3309
Sök

Vad har du haft för problem med din AUDI?

2 Inlägg
22 februari 2018
#141
Cracksoup skrev:
misterunited skrev:
Om jag hade kunnat rest med en tidsmaskin tillbaka i tiden 2.5 år och avbrutit mitt inköp av min Audi A5 så hade jag varit så lycklig. Med ett tillverkningsfel som gör att bilen dricker 1 liter olja per 100 mil, som nu dessutom resulterat i problem med oljetrycket så har man halvt panik. Kostnadsförslag på 70.000 på Audiverkstad och de rekommenderar INTE att jag genomför reparationen.

Ska detta vara en premiumbil? Det är ju ett skämt hur Audikoncernen dessutom svarar på frågor när man kontaktar dom. Usch.

Tråkigt att höra. Vilken årsmodell är det?

2011. 1.8 TFSI.

Evildan
22 februari 2018
#142
marcus80 skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Kör en Audi 100 Avant 2,0E från 1989 som precis gått 36000mil. -Allt funkar på bilen!
Den drar ingen olja alls och drar ca 0,7lit vid 100km/t och runt litern korta sträckor (har 3-4km till jobbet varje dag) och  betalar 958kr i trafikförsäkring . Bytt en hel del delar under åren, köpte den 1993 men är helnöjd. Den är bekväm och tyst och man sitter bra, har bytt standardstolarna mot Rekaro sportstolar i svart läder och förlängt rattstången ca 100 mm så man slipper sitta med raka armar när man kör , dessutom är bilen väldigt lättmeckad och det är ännu lätt att få tag på delar på både VAG och på skroten.

Brukar vara inne på Blocket och kolla på nyare Audi A6:or S6:or men tvekar...vill inte göra mig av med "gamle Grolle"!
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-a388991e2601ab5bf1425d6db7262bb0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-63b3b2560370b9fe808b877e0b89603a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-b436a706a8d2494670565631282fbdb9.jpg

Måste du kasta upp den varje gång någon skriver något om en Audi????

wink

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 3#p4477003

Varsågod.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
22 februari 2018
#143
misterunited skrev:
Cracksoup skrev:
misterunited skrev:
Om jag hade kunnat rest med en tidsmaskin tillbaka i tiden 2.5 år och avbrutit mitt inköp av min Audi A5 så hade jag varit så lycklig. Med ett tillverkningsfel som gör att bilen dricker 1 liter olja per 100 mil, som nu dessutom resulterat i problem med oljetrycket så har man halvt panik. Kostnadsförslag på 70.000 på Audiverkstad och de rekommenderar INTE att jag genomför reparationen.

Ska detta vara en premiumbil? Det är ju ett skämt hur Audikoncernen dessutom svarar på frågor när man kontaktar dom. Usch.

Tråkigt att höra. Vilken årsmodell är det?

2011. 1.8 TFSI.

Beklagar sorgen    polarn har en a4 1.8tfsi står som vi just mekat ihop efter att kedjan rappat.  Han vågar inte köra den där en meter för att han är rädd för att skrotet ska paja igen

Kör fort så hinner inget hända...

1 Inlägg
16 augusti 2018
#144
Bilhandlare slutar sälja vissa Volkswagen- och Audimodeller: "Orkar inte med eländet"
Dålig kvalitet gör att bilhandlare inte vill ta i bensindrivna VW- och Audimodeller med tång.

Av Erik Söderholm   
Publicerad 2015-11-17 08:46. Uppdaterad 2018-01-09 10:30

BILINDUSTRI AMS UNDERSÖKER


Hoffsten Motor har klarat sig relativt bra från problem med Volkswagens dubbelkopplingslåda DSG. Men strul med rost, kamkedjor, hög oljeförbrukning och motorras på bilar med 2,0 TFSI-motorn är vardagsmat för bilhandlaren.

Volkswagenkoncernen är mitt uppe i en av bilvärldens största skandaler någonsin – men det är inte bara utsläppen som företaget har problem med. Många Audi- och Volkswagenägare har haft problem med bensinmotorerna.

Det är Volkswagenkoncernens bilar med turboladdade och direktinsprutade TSI- och TFSI-bensinmotorer som är drabbade.

Nu är kvalitetsproblemen så omfattande att en del bilhandlare helt och hållet slutat köpa in och sälja bensindrivna Volkswagen- och Audibilar. auto motor & sport har varit i kontakt med Hoffsten Motor i Haninge söder om Stockholm som inte vill ha med bilarna att göra.

"Vi tvärnobbar de här bilarna, det känns som att felandelen är 100 procent. Det spelar ingen roll om bilen gått 5.000 mil eller 15.000. Det är ingen idé längre. Det är sjuka pengar det handlar om så det är inte värt att sälja de här bilarna, det är inte värt att chansa. Vi har tre fall just nu och så har vi haft en del fall under året. Grannfirman har fyra fall just nu och tar inte heller in bilarna längre. Vi orkar inte hålla på med eländet", säger Claes Hoffsten på Hoffsten Motor till auto motor & sport.

"När vi sålde en Volkswagen eller Audi med de här motorerna hoppades vi att den skulle rulla i Stockholmsområdet, för om det dyker upp något under garantitiden kunde vi laga den här. Om vi gör det kanske det kostar 35.000 kronor och vi får ut högst 30.000 på vår försäkring. Men det tar ändå tid med lånebilar och annat", säger Claes Hoffsten.

Läs också: Volkswagen svarar på kritiken: "Det är olyckligt"

• Har ni något exempel på en kund som fått betala helt ur egen ficka?

"Nej, det har vi inte. En kund som drabbas hör ju av sig till oss så det är bara för oss att ta smällen."

• Vad vill ni att Volkswagen och Audi ska göra för att lösa problemet?

"De får sparka på sin underleverantör av kolvringarna och kamkedjorna. Någon måste ju ta ansvar. Det enklaste hade varit om vi hade ett samarbete med Volkswagen. Vi gör i ordning motorn och Volkswagen betalar. Om de ska göra det på garantin kostar det dubbelt så mycket. De måste ta ansvar."

Claes Hoffsten har också skrivit ett Facebookinlägg om problemen.

"Nu inser vi att vi inte längre kan sälja dessa bilar med gott samvete", står det i inlägget.

Det värsta är att Volkswagen och Audi inte tar ansvar, enligt honom: "Det är rent utsagt förjävligt!"

Har du haft problem med din TSI- eller TFSI-motor? Sätt betyg på din bil här!


En bilhandlare på Hoffsten Motor undrar hur Volkswagenkoncernen kan låta detta ske. "Varför gör Volkswagen så här? Det är en av världens största tillverkare som har resurser och kunskap", säger han.

Så brutalt dyra kan problemen bli
• Kamkedjan i TSI-motorn kuggar över eller går av helt med ett totalt motorhaveri som följd. I värsta fall kan det innebära en kostnad på 100.000 kronor.

• Hög oljeförbrukning i Audis TFSI-motorer på 1,8 och 2,0 liter. "De här bilarna drar otroliga mängder olja, rekordet är en kund som hade en oljeförbrukning på åtta liter på 150 mil! Det är dyr longlifeolja också så det är ekonomisk ruin."

För att lösa problemet gör Audi ett oljeförbrukningstest för 5.000 kronor. Sedan byts kolvar och kolvringar för 10.000 kronor – Audi har satt stopp för möjligheten att välja kolvringar från andra leverantörer. Motorn måste monteras isär och slutnotan kan variera på mellan 50.000 och 90.000 kronor.

• Kompressionen kan försvinna på grund av att kolvringarna havererar. Det hände på en Volkswagen Tiguan från 2011 som rullat 5.700 mil. Volkswagen uppgav först att det skulle kosta 70.000 kronor att lösa men stannade sedan på 40.000 kronor.

Läs också: Volkswagen svarar på kritiken: "Det är olyckligt"

Här är några av de drabbade modellerna
Audi 1,8 TFSI och 2,0 TFSI: A3, A4, A5, A6, TT, Q5

Volkswagen TSI: Polo, Golf, Golf Plus, Jetta, Passat, Tiguan

Avstängd
10 388 Inlägg
16 augusti 2018
#145
Tibi1 skrev:
[. . . Massa Text Som Egentligen Inte Är Intressant För Tråden . . .]

Du har ju precis samma erfarenheter av Audi som vissa handlare! Helt galet.....
Senast redigerat av it_mutt (16 augusti 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
17 998 Inlägg
16 augusti 2018
#146
it_mutt skrev:
Tibi1 skrev:
[. . . Massa Text Som Egentligen Inte Är Intressant För Tråden . . .]

Du har ju precis samma erfarenheter av Audi som vissa handlare! Helt galet.....

big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

344 Inlägg
16 augusti 2018
#147
Jag vart tvungen att byta fjädrarna bak på en A4 2.0 tdi -08 vid 35k mil... förjävligt att det inte ska hålla längre.. nä men skämt åsido så har bilen funkat klockrent i 35k mil och förutom fjädrarna så är det bromsar och service som är fixat. men rost finns kan jag lova wink


Sök