfärgad kapad 940 smile
asså dö, jo vet vem som tog över den, vet inte om den toralrenoverades, men lackades iaf om, i samma färg smile

Kommer tyvärr inte riktigt ihåg färgen på dom, det brukade stå ett litet gäng vid parkeringen wink
Hoppas han fixa karossen innan han lackade den, så röten som den va... Drog dessutom 2.5-4 liter milen ;D
Vet du hur mycket din polare pungade upp för den?

hehe aa det har vart gott om epor här i trakten, men börjar mattas av, 2 polare har, en av dem har byggt 3st tongue rullar fortfarande en blå 240 dieseltraktor från strömma som du säkert sett, annars rätt tomt tongue nä jag känner honom inte, ingen aning tongue

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

50 Inlägg
19 oktober 2012
#65
hede_racing skrev:
Volvo_stranne skrev:
jo men den 945 tror jag jag sett ibland smile yess den röda duetten var min, vad var det för färg på 940in? polarn har en kapad gul 945 turbo, och en annan har en silverfärgad kapad 940 smile
asså dö, jo vet vem som tog över den, vet inte om den toralrenoverades, men lackades iaf om, i samma färg smile

Kommer tyvärr inte riktigt ihåg färgen på dom, det brukade stå ett litet gäng vid parkeringen wink
Hoppas han fixa karossen innan han lackade den, så röten som den va... Drog dessutom 2.5-4 liter milen ;D
Vet du hur mycket din polare pungade upp för den?

hehe aa det har vart gott om epor här i trakten, men börjar mattas av, 2 polare har, en av dem har byggt 3st tongue rullar fortfarande en blå 240 dieseltraktor från strömma som du säkert sett, annars rätt tomt tongue nä jag känner honom inte, ingen aning tongue

Okaj, den blå 240 är rätt fin, robin tror jag han heter! Ful liten blondin med keps på sne wink "pappabetalar" big_smile

4 146 Inlägg
19 oktober 2012
#66
Polaren hade en precis lika dan 940 fd målad polisbil. Men han krockade tyvärr den när han sladdade i en rondell... Men vi har tagit mkt delar av den.

Försök hitta "spymattan" den ligger över kardantunneln under där framkastningsskyddet sitter. Så man inte får spy på tygmattan som sitter helt synligt där annars.

När du ändå har bakaxeln nere så hade jag rekomenderat dig att kapa bort/lätta motvikten som sitter i slungdiffen, då låser den i högre hastigheter så det blir roligare att sladda med den då:)


329 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
#67
Volvo_stranne skrev:
hede_racing skrev:
Volvo_stranne skrev:

Kommer tyvärr inte riktigt ihåg färgen på dom, det brukade stå ett litet gäng vid parkeringen wink
Hoppas han fixa karossen innan han lackade den, så röten som den va... Drog dessutom 2.5-4 liter milen ;D
Vet du hur mycket din polare pungade upp för den?

hehe aa det har vart gott om epor här i trakten, men börjar mattas av, 2 polare har, en av dem har byggt 3st tongue rullar fortfarande en blå 240 dieseltraktor från strömma som du säkert sett, annars rätt tomt tongue nä jag känner honom inte, ingen aning tongue

Okaj, den blå 240 är rätt fin, robin tror jag han heter! Ful liten blondin med keps på sne wink "pappabetalar" big_smile

hehe okay! wink jo rätt fin smile

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

329 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
#68
zemet skrev:
Polaren hade en precis lika dan 940 fd målad polisbil. Men han krockade tyvärr den när han sladdade i en rondell... Men vi har tagit mkt delar av den.

Försök hitta "spymattan" den ligger över kardantunneln under där framkastningsskyddet sitter. Så man inte får spy på tygmattan som sitter helt synligt där annars.

När du ändå har bakaxeln nere så hade jag rekomenderat dig att kapa bort/lätta motvikten som sitter i slungdiffen, då låser den i högre hastigheter så det blir roligare att sladda med den då:)

jaha fan va synd sad jag har rivit ur mkt av inredningen, kan ha hänt att jag kastat de i all hast, men ska kolla nu när jag ska till garaget igen smile

behöver hela klumpen tas ur eller går de å göra på plats? får fundera påt, har drivlinekurs i skolan nu så då får jag tillfälle att demontera en 960 slungdiff, kan öva där först smile

först tänkte jag sålt slungdiffaxeln, å skaffat svetsdiff, men nu å andra sidan vill jag inte börja med svetsdiff då jag tänkt köra fort på krokiga vägar, men kanske funkar prima ändå? slungdiffen låser ju endå om den får motstånd i högre hastigheter (typ börna) smile

jag får säga att du har ett fruktansvärt fint innertak i din 740i, har tänkt göra lika dant smile


Nej nu blir det ut å se om man kan svarva kolvar, tänker att jag gör gropen lite bredare bara smile

Mvh Alexander

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

4 146 Inlägg
19 oktober 2012
#69
Tack så mkt:) Många som gillar taket:)

Här är en komplett guide om hur man gör. http://turbobricks.com/mods.php?content=art0027

Svetsdiff och bruksbil är väll sådär, mer bilar som man bara svinar med som kör det. har du redan en slungdiff så är det mer värt att bara modifiera den skulle jag säga.


TBM NINJA
917 Inlägg
19 oktober 2012
#70
hede_racing skrev:
henke_92 skrev:
hede_racing skrev:
jag funderar på det, men isf tänkt göra det nästa år, men hur mkt skulle d gå och plocka ut effektmässigt med  de jqg har? vet att etanol behöver ca 30% mer smile

vad menar du med "de jag har" smile

jag menar med de "trimmet" jag har, r-spridare trimmkam, stor ic 531-topp stor turbo? om jag teoretiskt kan plocka ut 300+ hk, hur mkt kan man plocka ut med etanol istället? går åt mer soppa, men man kan ladda mer oxå smile och vad akulle behövas flr att konvertera? annan pump och nya soppaledningar?

r-spridarna är dom 465cc på 3.8bar va? på ethanol räcker dom bara till 250hk ungefär
(2.5*500/4*1.40=438 och där e dom lite ifrån att vara maxade vilket är bra..)
jag tror du kanske behöver snäppet värre än org pumpar om du skulle köra tex 630cc deka på ethanol chip men du behöver inte byta ut nått i själva bränslesystemet för ethanolens skull..
ta tankpumpen från 740 med regina (91-92års modell) den är rätt stark tydligen smile

alltså...större spridare å ms eller anpassat chip så kan du nog knuffa på mot 300-330 häst skulle jag lägga pengarna på smile

EDIT:
eller du borde nog kunna knuffa ännu mer tiss botten säger hejdå om du nu har "stor turbo" som orkar flåsa en sisådär 1.3 utan att agera hårtork
Senast redigerat av henke_92 (19 oktober 2012)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

329 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#71
zemet skrev:
Tack så mkt:) Många som gillar taket:)

Här är en komplett guide om hur man gör. http://turbobricks.com/mods.php?content=art0027

Svetsdiff och bruksbil är väll sådär, mer bilar som man bara svinar med som kör det. har du redan en slungdiff så är det mer värt att bara modifiera den skulle jag säga.

tack för länken, ska överväga att göra det smile

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

329 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#72
henke_92 skrev:
hede_racing skrev:
henke_92 skrev:

vad menar du med "de jag har" smile

jag menar med de "trimmet" jag har, r-spridare trimmkam, stor ic 531-topp stor turbo? om jag teoretiskt kan plocka ut 300+ hk, hur mkt kan man plocka ut med etanol istället? går åt mer soppa, men man kan ladda mer oxå smile och vad akulle behövas flr att konvertera? annan pump och nya soppaledningar?

r-spridarna är dom 465cc på 3.8bar va? på ethanol räcker dom bara till 250hk ungefär
(2.5*500/4*1.40=438 och där e dom lite ifrån att vara maxade vilket är bra..)
jag tror du kanske behöver snäppet värre än org pumpar om du skulle köra tex 630cc deka på ethanol chip men du behöver inte byta ut nått i själva bränslesystemet för ethanolens skull..
ta tankpumpen från 740 med regina (91-92års modell) den är rätt stark tydligen smile

alltså...större spridare å ms eller anpassat chip så kan du nog knuffa på mot 300-330 häst skulle jag lägga pengarna på smile

EDIT:
eller du borde nog kunna knuffa ännu mer tiss botten säger hejdå om du nu har "stor turbo" som orkar flåsa en sisådär 1.3 utan att agera hårtork

jag får överväga detta med, har just köpt spridarna, köper inga nya nu, men hade vart kul å köra på etanol, men blir nog vanlig bensin, blir ett vikingchip till dettamed, alltid ngt å börja med smile

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

TBM NINJA
917 Inlägg
20 oktober 2012
#73
hede_racing skrev:
henke_92 skrev:
hede_racing skrev:

jag menar med de "trimmet" jag har, r-spridare trimmkam, stor ic 531-topp stor turbo? om jag teoretiskt kan plocka ut 300+ hk, hur mkt kan man plocka ut med etanol istället? går åt mer soppa, men man kan ladda mer oxå smile och vad akulle behövas flr att konvertera? annan pump och nya soppaledningar?

r-spridarna är dom 465cc på 3.8bar va? på ethanol räcker dom bara till 250hk ungefär
(2.5*500/4*1.40=438 och där e dom lite ifrån att vara maxade vilket är bra..)
jag tror du kanske behöver snäppet värre än org pumpar om du skulle köra tex 630cc deka på ethanol chip men du behöver inte byta ut nått i själva bränslesystemet för ethanolens skull..
ta tankpumpen från 740 med regina (91-92års modell) den är rätt stark tydligen smile

alltså...större spridare å ms eller anpassat chip så kan du nog knuffa på mot 300-330 häst skulle jag lägga pengarna på smile

EDIT:
eller du borde nog kunna knuffa ännu mer tiss botten säger hejdå om du nu har "stor turbo" som orkar flåsa en sisådär 1.3 utan att agera hårtork

jag får överväga detta med, har just köpt spridarna, köper inga nya nu, men hade vart kul å köra på etanol, men blir nog vanlig bensin, blir ett vikingchip till dettamed, alltid ngt å börja med smile

aa självklartt smile

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

329 Inlägg
21 oktober 2012
Trådstartare
#74
Tjena! nu blir det en ny liten uppdate, motorn påväg ihop, och lite annat gott smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147328/147328-a4901ea368d297f83abedd110d9c54ec.jpg
fyra kolvar, rengjorda och kompsänkt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147328/147328-f6a039830c33d581c8204a29635f6345.jpg
ettans kolv i närbild, kolvarnas grop är breddad med 5mm i diameter och putsad i botten smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147328/147328-645fbbc31ac17f3b4f8ec2ac95c70017.jpg
målat främre packboxen

https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147328/147328-bfe243bde33dec874106015706548dd3.jpg
skedde en incident när lagrena skulle dit, ettans lageröverfall komm på sniskan, märkte att det gick tungt å dra åt, så drog inte ihop det mer förr att kontrollera lagren, då var det redan försent sad
taggen på ena lagret har gröpt ett hål i andra lagret, är så arg på migsjälv att det hände, behöver nytt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147328/147328-1ec5ba8314039a86c521b9718f0545b5.jpg
botten ihop

https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147328/147328-895361a73c7f71292637e72c3800f6db.jpg
men inte fyrans stake som behöver nytt lager sad hoppas skolan kan hjälpa mig, känner inte för och köpa en hel kartong lager för flera hundra när jag bara behöver ett hmm

ny uppdate blir i veckan när ngt nytt händer smile

Mvh Alexander

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

329 Inlägg
21 oktober 2012
Trådstartare
#75
efterlyser ett nytt lager, om jag inte kirrar ett själv.
sedan är jag även intesserad av en m90 vxl-låda till rimligt pris, har ingen hög budget just nu, utan jobbar med det jag har smile

Mvh Alexander

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

Turbobonde
277 Inlägg
21 oktober 2012
#76
Hur mycket har du kompsänkt den? Om du har räknat ut det! wink Står 5mm i diameter men hur djup är gropen?
Sen så kan ju någon förklara för mig varför det är som en grop i kolvarna, har för mig att på diesel är det en djupare skål som agerar virvelkammare, så vad är funktionen på denna? roll

In rust we trust!

329 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
#77
Lopphunden skrev:
Hur mycket har du kompsänkt den? Om du har räknat ut det! wink Står 5mm i diameter men hur djup är gropen?
Sen så kan ju någon förklara för mig varför det är som en grop i kolvarna, har för mig att på diesel är det en djupare skål som agerar virvelkammare, så vad är funktionen på denna? roll

jag och sådana uträkningar går inte riktigt ihop wink gick ju på känn, får kompensera med mer luft om det blir dåligt isf wink men gropen är ca 2,5mm djup. det med gropen vet jag inte mer än att den blir ju som en virvelkammare på bensinaren med, och så är ju min motor en turbo, så det är ju lite kompsänkt, men en vanlig b230 har ju med gropar i kolvarna tongue

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

329 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
#78
Tjenixen! vart å hämtade ut mitt distanskitt till framvagnen efter jobbet idag, tillverkat av dannnej här på Gorg, köpte ju även mitt svänghjul av honom, bra finish och gediget gjort, ser smutt ut big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147328/147328-84b4affd9ae0ac029f8e393357733bff.jpg

ser fram emot testkörningen till sommern, sen blir det race! (; blir även å slänga ihop motorn nu, blev ju ett litet avbrott i det hela tongue

Mvh Alexander
Senast redigerat av hede_racing (30 oktober 2012)

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

536 Inlägg
31 oktober 2012
#79
fyfan va du grejjar o står i smile kul o se! har en klasspolare som har en m90 låda om de kan va intressant? dock tror jag de va utan spakställ men kan höra med han om du vill?


1 314 Inlägg
31 oktober 2012
#80
Detta ser riktigt fint ut smile Kommer definitivt att följas wink

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295


Sök