Bilhandlare slutar sälja vissa Volkswagen- och Audimodeller: "Orkar inte med eländet"
Dålig kvalitet gör att bilhandlare inte vill ta i bensindrivna VW- och Audimodeller med tång.
Av Erik Söderholm
Publicerad 2015-11-17 08:46. Uppdaterad 2018-01-09 10:30
BILINDUSTRI AMS UNDERSÖKER
Hoffsten Motor har klarat sig relativt bra från problem med Volkswagens dubbelkopplingslåda DSG. Men strul med rost, kamkedjor, hög oljeförbrukning och motorras på bilar med 2,0 TFSI-motorn är vardagsmat för bilhandlaren.
Volkswagenkoncernen är mitt uppe i en av bilvärldens största skandaler någonsin – men det är inte bara utsläppen som företaget har problem med. Många Audi- och Volkswagenägare har haft problem med bensinmotorerna.
Det är Volkswagenkoncernens bilar med turboladdade och direktinsprutade TSI- och TFSI-bensinmotorer som är drabbade.
Nu är kvalitetsproblemen så omfattande att en del bilhandlare helt och hållet slutat köpa in och sälja bensindrivna Volkswagen- och Audibilar. auto motor & sport har varit i kontakt med Hoffsten Motor i Haninge söder om Stockholm som inte vill ha med bilarna att göra.
"Vi tvärnobbar de här bilarna, det känns som att felandelen är 100 procent. Det spelar ingen roll om bilen gått 5.000 mil eller 15.000. Det är ingen idé längre. Det är sjuka pengar det handlar om så det är inte värt att sälja de här bilarna, det är inte värt att chansa. Vi har tre fall just nu och så har vi haft en del fall under året. Grannfirman har fyra fall just nu och tar inte heller in bilarna längre. Vi orkar inte hålla på med eländet", säger Claes Hoffsten på Hoffsten Motor till auto motor & sport.
"När vi sålde en Volkswagen eller Audi med de här motorerna hoppades vi att den skulle rulla i Stockholmsområdet, för om det dyker upp något under garantitiden kunde vi laga den här. Om vi gör det kanske det kostar 35.000 kronor och vi får ut högst 30.000 på vår försäkring. Men det tar ändå tid med lånebilar och annat", säger Claes Hoffsten.
Läs också: Volkswagen svarar på kritiken: "Det är olyckligt"
• Har ni något exempel på en kund som fått betala helt ur egen ficka?
"Nej, det har vi inte. En kund som drabbas hör ju av sig till oss så det är bara för oss att ta smällen."
• Vad vill ni att Volkswagen och Audi ska göra för att lösa problemet?
"De får sparka på sin underleverantör av kolvringarna och kamkedjorna. Någon måste ju ta ansvar. Det enklaste hade varit om vi hade ett samarbete med Volkswagen. Vi gör i ordning motorn och Volkswagen betalar. Om de ska göra det på garantin kostar det dubbelt så mycket. De måste ta ansvar."
Claes Hoffsten har också skrivit ett Facebookinlägg om problemen.
"Nu inser vi att vi inte längre kan sälja dessa bilar med gott samvete", står det i inlägget.
Det värsta är att Volkswagen och Audi inte tar ansvar, enligt honom: "Det är rent utsagt förjävligt!"
Har du haft problem med din TSI- eller TFSI-motor? Sätt betyg på din bil här!
En bilhandlare på Hoffsten Motor undrar hur Volkswagenkoncernen kan låta detta ske. "Varför gör Volkswagen så här? Det är en av världens största tillverkare som har resurser och kunskap", säger han.
Så brutalt dyra kan problemen bli
• Kamkedjan i TSI-motorn kuggar över eller går av helt med ett totalt motorhaveri som följd. I värsta fall kan det innebära en kostnad på 100.000 kronor.
• Hög oljeförbrukning i Audis TFSI-motorer på 1,8 och 2,0 liter. "De här bilarna drar otroliga mängder olja, rekordet är en kund som hade en oljeförbrukning på åtta liter på 150 mil! Det är dyr longlifeolja också så det är ekonomisk ruin."
För att lösa problemet gör Audi ett oljeförbrukningstest för 5.000 kronor. Sedan byts kolvar och kolvringar för 10.000 kronor – Audi har satt stopp för möjligheten att välja kolvringar från andra leverantörer. Motorn måste monteras isär och slutnotan kan variera på mellan 50.000 och 90.000 kronor.
• Kompressionen kan försvinna på grund av att kolvringarna havererar. Det hände på en Volkswagen Tiguan från 2011 som rullat 5.700 mil. Volkswagen uppgav först att det skulle kosta 70.000 kronor att lösa men stannade sedan på 40.000 kronor.
Läs också: Volkswagen svarar på kritiken: "Det är olyckligt"
Här är några av de drabbade modellerna
Audi 1,8 TFSI och 2,0 TFSI: A3, A4, A5, A6, TT, Q5
Volkswagen TSI: Polo, Golf, Golf Plus, Jetta, Passat, Tiguan