Har inte hittat någon tråd med liknande fel. m47an var det hål i och jag såg ingen annan utväg än att byta. Jag fick tag på en m46 OD med hardyskiva och kardan.
Växellådsbytet gick smärtfritt förutom att vi fick tvinga in sista biten. (vi mätte i flera timmar inte de skulle inte vara något som tog i)
Vid uppstarten gick de inte att få i en växel ifrån "N" (det hackade och fräste som när man försöker få i en växel utan koppling). Jag provade att starta med växel i, när jag släpper upp kopplingen så händer ingenting varken dör eller rör sig. så jag kan stå still med både växel och kopplingen uppe.
Vad är felet? kardan snurrar inte. låter som någonting med kopplingen, eller har jag fel?
Slavcylindern sitter som den ska, var och kollade nyss. Provade även att släppa lite på vajern vilket gjorde att pedalen vart slöare och biljäveln bara hacka sig fram och dog om man gav gas och släppte kopplingen.
kan ju vara så att det va rost på splinsen i växellådan vilket gjör att lamellen ligger å trycker mot svänghjulet. har ni haft isär kopplingen?? vänt lamellen fel??
möjligen kanske väldigt tidiga m46 typ 80:ans men är väldigt säker på att dom är fin splinesade. men kan så klart ha fel. men nu snackar vi endå 740 så då kvittar det en 240 låda kommer endå fungera rätt dåligt utan attbyta spakställ och sånt om man nu monterar en sån gammal låda
men det ser man direkt ett snabbt getöga på ingånde axeln och det går inte att missa att den är fel för är det grova splinens så är det GROVA spilnes och är det som det ska vara så är dom fina och skillnaden är så stor att man inte behöver fundera ens om det är fina eller grova splines eftersom det är så stor skillnad
möjligen kanske väldigt tidiga m46 typ 80:ans men är väldigt säker på att dom är fin splinesade. men kan så klart ha fel. men nu snackar vi endå 740 så då kvittar det en 240 låda kommer endå fungera rätt dåligt utan attbyta spakställ och sånt om man nu monterar en sån gammal låda
men det ser man direkt ett snabbt getöga på ingånde axeln och det går inte att missa att den är fel för är det grova splinens så är det GROVA spilnes och är det som det ska vara så är dom fina och skillnaden är så stor att man inte behöver fundera ens om det är fina eller grova splines eftersom det är så stor skillnad
diesel lådan kanske har andra splines men då är väll sprängkåpan fel oxå?
Tack för alla tips! Fick ihop allt igår, berodde på rostiga splines, dåligt infettad och allmänt obalanserat för att gå in. Gjorde värmde rent allt och putsa bort med stålborste samt fetta in allt ordentligt, och gjorde ett centreringsdon och centrera riktigt
Tack för alla tips! Fick ihop allt igår, berodde på rostiga splines, dåligt infettad och allmänt obalanserat för att gå in. Gjorde värmde rent allt och putsa bort med stålborste samt fetta in allt ordentligt, och gjorde ett centreringsdon och centrera riktigt