3925
Sök

Bmw 523ia -98 dricker kylarvatten.....

606 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
#1
Fyfan ska börja cykla istället.

Köpte en bmw 523ia -98 i torsdags som är fin som fan och riktigt välhållen har rullat 27.000mil och haft samma ägare sen 2004 och 14.000mil

Bilen går hur bra som helst och tempen  har legat stadig förutom vid högre hastgigheter då den vill sjunka lite alltså blir kallare?

MEN nu till problemet den drar rätt bra med kylvatten och hittar ingen synlig läcka? kan ha varit lite blött i nederkant av expansionskärlet tidigare. den ryker vitt ibland har inte titta så noga men det är inte alltid den ryker vitt och oljan ser fin och brun ut tongue


kan det vara ett läckage någonstans eller är det mest troligt att det är toppen?

Sjukt irriterad då jag ska ha barn om ca 30 dagar och trodde att jag fått tag på en fin familjebil nu och då händer detta.


är väldigt tacksam för hjälp och tips gärna fort innan jag kör in skiten i skogen och tänder eld på fanskapet.

Kan det lagas ska det lagas! :)

2 624 Inlägg
29 september 2012
#2
Kollat så inte vattenpumpen är slut så det läcker? smile


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
29 september 2012
#3
Brukar inte expansionslocket spricka på dessa och effekten blir att det försvinner vatten när den kommer upp i arbetstemp= högre tryck och vatten pyser ut genom locket.

2slow

606 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
#4
har försökt å kika runt under huven när den är varm men inte lyckas hitta något... är typ skum i kylaren med typ som tvål/vatten skum :p


svårt att se om pumpen läcker utan att plocka lös massa skit yikes men det lilla jag ser så ser det tortt ut

Kan det lagas ska det lagas! :)

606 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
#5
jottosson skrev:
har försökt å kika runt under huven när den är varm men inte lyckas hitta något... är typ skum i kylaren med typ som tvål/vatten skum :p


svårt att se om pumpen läcker utan att plocka lös massa skit yikes men det lilla jag ser så ser det tortt ut

va ute och körde en sväng nu och tempen är som sagt stadig. men den vill knappt stiga i temp när man kör full värme men går upp till mitten direkt om man her igång kylan. dålig termostat?

Kan det lagas ska det lagas! :)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 september 2012
#6
Topplockspackningen borde du inte behöva oroa dig för det är en oerhört liten chans att den skulle vara skadad. Att en bil ryker vitt är inget ovanligt, det beror på kondens i avgasröret som hettas upp och försvinner ut som vit rök när du börjar köra.

Expansionskärl, locket till föregående, skarven mellan kärl och kylare, kylarslangar, termostathus eller vattenpump är punkter som brukar börja läcka med tiden ta en titt på dessa istället!

Hur mycket vatten är det som försvinner?
Senast redigerat av Rquired (29 september 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

606 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
#7
Rquired skrev:
Topplockspackningen borde du inte behöva oroa dig för det är en oerhört liten chans att den skulle vara skadad. Att en bil ryker vitt är inget ovanligt, det beror på kondens i avgasröret som hettas upp och försvinner ut som vit rök när du börjar köra.

Expansionskärl, locket till föregående, skarven mellan kärl och kylare, kylarslangar, termostathus eller vattenpump är punkter som brukar börja läcka med tiden ta en titt på dessa istället!

Hur mycket vatten är det som försvinner?

okej kan jag vara lite lugn iaf :p det verkar försvinna en hel del. hade iaf tömt expansionskärlet på ca 20-25mils körning men som sagt hittar ingenstans där det verkar läka hmm

Kan det lagas ska det lagas! :)

606 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
#8
1200kr för vattenpum. termostat. Termostathus. Kylarlock + packingar på skruvat.se det var ju inte så mycke att gråta över :p
Senast redigerat av jottosson (29 september 2012)

Kan det lagas ska det lagas! :)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 september 2012
#9
jottosson skrev:
Rquired skrev:
Topplockspackningen borde du inte behöva oroa dig för det är en oerhört liten chans att den skulle vara skadad. Att en bil ryker vitt är inget ovanligt, det beror på kondens i avgasröret som hettas upp och försvinner ut som vit rök när du börjar köra.

Expansionskärl, locket till föregående, skarven mellan kärl och kylare, kylarslangar, termostathus eller vattenpump är punkter som brukar börja läcka med tiden ta en titt på dessa istället!

Hur mycket vatten är det som försvinner?

okej kan jag vara lite lugn iaf :p det verkar försvinna en hel del. hade iaf tömt expansionskärlet på ca 20-25mils körning men som sagt hittar ingenstans där det verkar läka hmm

Tömt kärlet helt? I så fall har du en lite större läcka, men likväl är systemet inte tomt bara för att kärlet är tomt. Jag hade kikat på följande punkter:

-Kylaren, ser den frisk ut eller finns det tecken på att den är på väg att svälla upp?
-Skarven mellan kylare och XP-kärl, där är inga som helst tecken på läckage?
-Expansionskärl, leta efter fina sprickor i plasten vilka kan vara mycket svåra att se.
-Locket till XP-kärl, också svårt att se men delen är billig. Kan vara värt att byta och testa?
-Termostathus, sitter i framkant av motorn. Kolla denna länk: http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl … mp;lang=SV
-Kylarslangar, och om de verkar fräscha kanske slangklämmorna behöver skruvas åt eller bytas?
-Värmepaket, ovanligt på E39 men du har aldrig hittat fukt i kupén eller känt lukten av glykol i bilen väl?

1200:-, oj akta dig annars kommer Caromania och gör sig rolig över dessa svindyra skrytbilar som han vet kostar minst 30.000:- att laga med jämna mellanrum! Du måste ha missat en nolla eller två.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

606 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
#10
Rquired skrev:
jottosson skrev:
Rquired skrev:
Topplockspackningen borde du inte behöva oroa dig för det är en oerhört liten chans att den skulle vara skadad. Att en bil ryker vitt är inget ovanligt, det beror på kondens i avgasröret som hettas upp och försvinner ut som vit rök när du börjar köra.

Expansionskärl, locket till föregående, skarven mellan kärl och kylare, kylarslangar, termostathus eller vattenpump är punkter som brukar börja läcka med tiden ta en titt på dessa istället!

Hur mycket vatten är det som försvinner?

okej kan jag vara lite lugn iaf :p det verkar försvinna en hel del. hade iaf tömt expansionskärlet på ca 20-25mils körning men som sagt hittar ingenstans där det verkar läka hmm

Tömt kärlet helt? I så fall har du en lite större läcka, men likväl är systemet inte tomt bara för att kärlet är tomt. Jag hade kikat på följande punkter:

-Kylaren, ser den frisk ut eller finns det tecken på att den är på väg att svälla upp?
-Skarven mellan kylare och XP-kärl, där är inga som helst tecken på läckage?
-Expansionskärl, leta efter fina sprickor i plasten vilka kan vara mycket svåra att se.
-Locket till XP-kärl, också svårt att se men delen är billig. Kan vara värt att byta och testa?
-Termostathus, sitter i framkant av motorn. Kolla denna länk: http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl … mp;lang=SV
-Kylarslangar, och om de verkar fräscha kanske slangklämmorna behöver skruvas åt eller bytas?
-Värmepaket, ovanligt på E39 men du har aldrig hittat fukt i kupén eller känt lukten av glykol i bilen väl?

1200:-, oj akta dig annars kommer Caromania och gör sig rolig över dessa svindyra skrytbilar som han vet kostar minst 30.000:- att laga med jämna mellanrum! Du måste ha missat en nolla eller två.

okej jag ska kolla på det lite nogrannare i morgon. tack för tipsen smile

haha nej nej 1200:-

http://i50.tinypic.com/1jkioo.png

Kan det lagas ska det lagas! :)

4 Inlägg
29 september 2012
#11
E39? Ett standardfel är ju att kylet börjar läcka ganska så kraftigt, börjar lite smått men blir bara värre smile kolla i höger överkant(när du står framför bilen) iaf där som min(525i E39 -01) sprack och inte ville hänga med längre, blev ett nytt kyl.

606 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
#12
sonsen skrev:
E39? Ett standardfel är ju att kylet börjar läcka ganska så kraftigt, börjar lite smått men blir bara värre smile kolla i höger överkant(när du står framför bilen) iaf där som min(525i E39 -01) sprack och inte ville hänga med längre, blev ett nytt kyl.

har kikat runt lite utan att se något ska skruva lös lite plast i morgon å kika mer. lustigt dock för blir ju ingen pöl under bilen.

Kan det lagas ska det lagas! :)

146 Inlägg
29 september 2012
#13
Ta och trycktesta kylsystemet, då ser man lätt vart läckan är någon stans. Borde inte kosta mycket om du har kontakter inom ämnet.

606 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
#14
gör man det på en vanlig verkstad eller ?

Kan det lagas ska det lagas! :)

146 Inlägg
29 september 2012
#15
Det borde du kunna göra, vi har iallafall trycktest där jag praktiserar (mekonomen verkstad).

16 Inlägg
30 september 2012
#16
Tippar på kylare eller vattenpump. Min farsas kylare var kass och tydligen är det en barnsjukdom för e39orna! Hoppas det löser sig hmm

606 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
#17
Nicc skrev:
Tippar på kylare eller vattenpump. Min farsas kylare var kass och tydligen är det en barnsjukdom för e39orna! Hoppas det löser sig hmm

personligen hoppas jag på vattenpumpen :p för den var ju billig som fan :p

Kan det lagas ska det lagas! :)

Forummoderator
18 044 Inlägg
30 september 2012
#18
Kan till bilens försvar säga att morsans 523 E39 läckte ur plasthuset som Rq nämner. den läckte och sög in luft. Blev varm, kokade och värmen försvann. Byte av detta inkl jobb tog en verkstad ca 1500:- för om jag kom ihåg rätt. Man kunde bytt det själv... Men inte min bil så...

Stäng av värmen och låt den gå så den blir varm och håll gasen på ca +2000 varv sen så bör det ju bli tryck i grejorna och du kan se ev. läckage? Det kunde jag iaf. Toppen gick INTE trots en kokning vad jag misstänker.

Den var lite lurig och lufta sen. Men det gick.

Min blogg om det.
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=117430

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

606 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
#19
Dieselsmurfen skrev:
Kan till bilens försvar säga att morsans 523 E39 läckte ur plasthuset som Rq nämner. den läckte och sög in luft. Blev varm, kokade och värmen försvann. Byte av detta inkl jobb tog en verkstad ca 1500:- för om jag kom ihåg rätt. Man kunde bytt det själv... Men inte min bil så...

Stäng av värmen och låt den gå så den blir varm och håll gasen på ca +2000 varv sen så bör det ju bli tryck i grejorna och du kan se ev. läckage? Det kunde jag iaf. Toppen gick INTE trots en kokning vad jag misstänker.

Den var lite lurig och lufta sen. Men det gick.

Min blogg om det.
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=117430

får kolla det smile min har då inte varit i närheten av att gå varm så det känns ju bra iaf.. verkar inte ha dragit nå speciellt mycke kylarvatten nu med "småsvängar" så misstänker ett yttreläckage som uppstår vid högtryck som dom flesta nämner. Termostathuset förövrigt kostar 200-300kr på skruvat och det är inga problem för mig att byta men vill hitta läckan först är det termostathuset så  byter jag vattenpumpen på en gång när jag lix ska dit och skruva.

Kan det lagas ska det lagas! :)

Forummoderator
18 044 Inlägg
30 september 2012
#20
jottosson skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Kan till bilens försvar säga att morsans 523 E39 läckte ur plasthuset som Rq nämner. den läckte och sög in luft. Blev varm, kokade och värmen försvann. Byte av detta inkl jobb tog en verkstad ca 1500:- för om jag kom ihåg rätt. Man kunde bytt det själv... Men inte min bil så...

Stäng av värmen och låt den gå så den blir varm och håll gasen på ca +2000 varv sen så bör det ju bli tryck i grejorna och du kan se ev. läckage? Det kunde jag iaf. Toppen gick INTE trots en kokning vad jag misstänker.

Den var lite lurig och lufta sen. Men det gick.

Min blogg om det.
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=117430

får kolla det smile min har då inte varit i närheten av att gå varm så det känns ju bra iaf.. verkar inte ha dragit nå speciellt mycke kylarvatten nu med "småsvängar" så misstänker ett yttreläckage som uppstår vid högtryck som dom flesta nämner. Termostathuset förövrigt kostar 200-300kr på skruvat och det är inga problem för mig att byta men vill hitta läckan först är det termostathuset så  byter jag vattenpumpen på en gång när jag lix ska dit och skruva.

Har du sjuk tur är det bara luft i skiten. Om du har tur alltså. Men lustigt att den inte blir varm om du har värme på. Hennes släde blir varm fort och värme kommer snabbt. Lufta? När huset var bytt fick jag lik förbannat lufta själv igen och när den var varm låg vattennivån äckligt lågt. När man släppte på trycket steg den rejält till normal nivå. Expansionskärlet expanderade...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök