Hool skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Här passerar R32 med mycket tung trafik på. Hastighetsbegränsningen är 70, 80 och 90 här omkring.
Nästan varje dag är jag med om att ha en 24 meters i röven.
Som tidigare skrev så har dom ingen huv osv. men dom ligger snuskigt nära på 70 och 80 vägarna.
Jag har oftast gps påslagen och kör efter den hastigheten, och ofta lite över. Så jag kör inte för sakta.
Tittar man i backspegeln ser man bara insekterna i grillen, tittar man i sidospeglarna ser man att dom ofta ligger 1-3 meter bakom. Tänker dom över huvudtaget på vad som skulle kunna hända när dom ligger så nära om det sker en olycka??
När jag har min dotter i bilen blir jag helt galen när dom ligger så nära, då släpper jag bara gasen och saktar ner mer och mer till dom ökar avståndet. Flera gånger har det gått ner till 30-40km/h innan dom har ökat avståndet.
Gör jag fel? Mycket möjligt. Men det finns inga ursäkter till att trycka upp 60 ton i röven på en bil med barnfamilj i.
En lastbilschaufför sitter dubbelt så högt som dig och har därför bättre sikt. De är inte som Hilda 82 som har blicken just framför grillen utan den är klistrad på vägen några hundra meter framåt med snabba ögonkast i speglarna då och då..
Han ser över V70N framför dig och på motorväg eller riksväg så ska det krävas väldigt mycket för att man ska behöva pallnita och riskera att köra in i dig.
Rätt vanligt att tradarna håller 80 hela tiden utom om det finns kameraskåp.. Inget jag klandrar dem för.. 50-70-90-70-90-70 inom loppet av några km.. Går mycket diesel.
http://i1008.photobucket.com/albums/af2 … 8a058c.jpgFilbyte in i lastbil. Bilden är från amerika och de har inte underkörningsskydd som det är lag på i Sverige.
Lastbil med semitrailer körde över bilen. Denna snedseglare hade bonnröta. . ska se ut som något ur Monster Jam egentligen..
Jaha så om man ser dubbelt så långt är det okej att slicka röv?
Ta det allra värsta du kan tänka dig:
Jag åker på en 70 väg med min familj i bilen.
2 meter bakom ligger en full lastbil och är irriterad för att jag kör 70-75 på 70 väg.
Vi möter en bil som får punktering strax innan möte och går okontrollerat över i vårat körfält och frontalkrockar med oss. Vi haren ny bil och bilbarnstol så risken är ganska stor att vi klarar oss "hyffsat" okej.
Men just de, då har vi ju 60 ton bakom oss som trycker på!
Då känns det som att både våra och den mötande bilistens chanser att överleva blev ganska mycket sämre.
Men det är ju okej, eller? Lastbilen ser ju längre.
Som jag sa tidigare, det finns INGA ursäkter för att slicka röv.
Speciellt inte för 60tons ekipage!
Lika korkat som att komma på ursäkter för att köra rattfull.
Eller det kanske också är okej om man sitter högt och ser längre??
Nu handlar det inte om att jag hatar lastbilar, det minns tusentals saker att gnälla om på olika yrkesgrupper och trafikanter. Men tråden handlar om olyckor med lastbilar och jag berättade om en stor olycksrisk som jag upplever varje dag.