Rquired skrev:
jottosson skrev:
Rquired skrev:
Topplockspackningen borde du inte behöva oroa dig för det är en oerhört liten chans att den skulle vara skadad. Att en bil ryker vitt är inget ovanligt, det beror på kondens i avgasröret som hettas upp och försvinner ut som vit rök när du börjar köra.
Expansionskärl, locket till föregående, skarven mellan kärl och kylare, kylarslangar, termostathus eller vattenpump är punkter som brukar börja läcka med tiden ta en titt på dessa istället!
Hur mycket vatten är det som försvinner?
okej kan jag vara lite lugn iaf :p det verkar försvinna en hel del. hade iaf tömt expansionskärlet på ca 20-25mils körning men som sagt hittar ingenstans där det verkar läka
Tömt kärlet helt? I så fall har du en lite större läcka, men likväl är systemet inte
tomt bara för att kärlet är tomt. Jag hade kikat på följande punkter:
-Kylaren, ser den frisk ut eller finns det tecken på att den är på väg att svälla upp?
-Skarven mellan kylare och XP-kärl, där är inga som helst tecken på läckage?
-Expansionskärl, leta efter fina sprickor i plasten vilka kan vara mycket svåra att se.
-Locket till XP-kärl, också svårt att se men delen är billig. Kan vara värt att byta och testa?
-Termostathus, sitter i framkant av motorn. Kolla denna länk:
http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl … mp;lang=SV-Kylarslangar, och om de verkar fräscha kanske slangklämmorna behöver skruvas åt eller bytas?
-Värmepaket, ovanligt på E39 men du har aldrig hittat fukt i kupén eller känt lukten av glykol i bilen väl?
1200:-, oj akta dig annars kommer Caromania och gör sig rolig över dessa svindyra skrytbilar som han
vet kostar minst 30.000:- att laga med jämna mellanrum! Du måste ha missat en nolla eller två.