Rquired skrev:
Nej det är precis som du skriver, de flesta personbilsförare kommer aldrig att veta vad det innebär att köra ett stort och tungt fordon som en lastbil. Därmed är det också vansinne att förvänta sig det av personbilsförarna som diverse chaufförer gör i bland annat den här tråden.
Som du skriver finns det olika typer som kör dessa fordon, och den gruppen som faktiskt kan framföra sitt fordon brukar vad jag erfar
(Från de chaufförer jag känner eller pratat med som verkar vettiga) inte heller tycka det är så mycket problem med att köra lastbil. Och jag kan tänka mig att den kategorin förare inte heller brukar orsaka särskilt mycket irritation i trafiken. Kör du ut i rondellen i ett säkert läge, brukar också personbilarna stanna och visa respekt om du inte hunnit ur rondellen när de kommer.
Det är de andra kategorierna, vilka tvingar sig fram i trafiken och inte kör säkert, som vållar irritation och som brukar beklaga sig högljutt över hur svårt det är att köra lastbil och hur hänsynslösa personbilsförare är.
Och jag skulle tro att en av de två kategorierna är överrepresenterade bland lastbilschaufförer som skriver på Garaget.org, och det är inte balterna...
Jag har både keps och nedhasade byxor, vad jag vet har det än så länge inte påverkat min förmåga att framföra ett fordon.
Ska jag vara helt ärlig, så tror jag att stressen i den här branschen ofta beror på att står du i en kö i 5 minuter, så är du hemma 5 minuter senare. Du slutar när jobbet är klart och det brukar oftast betyda senare än tidigare.
Visst, ankomsttiderna ligger och gnager där i bakhuvudet, men varken dom eller fem minuters navelpillande i tv-soffan gör att jag känner det vara värt att riskera att ta med mig en barnfamilj hem under kofångaren.
En tjatig säljare i leasing-merca kanske, men där går gränsen.
Nej, skämt åsido, jag försöker hålla mina tider. Till en gräns. Jag tänker inte riskera olyckor för det men jag tänker fortfarande ta mig rätten att svära i hytten, för många idiotiska filbyten, slösäckar och andra saker löst folk hittar på är ungefär som att chefen på bygget kommer och ropar "Några minuter övertid till ikväll, grabbar! Och så ska jag skälla ut er sen!" med jämna mellanrum.
Där skulle man också svära, men jag skulle inte börja svinga en slägga mot hans huvud för det bara för att markera. (I.e köra idiotiskt för att markera att dom gjorde fel)
Många personbilsförare är hänsynslösa... Omedvetet. För oss.
Jag tror det är i ytterst få fall som hänsynslösheten är ett beräknat svineri. Att ta luckan jag tänkt använda för att slippa stanna är inget utav det jag tror är medvetet idiotiskt utan mer "ÅH! Äntligen ett läge att byta fil i rusningstrafiken". Då svär jag till tyst i hytten och stannar, för mer är det inte att göra åt. Dom tänker inte på hur mycket extra diesel det kommer dra, och helljusen i nacken visar inte heller att min förbrukning just steg och min arbetsdag blev liiite längre. Men det är alltid tråkigt när färddatorn visar "200L/100KM"
Det medvetna svineriet är dock farligt både om jag hade suttit i en personbil eller om jag suttit i en lastbil, dock hamnar hjärtat lättare halsgropen då konsekvenserna ligger närmare i att den hänsynslöse får snyta ut ryggraden genom näsan än att man tar ett varv, kollar bucklorna och byter uppgifter.
Nu tänker jag på dom tidigare så omtalade idiotomkörningarna på 2+1 väg, hände något skulle jag nog inte ens räknas som vållande, men jag skulle fortfarande få gå hem med vetskapen om att någon dog i dag och jag var inblandad. Och folk har en vana att beskylla en som är helt oskadd mer än en som är helt död. Det är sätter spår.
Men det här är småsaker, det är sånt som händer några gånger på hundra att jag får hjärtat i halsgropen så. För många andra chaufförer låter det ibland som det händer hundratals gånger om dagen, jag vet inte om det har att göra med att jag inte stressar upp mig över minuten här och där, och försöker ta igen dom till varje pris.
Tar man det lite lugnt, rullar sakta och fint och visar vad man tänkt göra är det faktiskt ganska många som kan tänka sig att bromsa ner och lämna lite företräde när man ska svänga, ta sig ut på vägen eller göra en knökig backning.
Ibland har till och med folk i rondellen bromsat ner INNAN jag rullat in i en rondell, när jag faktiskt tänkt mig stanna! Då blir man varm i själen.
Sen att det är ett himla klagande över personbilister.. Absolut!
Varje arbetsplats har sin "Fiende", något för att ge en lite speciell sammanhållning. Jag tror alla vill ha en liten känsla av "Vi mot dom" för sammanhållningens skull. Dom som jobbar golvet på fabriker har "slipsnissarna" som inte förstår verkligheten. Dom som sitter i kassan på ICA har dom "sega kunderna", mellancheferna har "dom jävla facknissarna" och högsta hönsen har "fotfolket som aldrig kan följa simpla direktiv".
Våran är "Bilisterna som aldrig kan visa hänsyn", det är något vi alla råkat ut för någon gång och något vi alla kan känna igen oss i.
Alla yrken har sin egna jargong. Det betyder inte att jag hatar dom. Så fort jag slutar jobbet är jag ju en av privatbilisterna.
Mycket av ilskan grundar sig nog också i rädsla, ingen vill ha en död på sitt samvete för att någon "bara skulle köra om en bil till, den där lastbilen är ju ändå långt borta och så slö". En sån omkörning minns man lättare än 100 omtänksamma omkörningar.
Och riskerna för att råka ut för något sådant känns bra mycket påtagligare när man ligger i den där trafiken flera timmar om dagen och i princip är en rullande dödsdom för alla som nuddar en.
En repa går att lägga igen, en minut går att ta igen, men ett liv som är borta är fan borta.
Personligen tycker jag inte det är mycket svårare att köra lastbil än att köra bil. Det tar längre tid och större yta bara.
Men till saken, jag tror en stor del av irritationen mot lastbilschaufförer är
1. Alla yrkesgrupper har rötägg. Våra rötägg är totalt jävla livsfarliga.
2. Vi syns. Jävligt mycket. Vi är alltid offentliga. Vi är stora. Vi är långsamma.
På samma vis som nisse på bandet kan tappa sin skiftnyckel eller råka slå ut säkringen så hela fabriken står still i två timmar, eller säljarjonas kan råka buckla tjänstebilen så kan även vi göra fel. Vi gör fel. Det blir så när man gör något mellan 9 och 15 timmar om dagen 20-25 dagar i månaden året om.
Litet snedsteg kan bli ett stort helvete, särskilt när man har 60 ton bakom ryggen. Att du råkar gå ut för långt till höger när du ska hålla undan för ett möte kan göra att ett däck skär ner i diket. Det kanske resulterar i att du i panik vrider ratten. Då har du en jävla katapult på halsen. Antingen smackar du rätt på sidan i diket eller så har du ett släp som kanske vill över i vänsterfilen istället och hälsa på dom mötande bilarna. Detta efter en händelse som i en personbil bara skulle resultera i ett "Oj oj oj! Det kunde gått illa".
Att missa en frihöjds-skylt är också lätt hänt, lika lätt hänt som att man missar sin avfart på motorvägen när man ska hem från jobbet.
Jag kan ju faktiskt säga att när du kör under en bro som har 4,5 fri höjd med ett 4,5 meter högt ekipage så är det jävligt sällan som det känns eller ser ut som det kommer gå när du ska under, det är fan inte många centimeter till övers, därför tror jag inte alltid man reagerar på själva viadukten om den kanske är 4,30 istället.
Sen är det väl också väldigt vanligt att det är kranbilar och så kallade "högbyggen", släp med ett tak man kan hissa upp under lastningen för att kunna lasta på två plan, som tar broarna, för dom i all hast glömde trycka ner kranen dom sista centimetrarna eller glömde trycka på knappen för att sänka taket för någon kom och började prata om att "Det var en himla stor lastbil du har där" precis när dom skulle göra det eller vad helst för anledning.
Har aldrig provat, men tror det är svårt att se i backspegeln.
Det hamnar ju också oftare i tidningen, eftersom, tänker er själva, om ni råkar backa in i en gavel med en bil så har du skrapmärken på gaveln och bilen.
Backar du in i en gavel med bil och släp även om det är långsamt och försiktigt, så är chansen ändå stor att du vrider hela byggnaden och gör den färdig att kollapsa. Jag vet själv en person som råkade backa några centimeter fel med släpet och på så sätt vred ett helt radhusområdes garage och stängde in alla bilar eftersom portarna blev omöjliga att öppna.
Det hade sannolikt inte blivit så om han backat ett hyrsläp från statoil istället för en 5-axlad trailer/dolly kombination på x antal ton.
Med dom krafterna kan ett litet misstag som sagt bli ett stort helvete, och det är intressantare att läsa om än att Gösta skrapade bilen mot en gavel på garaget.
"TIO BILAR PANIKINSTÄNGDA EFTER CHOCKBACKNING MED DÖDSLASTBIL" är mer lockande än "Gösta 65: Jag såg inte gaveln. Jag och min Micra känner oss väldigt kränkta"
Därför kräver också krafterna några extra omgångar försiktighet och ett extra mått omdöme. Men tyvärr så blir det alltid misstag på alla arbetsplatser tillslut, och våra kan lätt bli rejäla och direkt livsfarliga.
Ta't lugnt, tänk igenom't igen och stressa inte så mycket, så har alla störst chans att komma hem helskinnade när dagen är slut.
...
Långt inlägg som egentligen inte sa så mycket, men vad fan, någon gång ska man skriva.
Tillägg 1: Måste bara påpeka också att stora delar av Sveriges vägnät är kraftigt underdimensionerade för trafiken som skall gå på den med.
Tillägg 2: Jag har bekanta som gett mig utskällningar för att dom såg dåligt för det stänkte vatten på rutorna när dom körde om lastbilar i regn.. Att 60 ton och 365 breda däck vill pressa undan vatten åt fler håll än det stänkskydden sitter monterade på är inte att tänka på. Att jag inte körde lastbilarna i fråga eller styr fysikens regler var inget att tänka på, utskälld skulle jag bli ändå för jag kör lastbil.
Sånt kan också bygga på vissa... aversioner mot privatbilister ibland.
Aldrig kommer alla vara nöjda.