Många klubbar som anordnar bankörning kräver fräsch bromsvätska vilket som verifierar med nån typ av mätutrustning som mäter hur mycket smuts/vatten de är i. Kan ju vara en bra idé här med.
De låter ju inte helt fel. Men jag tror inte de blir allt för mycke fart på folk. Jag tänkte mäst så folk kanske inte förstör sina bromsar på sin kanske vardags bil. Synd att köra sina bromsar för varma.
Detta måste man räkna med att bromsar (och däck) slits ut mycket fortare på bankörning... annars ska man nog inte fundera vidare på att köra bana. Avsikten med att gasa/bromsa på rätt ställe, rätt spårval etc är ju för att kunna köra så snabbt som möjligt = högt broms-/däckslitage. Visst blir det kanske lugnt i början men så snart man kört några varv så vill de flesta succesivt köra fortare och fortare när man börjar känna sig bekväm.
Anledningen till att ha kontroll av bromsvätskans kondition är ju för att se till att den inte kokar vid hårdare körning. Att bromsar och däck slits enormt mycket mer än vid "aktiv vardagskörning" som vissa sysslar med, det måste folk ha klart för sig från början!
För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Sen ä det ju flagg vakter å sånt som man också ska ha tänkte på en sak att delar man upp i tre grupper långsam körning å två vanliga körningar å har tio min körningar så är grupp tre flagg vakter åt grupp ett å så vidare. Å så delar man upp varje grupp i två eller tre grupper så behöver man ju inte stå flagg vakt varje gång hoppas ni fattar, knappt jag fattar vad jag skrev
Lättaste sättet att få flagg vakter är ju att säga att dom förarna som får med sig någon som kan vara flagg vakt kör för halva priset
Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till StreetPerformance SpecialSvarv
Jag vill gärna testa att köra, med folk som är i samma nivå som mig! Aldrig kört på bana, bara åkt med.
Vill ju prova på innan, för att se hur allt funkar så man är säker till att köra på dom större tillställningarna. Ser fram emot lite körning, så räkna med mig om nu bilen överlevt tills dess
Håller mig också uppdaterad i hur det går i tråden. Ett upplägg som fungerat för STCS är ju att ha en "familjekörning" med max 50/100 km/h och en körning där man har fri fart så att säga. Sedan så gäller det att ha bestämt sig för "rätt" försäkring. Alla har ju olika licenser så det kan ju vara bra att sikta in sig på ett alternativ och hålla sig till det. Vad jag hört så ska det vara enklast när det gäller sådana här små-event att köra med SMA-licens då dom andra kan vara kinkiga.
Kommer va två grupper en jätte nybörjare å en lite snabbare grupp kommer köra 10 min om vart annat körning ä från 9 till 16 så för allt så ska gå så smidigt från början ska ni se till å ha bra bromsvästka i bilen se över bromsar å bra däck. Jag vill inte tjäna några pengar på detta eventet bara det går jämt ut så ä jag nöjd så vi börjar med en lista sen kopierar du bara listan å fyller i erat namn sen i april maj nån gång så lämnar jag ut ett konto nummer så ni kan sätta in pengar på så ser jag också hur mecket det kostar per person
Utgångspunkten verkar ju vara endast för nybörjare som aldrig kört bana och hur kontrollerar ni i så fall detta? ...eller är det OK om man kört "någongång" innan och i så fall hur många ggr?
Jag belyser detta därför att chanser till öppna bankörningar för vem som helst har varit väldigt få på Kinnekulle senaste åren, så jag tror att även de som kört bana både mycket och lite kan tänkas anmäla sig till detta event som "fejk-nybörjare" för chansen till bankörningen... därav är det nog väldigt viktigt att vara tydlig här om det ska bli en bankörning för nybörjare, så det inte blir ett fiasko genom att de verkliga nybörjarna kommer dit och blir besvikna...!
Utgångspunkten verkar ju vara endast för nybörjare som aldrig kört bana och hur kontrollerar ni i så fall detta? ...eller är det OK om man kört "någongång" innan och i så fall hur många ggr?
Jag belyser detta därför att chanser till öppna bankörningar för vem som helst har varit väldigt få på Kinnekulle senaste åren, så jag tror att även de som kört bana både mycket och lite kan tänkas anmäla sig till detta event som "fejk-nybörjare" för chansen till bankörningen... därav är det nog väldigt viktigt att vara tydlig här om det ska bli en bankörning för nybörjare, så det inte blir ett fiasko genom att de verkliga nybörjarna kommer dit och blir besvikna...!
Ja vi säger så här om du inte vågar ge dig ut å köra på en "vanlig" ban träff då ska du komma till oss vi kommer ju ha två grupper så du kan gå upp ett hack när du blir lite varamare i kläderna men brukar du köra på typ gatebil å har kört ett par år på bana så är jag glad om du besöker nån annan träff MEN bor du närma å vill komma å prata ge tips information om hur man kan utvecklas å bli en säker ban förare jo jag vet alla ger olika info men ändå så tror jag att det kan va nyttigt för alla att utbyta information det den ena glömmer kommer den andra ihåg
Utgångspunkten verkar ju vara endast för nybörjare som aldrig kört bana och hur kontrollerar ni i så fall detta? ...eller är det OK om man kört "någongång" innan och i så fall hur många ggr?
Jag belyser detta därför att chanser till öppna bankörningar för vem som helst har varit väldigt få på Kinnekulle senaste åren, så jag tror att även de som kört bana både mycket och lite kan tänkas anmäla sig till detta event som "fejk-nybörjare" för chansen till bankörningen... därav är det nog väldigt viktigt att vara tydlig här om det ska bli en bankörning för nybörjare, så det inte blir ett fiasko genom att de verkliga nybörjarna kommer dit och blir besvikna...!
Ja vi säger så här om du inte vågar ge dig ut å köra på en "vanlig" ban träff då ska du komma till oss vi kommer ju ha två grupper så du kan gå upp ett hack när du blir lite varamare i kläderna men brukar du köra på typ gatebil å har kört ett par år på bana så är jag glad om du besöker nån annan träff MEN bor du närma å vill komma å prata ge tips information om hur man kan utvecklas å bli en säker ban förare jo jag vet alla ger olika info men ändå så tror jag att det kan va nyttigt för alla att utbyta information det den ena glömmer kommer den andra ihåg
Förstår hur du resonerar men det löser inte problemet för många kan nog falskt uppge att de inte "vågar" köra på "vanlig" banträff för att få vara med och köra... förstår du hur jag menar?