3093
Sök

Volvo 940 trim 300 hk B230fk

130 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
#1
Tja !

Jo jag är ute efter 300 hk ur en B230fk och har läst runt en hel del och tänkte höra med kl-racing om dom hade lite tankar och idéer på vad ja kan göra. Dom påstår att ett chip, 3' LMM, 3' rostfritt avgassystem, wastegate och spridare ska räcka för att komma upp i 300 hk.
Kan de räcka?
Jag förvänta mig turbobyte, 531-topp, VX3-kam och exkrator grenrör.
Verkar för enkelt....

Har också en A-kam liggandes, undrar med hur mycket den kan förbättra, värt att lägga i?

Tackar för svar !

2 452 Inlägg
3 oktober 2012
#2
finns en guide här av mig Trimma med lh-jetronic 2,4 en guide...där har du vad du behöver...det som kl-racing räknat upp räcker till ca 220 om du ska köra på orginalturbo ja...för turbon klarar inte så mycket mer än det.

döden kommer tillbaka

84 Inlägg
3 oktober 2012
#3
gör allt som de skrev + de du skrev så borde du iaf få 300 i motorn


130 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
#4
Dom sa att turbon klara 1-1.1 om du använder deras chip och spridare

84 Inlägg
3 oktober 2012
#5
1 bar ja,, men som sagt med originalturbon får man knappast mer än 200 i motorn


130 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
#6
Asså jag vill hitta ngn som gjort exakt de jag vill göra. De e ju snack fram å tillbaka hela tiden om vad man ska göra så alla säger ju olika

Refined
1 770 Inlägg
3 oktober 2012
#7
https://www1.garaget.org/archive/28/27308/108508/108508-2000836.jpg
https://www1.garaget.org/archive/28/27308/108508/108508-1058231.jpg
På driven:
273hk @ 5400 varv/min
383Nm @ 4500 varv/min
I motorn:
306hk @ 5400 varv/min
429Nm @ 4500 varv/min

B230FK
Oljekylning i cylindrarna
T18 Turbo (1.2-1.3 bar)
Stor Aluminium Intercooler
3" tryckrör
Öppet filter
531 Topp
3.5" Downpipe, 3,5" Racekatt, 3,5" resten med en dämpare och 3,5" Dieselkrök
Värmebandage
Grön 968 R Spridare
M90 Låda
Kraftigare tryckplatta Sachs Motorsport
Ställbar BTR
Pysventil ifrån KL
Viking Chip special mappad
3" ombyggd 016 LMM
VX Kam
Slungdiff
Motronic LH 2.4
Catchtank till vevhus ventilationen

2 452 Inlägg
3 oktober 2012
#8
jo du klarar o ladda med turbon ja 1 bar men den klarar inte av o leverera mer än 200 hk max den bottnar som sagt o blir glödhet så att du kan steka ägg,avgashuset är för litet samnt så klarar den inte pumpa ut mer .du får göra bra mycket mer än så för att nå 300 hk.

döden kommer tillbaka

130 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
#9
Zwudda skrev:
http://www1.garaget.org/archive/28/27308/108508/108508-2000836.jpg
http://www1.garaget.org/archive/28/27308/108508/108508-1058231.jpg
På driven:
273hk @ 5400 varv/min
383Nm @ 4500 varv/min
I motorn:
306hk @ 5400 varv/min
429Nm @ 4500 varv/min

B230FK
Oljekylning i cylindrarna
T18 Turbo (1.2-1.3 bar)
Stor Aluminium Intercooler
3" tryckrör
Öppet filter
531 Topp
3.5" Downpipe, 3,5" Racekatt, 3,5" resten med en dämpare och 3,5" Dieselkrök
Värmebandage
Grön 968 R Spridare
M90 Låda
Kraftigare tryckplatta Sachs Motorsport
Ställbar BTR
Pysventil ifrån KL
Viking Chip special mappad
3" ombyggd 016 LMM
VX Kam
Slungdiff
Motronic LH 2.4
Catchtank till vevhus ventilationen

TACK!

130 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
#10
turbodeath skrev:
jo du klarar o ladda med turbon ja 1 bar men den klarar inte av o leverera mer än 200 hk max den bottnar som sagt o blir glödhet så att du kan steka ägg,avgashuset är för litet samnt så klarar den inte pumpa ut mer .du får göra bra mycket mer än så för att nå 300 hk.

Tror på det du säger, jag var skeptisk till det dom sa så...

Refined
1 770 Inlägg
3 oktober 2012
#11
IIHenkeII skrev:
Zwudda skrev:
http://www1.garaget.org/archive/28/27308/108508/108508-2000836.jpg
http://www1.garaget.org/archive/28/27308/108508/108508-1058231.jpg
På driven:
273hk @ 5400 varv/min
383Nm @ 4500 varv/min
I motorn:
306hk @ 5400 varv/min
429Nm @ 4500 varv/min

B230FK
Oljekylning i cylindrarna
T18 Turbo (1.2-1.3 bar)
Stor Aluminium Intercooler
3" tryckrör
Öppet filter
531 Topp
3.5" Downpipe, 3,5" Racekatt, 3,5" resten med en dämpare och 3,5" Dieselkrök
Värmebandage
Grön 968 R Spridare
M90 Låda
Kraftigare tryckplatta Sachs Motorsport
Ställbar BTR
Pysventil ifrån KL
Viking Chip special mappad
3" ombyggd 016 LMM
VX Kam
Slungdiff
Motronic LH 2.4
Catchtank till vevhus ventilationen

TACK!

Där har du svart på vitt. Inte en massa "jag tror", "det borde" & "kanske".
Det fungerade fint för mig iallafall!

130 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
#12
Zwudda skrev:
IIHenkeII skrev:
Zwudda skrev:
http://www1.garaget.org/archive/28/27308/108508/108508-2000836.jpg
http://www1.garaget.org/archive/28/27308/108508/108508-1058231.jpg
På driven:
273hk @ 5400 varv/min
383Nm @ 4500 varv/min
I motorn:
306hk @ 5400 varv/min
429Nm @ 4500 varv/min

B230FK
Oljekylning i cylindrarna
T18 Turbo (1.2-1.3 bar)
Stor Aluminium Intercooler
3" tryckrör
Öppet filter
531 Topp
3.5" Downpipe, 3,5" Racekatt, 3,5" resten med en dämpare och 3,5" Dieselkrök
Värmebandage
Grön 968 R Spridare
M90 Låda
Kraftigare tryckplatta Sachs Motorsport
Ställbar BTR
Pysventil ifrån KL
Viking Chip special mappad
3" ombyggd 016 LMM
VX Kam
Slungdiff
Motronic LH 2.4
Catchtank till vevhus ventilationen

TACK!

Där har du svart på vitt. Inte en massa "jag tror", "det borde" & "kanske".
Det fungerade fint för mig iallafall!

Tålde bilen allt? Några mer modifieringar med bilen? M90 lådan höll?

Har du förresten någon prislapp på vad allt har gått på?
Senast redigerat av IIHenkeII (3 oktober 2012)

Refined
1 770 Inlägg
3 oktober 2012
#13
IIHenkeII skrev:
Zwudda skrev:
IIHenkeII skrev:

TACK!

Där har du svart på vitt. Inte en massa "jag tror", "det borde" & "kanske".
Det fungerade fint för mig iallafall!

Tålde bilen allt? Några mer modifieringar med bilen? M90 lådan höll?

Ja, jag körde över 5000 mil. 65% lugn körning och 35% hård. Och allt HELT utan dumpventil.
Aldrig något problem med lådan alls. Endast starkare sachs koppling.
Inga konstiga problem med bilen alls. Endast ett kolv ras p.g.a. för dålig bränsleblandning p.g.a. fel sorts luftmassemätare.

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 oktober 2012
#14
Zwudda skrev:
http://www1.garaget.org/archive/28/27308/108508/108508-2000836.jpg
http://www1.garaget.org/archive/28/27308/108508/108508-1058231.jpg
På driven:
273hk @ 5400 varv/min
383Nm @ 4500 varv/min
I motorn:
306hk @ 5400 varv/min
429Nm @ 4500 varv/min

B230FK
Oljekylning i cylindrarna
T18 Turbo (1.2-1.3 bar)
Stor Aluminium Intercooler
3" tryckrör
Öppet filter
531 Topp
3.5" Downpipe, 3,5" Racekatt, 3,5" resten med en dämpare och 3,5" Dieselkrök
Värmebandage
Grön 968 R Spridare
M90 Låda
Kraftigare tryckplatta Sachs Motorsport
Ställbar BTR
Pysventil ifrån KL
Viking Chip special mappad
3" ombyggd 016 LMM
VX Kam
Slungdiff
Motronic LH 2.4
Catchtank till vevhus ventilationen

du får väldigt gärna skriva vilket laddtryck du hade också, annars är effekten rätt ointressant.


Refined
1 770 Inlägg
3 oktober 2012
#15
Xuri skrev:
Zwudda skrev:
http://www1.garaget.org/archive/28/27308/108508/108508-2000836.jpg
http://www1.garaget.org/archive/28/27308/108508/108508-1058231.jpg
På driven:
273hk @ 5400 varv/min
383Nm @ 4500 varv/min
I motorn:
306hk @ 5400 varv/min
429Nm @ 4500 varv/min

B230FK
Oljekylning i cylindrarna
T18 Turbo (1.2-1.3 bar)
Stor Aluminium Intercooler
3" tryckrör
Öppet filter
531 Topp
3.5" Downpipe, 3,5" Racekatt, 3,5" resten med en dämpare och 3,5" Dieselkrök
Värmebandage
Grön 968 R Spridare
M90 Låda
Kraftigare tryckplatta Sachs Motorsport
Ställbar BTR
Pysventil ifrån KL
Viking Chip special mappad
3" ombyggd 016 LMM
VX Kam
Slungdiff
Motronic LH 2.4
Catchtank till vevhus ventilationen

du får väldigt gärna skriva vilket laddtryck du hade också, annars är effekten rätt ointressant.

T18 Turbo (1.2-1.3 bar)

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 oktober 2012
#16
Zwudda skrev:
Xuri skrev:
Zwudda skrev:
http://www1.garaget.org/archive/28/27308/108508/108508-2000836.jpg
http://www1.garaget.org/archive/28/27308/108508/108508-1058231.jpg
På driven:
273hk @ 5400 varv/min
383Nm @ 4500 varv/min
I motorn:
306hk @ 5400 varv/min
429Nm @ 4500 varv/min

B230FK
Oljekylning i cylindrarna
T18 Turbo (1.2-1.3 bar)
Stor Aluminium Intercooler
3" tryckrör
Öppet filter
531 Topp
3.5" Downpipe, 3,5" Racekatt, 3,5" resten med en dämpare och 3,5" Dieselkrök
Värmebandage
Grön 968 R Spridare
M90 Låda
Kraftigare tryckplatta Sachs Motorsport
Ställbar BTR
Pysventil ifrån KL
Viking Chip special mappad
3" ombyggd 016 LMM
VX Kam
Slungdiff
Motronic LH 2.4
Catchtank till vevhus ventilationen

du får väldigt gärna skriva vilket laddtryck du hade också, annars är effekten rätt ointressant.

T18 Turbo (1.2-1.3 bar)

får väl ses som rätt bra effekt med den turbon å de laddtrycket faktiskt. tror dock du fått bättre fjong med annan kamaxel för vridet är väldigt sent på den hmm


Refined
1 770 Inlägg
3 oktober 2012
#17
Xuri skrev:
Zwudda skrev:
Xuri skrev:

du får väldigt gärna skriva vilket laddtryck du hade också, annars är effekten rätt ointressant.

T18 Turbo (1.2-1.3 bar)

får väl ses som rätt bra effekt med den turbon å de laddtrycket faktiskt. tror dock du fått bättre fjong med annan kamaxel för vridet är väldigt sent på den hmm

Självklart hade det blitt bättre sprutt i maskin med en annan kam, men det hade det ju även blivit med portad topp, mer laddtryck, mer bränsle/luft. Allt kan alltid bli bättre. Men detta var det jag körde med och vad som ligger som grund för bänkpappret.

130 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
#18
Vad menar du med "HELT utan dumpventil"? Dåligt att ha de?
Vad gjorde du för fel med LMM:en då?
Har du någon aning vad allt gick på?

040 RedLine
1 219 Inlägg
4 oktober 2012
#19
Följande gav mig 320hk från motorn på 1,3 bar.

Motor
- Block: b230fk, stressborrat (96,29mm), honat och toppdeckat
- Kolvar: Smidda, SPM
- Stakar: Smidda h-profil, SPM
- Turbo: Tb-58 (T3/T4), förbättrad retur
- Topp: 531, 46/38 ventiler, 12:9 bultar
- Kam: V
- Spridare: gröna 968, 465cc
- Chip bränsle: BSR steg 2
- Chip tändning: guldbox, original chip
- BTR: Linjär 3,8bar.
- Intercooler: 500x350x76
- Tryckrör: 3" med blåa silikonslangar
- Filter: öppet, K&N
- Tändstift: NGK BPR7ES

Växellåda
- M90, original
- Förstärkt tryckplatta - 712 (klarar 525Nm)
- Omsvarvat svänghjul, 8kg (original på 13kg)
- Original organisk lamell, vänd på "fel" håll
- Svetsdiff

Avgassystem
- Avgas 3", från turbo och ut
- En ljuddämpare
- 3" Sportkatalysator
- Portat grenrör till max
- Inlindade grenrör och downpipe med avgasbandage

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

51 Inlägg
4 oktober 2012
#20
vem var det du pratade med på kl ? snacka lite mer med calle på kl han vet vad han pratar om han har ju inte byggt bara en bil som ligger på 300hk+



Sök