Rquired skrev:
Jag tycker mig se betydligt fler som aldrig borde fått körkort sittandes bakom ratten på en lastbil än personbilar, det är nog lite som utbildning generellt i Sverige att det som står på pappret är viktigare än hur lämplig personen är som förare av tunga fordon.
Bara attityden hos många lastbilschaufförer är skrämmande, störst går först och lastbilschaufförerna är landets hjältar utan vilka Sverige skulle tvingas stänga. Om det sker en olycka så är det en personbil som var vållande och absolut inte chaufförens fel. Det är också en attityd som syns dagligen i trafiken, sedan finns det självklart många personbilsförare som saknar respekt för stora fordon med.
Men en sak är i mina ögon uppenbar, B-körkort ger en kompetens att köra personbil medan C-körkort ger en behörighet att framföra en lastbil i en miljö som till största delen består av personbilar. Det är alltså chaufförerna som får ta hänsyn till personbilar, ger inte ert tidsschema er den möjligheten är det där problemet ligger.
En lastbil är farlig om den hanteras fel, detsamma gäller vapen. Men ni hör aldrig någon påstå att "det var offrets fel han gick i vägen för mitt skarpladdade gevär när jag råkade avfyra ett vådaskott".
Sunt förnuft säger att det är den som hanterar, är utbildad för att hantera och ansvarar för ett potentiellt farligt föremål som får anpassa sig och inte omgivningen. Att lära upp alla landets personbilar, motorcyklar och fotgängare till att ta hänsyn mot en liten minoritet lastbilar kommer aldrig fungera i praktiken.
På samma vis säger sunt förnuft naturligtvis också att man inte behöver ställa sig framför pipan på ett gevär eller köra ut precis framför en långtradare på sextio ton.