3537
Sök

Generatorproblem volvo 740 glt -87 med Bosch larm

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
#1
Tjo!

Efter att äntligen fått igång bilen då larmet började cpa sig och startspärren hoppade i osv så kopplade vi ur det och bilen startar som den ska och går som den ska..

Dock laddar generatorn ingenting och batteri lampan i instrument panelen lyser väldigt svagt..

Det vi testat är att byta generator till en som funkar (Gjorde ingen skillnad)

Bytat lampan i instrumenthuset (Gjorde ingen skillnad, lös fortfarande vääldigt svagt och laddar ändå inget..)

Kollat över de flesta jordpunkterna för generatorn och batteriet..

Det hände efter att vi kopplat in Stereo, slutsteg osv i samma veva som larmet hoppade i.. (pga att vi tog loss stereon och sedan vägrade det gå tillbaka..)

Några ideer vad fan man mer kan testa?

Vilka fler sladdar är det som har med generatorn att göra i både motor utrymme och under instrumentpanelen?

Såg att det hängde en gul sladd som inte satt någonstans där under men kan inte heller hitta vart den bör sitta..

All hjälp är tacksam då bilen måste fungera smile

mvh Andy

~Andy~

21 761 Inlägg
25 september 2012
#2
Om du tar loss den tunna kabeln på generatorns D+ och jordar den mot generatorhöljet eller motorblocket, lyser då batterilampan starkt när du vrider på tändningen?

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Om du tar loss den tunna kabeln på generatorns D+ och jordar den mot generatorhöljet eller motorblocket, lyser då batterilampan starkt när du vrider på tändningen?

Ska ut och testa om 10 min, återkommer snart!

~Andy~

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
#4
Drönirettab skrev:
Om du tar loss den tunna kabeln på generatorns D+ och jordar den mot generatorhöljet eller motorblocket, lyser då batterilampan starkt när du vrider på tändningen?

Var ute och testade nu och resultatet var:

Tog loss den helt och då lös den inte överhuvudtaget.

Satte emot generatorn så den jordade.. då lös inprincip alla varningslampor i instrumentpanelen.. tongue

Antar att något sitter fel där bak eller instrumenthuset är kasst?

~Andy~

21 761 Inlägg
25 september 2012
#5
Det borde hända i princip samma sak när kabeln sitter på generatorns D+ tycker jag, den anslutningen fungerar nämligen som jordreferens när generatorn står stilla (inte ger laddning).

Är kolen på laddregulatorn i bra skick?

Plocka fram en multimeter, mät sedan mellan den tunna kabeln och generatorns hölje vilken spänning det visar. Kabeln ska alltså vara borttagen från generatorn vid mätningen och tändningen ska vara påslagen. smile

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
#6
Drönirettab skrev:
Det borde hända i princip samma sak när kabeln sitter på generatorns D+ tycker jag, den anslutningen fungerar nämligen som jordreferens när generatorn står stilla (inte ger laddning).

Är kolen på laddregulatorn i bra skick?

Plocka fram en multimeter, mät sedan mellan den tunna kabeln och generatorns hölje vilken spänning det visar. Kabeln ska alltså vara borttagen från generatorn vid mätningen och tändningen ska vara påslagen. smile

Ja den fungerade på bilen vi tog generatorn ifrån så bör ju fungera här med tycker man..

Vilken spänning bör det visa?

~Andy~

21 761 Inlägg
25 september 2012
#7
Borde visa mer än 10 V iaf, men jag har inte gjort såna mätningar så jag vet inte helt säkert vilka värden det ska vara som minimum för att det ska fungera utan bekymmer. Får nog mäta på min bil som referens. smile

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
Borde visa mer än 10 V iaf, men jag har inte gjort såna mätningar så jag vet inte helt säkert vilka värden det ska vara som minimum för att det ska fungera utan bekymmer. Får nog mäta på min bil som referens. smile

Mätte nu och den visade samma som mellan polerna på batteriet dvs ca 12 volt med tändning påslagen..

Blir fan knäpp på den här satans bilen tongue

Vrider jag på tändningen så lyser den precis likadant som när den är igång dvs 'testet' av alla lampor i instrumenthuset går inte igång.. däremot gick dem ju igång när jag satte d+ mot skalet på generatorn..?

hjälp tack ;(

~Andy~

21 761 Inlägg
26 september 2012
#9
Eftersom lamporna lyste ordentligt när du satte kabeln mot generatorhöljet så borde det vara bra jordförbindelse mellen generator och batteri, sedan borde det även komma rätt spänning till batterilampan eftersom du mätte 12 V i den tunna kabeln (som ju kommer från batterilampan).

Frågan är om det är någon kabel som har dålig kontakt, då kan det visa rätt värden obelastat men vid belastning så försvinner spänningen. hmm

Om du har tillgång till en 2-3 W billampa så testa att koppla in den mellan batteripluspolen och generatorns D+, då ska den lampan lysa tydligt. Om du startar motorn så ska lampan slockna och generatorn ge laddning. Prova gärna det där, så kan vi förhoppningsvis utesluta vissa saker. smile

Låt den ordinarie tunna kabeln vid D+ vara bortkopplad vid detta test och se till att den inte tar emot någon jord.
Senast redigerat av Drönirettab (26 september 2012)

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
Eftersom lamporna lyste ordentligt när du satte kabeln mot generatorhöljet så borde det vara bra jordförbindelse mellen generator och batteri, sedan borde det även komma rätt spänning till batterilampan eftersom du mätte 12 V i den tunna kabeln (som ju kommer från batterilampan).

Frågan är om det är någon kabel som har dålig kontakt, då kan det visa rätt värden obelastat men vid belastning så försvinner spänningen. hmm

Om du har tillgång till en 2-3 W billampa så testa att koppla in den mellan batteripluspolen och generatorns D+, då ska den lampan lysa tydligt. Om du startar motorn så ska lampan slockna och generatorn ge laddning. Prova gärna det där, så kan vi förhoppningsvis utesluta vissa saker. smile

Låt den ordinarie tunna kabeln vid D+ vara bortkopplad vid detta test och se till att den inte tar emot någon jord.

Ska testa! smile

~Andy~

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
Eftersom lamporna lyste ordentligt när du satte kabeln mot generatorhöljet så borde det vara bra jordförbindelse mellen generator och batteri, sedan borde det även komma rätt spänning till batterilampan eftersom du mätte 12 V i den tunna kabeln (som ju kommer från batterilampan).

Frågan är om det är någon kabel som har dålig kontakt, då kan det visa rätt värden obelastat men vid belastning så försvinner spänningen. hmm

Om du har tillgång till en 2-3 W billampa så testa att koppla in den mellan batteripluspolen och generatorns D+, då ska den lampan lysa tydligt. Om du startar motorn så ska lampan slockna och generatorn ge laddning. Prova gärna det där, så kan vi förhoppningsvis utesluta vissa saker. smile

Låt den ordinarie tunna kabeln vid D+ vara bortkopplad vid detta test och se till att den inte tar emot någon jord.

Lampjäveln lös varken när den satt på tändning eller av.. sad

~Andy~

449 Inlägg
28 september 2012
#12
byt kol i generatorn och pröva.. lampan mellan pluspol och d+ ska lysa tills du startar bilen då ska den slockna..

Full Fart Spar Tid!!!

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#13
robert___j skrev:
byt kol i generatorn och pröva.. lampan mellan pluspol och d+ ska lysa tills du startar bilen då ska den slockna..

Den lyser inte.. föräns du startat bilen då den lyser ytterst lite..

~Andy~

449 Inlägg
28 september 2012
#14
ja då laddar bilen ingenting.. ta en startkabel och sätt på minuspolen och andra ändan jordar du i höljet på generatorn och pröva igen är det samma kan du byta generator för då är den kass

Full Fart Spar Tid!!!

449 Inlägg
28 september 2012
#15
byt kol innan du byter generator.. ifall det inte hjälper med startkabeln

Full Fart Spar Tid!!!

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#16
robert___j skrev:
byt kol innan du byter generator.. ifall det inte hjälper med startkabeln

Alltså läs HELA första inlägget så ser du vad vi har gjort istället för att komma med gissningar..

~Andy~

449 Inlägg
28 september 2012
#17
Andyy90 skrev:
robert___j skrev:
byt kol innan du byter generator.. ifall det inte hjälper med startkabeln

Alltså läs HELA första inlägget så ser du vad vi har gjort istället för att komma med gissningar..

jag har läst hela jävla inlägget.. och har inte sett att du har tillägsjordat generatorn nångång.. här på garaget får man tydligen förklara så att till och med tre åringar förstår... lyser inte laddlampan när du tillägsjordar så byt kol i generator jäveln.. sen kan det vara så att de har pajat nått annat i generatorn så de kanske inte hjälper att bara byta kol och då får du byta hela generatorn.. FÖRSTÅR DU NU???

Full Fart Spar Tid!!!

21 761 Inlägg
28 september 2012
#18
Om den externa lampan inte ens lyste fastän du kopplade den till batteripluspolen så verkar det trots allt vara generatorns jord som är dålig (med tanke på att du provar en fungerande generator från en annan bil). Prova startkabeln, som robert___j skrev. smile

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#19
robert___j skrev:
Andyy90 skrev:
robert___j skrev:
byt kol innan du byter generator.. ifall det inte hjälper med startkabeln

Alltså läs HELA första inlägget så ser du vad vi har gjort istället för att komma med gissningar..

jag har läst hela jävla inlägget.. och har inte sett att du har tillägsjordat generatorn nångång.. här på garaget får man tydligen förklara så att till och med tre åringar förstår... lyser inte laddlampan när du tillägsjordar så byt kol i generator jäveln.. sen kan det vara så att de har pajat nått annat i generatorn så de kanske inte hjälper att bara byta kol och då får du byta hela generatorn.. FÖRSTÅR DU NU???

Asså ditt tröga helvete.. jag har ju redan bytt generator till en som FUNGERAR

~Andy~

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#20
Drönirettab skrev:
Om den externa lampan inte ens lyste fastän du kopplade den till batteripluspolen så verkar det trots allt vara generatorns jord som är dålig (med tanke på att du provar en fungerande generator från en annan bil). Prova startkabeln, som robert___j skrev. smile

Yes, hade tänkt göra det imorgon.. hade dock bra kontakt när mejseln hamnade emellan + och höljet på generatorn smile

~Andy~


Sök