3357
Sök

Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska... Visa mer

luftgekühlt für alle
522 042 Visningar
Projektet avslutat 17 augusti 2015
96 Inlägg
17 mars 2013
#601
Du får hojta till och säga om förlängningarna funkade bra, så får Grandell fixa fler smile

Peter_Eriksson skrev:
Smet förbi bussgods idag när jag ändå skulle förbi garaget och hämta en pensel och lite skruv smile

Förlängningar till svärden som Grandell har tillverkat åt mig. Nu slipper jag toe-in på bakhjulen.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17 … G_0853.jpg


490 Inlägg
17 mars 2013
#602
Bänk å bänk?

Du ska ju till BugRun, där finns rullande landsväg!

Den får du allt testa!

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
#603
Will do Bumse! Ska försöka komma dit en sväng imorn, får lite andra prylar då med. Grandell kommer att fixa fler smile

Klart bilen ska köras i rullen Robban, det var ju det jag menade. Oavsett om sigfrorna är exakta eller ej såger det en bra fingervisning. Bestyckning blir ett intressant kapitel.. Måste ju ha ett gäng nya munstycken.. Har man tur dyker det upp nån hel sortimentlåda till ok pris. Lite dyrare att köpa styckvis.


490 Inlägg
17 mars 2013
#604
Passar dina munstycken i din Weber 40:a, så kanske dom passar mina 44:or med?
I sånna fall, kan vi dela på den sortimentslådan, för jag är helt säker på att vi inte ska exakt samma munstycken på våra gasare.....

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
#605
Munstycken passar mellan olika weberförgasare japp. Jag ska se om jag hittar nån sortimentlåda.. Dyker det inte upp nån med storlekar kring där man ska ha så kan det ju billigare att köpa lösa ändå.. Jag ska försöka läsa på lite kring bestyckning hade jag tänkt.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
#606
Tog en liten sväng idag, tänkte åka upp till Ramberget.. men det var fortfarande avstängt.. såg ganska isigt ut i backen så det var nog lika bra.. hehe..

Åkte ner mot stan istället och svängde ut mot Eriksberg och Lindholmen. Stannade en stund vid kajen smile

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/Bubblan1.jpg


Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
17 mars 2013
#607
Vackert!

huehue

292 Inlägg
17 mars 2013
#608
Ser bra mycket varmare ut än vad det förmodligen är! Riktigt fin bild big_smile

Grand lux, rondellernas okrönte kung
Följ mitt turbo-sleeper bygge http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265736 :)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
#609
Tackar tackar smile Det var inte så farligt kallt faktiskt.. Men ingen sommarvärme direkt, hehe


510 Inlägg
17 mars 2013
#610
Fan va fint! Önskar att min var i rullning också smile Får du sova nått på nätterna ?smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
#611
Tackar, ja det var tanken med köpet av detta projektet.. att kunna sticka ut en sväng precis när man känner för det. Hehe, jodå jag sover ganska tungt.. min sambo vaknar om en knappnål faller, så jag hinner inte vakna innan hon är lugn igen.


510 Inlägg
17 mars 2013
#612
Joo så va min tanke också från början, skulle "bara" sänka och lacka om .. de blev lite mer wink

Peter_Eriksson skrev:
Tackar, ja det var tanken med köpet av detta projektet.. att kunna sticka ut en sväng precis när man känner för det. Hehe, jodå jag sover ganska tungt.. min sambo vaknar om en knappnål faller, så jag hinner inte vakna innan hon är lugn igen.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
#613
Hehe, det är lätt hänt att det blir så smile

Skulle jag fortsätta så hade jag ju kunnat behålla golfen.. det projektet skulle man kunna hålla på med i all evighets evighet smile

Dock har jag ju lite planer för bubblan också framöver givetvis.. men prio 1 är att den ska hållas körbar, improvements får göras vid sidan och kunna monteras relativt snabbt så att bilen inte blir stående. Undantag gäller givetvis vintertid, hahaha


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
1 702 Inlägg
18 mars 2013
#615
Den e ju skithäftig när man ser hela bilen såhär. Suget kan komma till nästa sommar kanske att köpa bubbla???

När jag fick höra av robban att hans från -74 har mindre rost än min nissan från -89 då kan man ju undra över bilvalet man gjort.

Kortet tagit nere vid eriksberg/ lindholmen??

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#616
Klart den är skithäftig, det är ju en bubbla! Alla borde ha en bubbla vet du väl? ;-D

Haha, ja men halva hans bil är ju glasfiber också, hehe

Stämmer bra att det är nere vid Lindholmen


10 163 Inlägg
18 mars 2013
#617
Riktigt snyggt stuk du fått på bilen big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

490 Inlägg
18 mars 2013
#618
Har du fått igång Bensinvärman än?
Det går fint att åka nu när det är torrt, men det kommer ANTAGLIGEN regna lite i sommar, bara en vild gissning.....

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#619
Djo skrev:
Riktigt snyggt stuk du fått på bilen big_smile
Tackar! Det mesta av stuket kommer från föregående ägare, även om jag har fixat en hel del grejer på den.. Det fanns många felaktigheter på den.. tex 6v choke-element.. 6v instrumentbelysning. Glapp och läckage i förgasare, konstigt dragna kablar, bortmonterade kylkåpor (!!), etc etc. Sen har jag ju tappat en navkåpa för att han försökt svetsa fast ett par clips av fjäderstål i plåtfälg.. lyckades inte så bra.

Så det är en del smågrejer förutom stuket, men även det ska få min prägel är det tänkt.. nån gång framöver måste jag ta tag i lacken.. It looks good from far, but far from good. Rinn och apelsinskal överallt, väldigt tunnt med klarlack här och där.. osv.

Robertfag skrev:
Har du fått igång Bensinvärman än?
Det går fint att åka nu när det är torrt, men det kommer ANTAGLIGEN regna lite i sommar, bara en vild gissning.....
Nä, jag har inte fått pumpen till den än.. var en som hade en och skulle skicka, men han hörde aldrig av sig om vad frakten blev.. så jag vet inte vad som hände där.

Går fint att åka i alla väder, det är ju en bubbla! wink Men det har varit skitväder flera år i rad nu, så det är dags för en fin sommar big_smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#620
Yo Volks smile

Hade tänkt göra massa saker idag.. men fick besök av svärmor, så det drog ut lite på tiden.. Var väl i garaget vid 15-tiden eller så.

Jag fick iaf nästan ordning på förgasare.. läckage vid spjällaxel, föregående ägare gjorde egna distanser med asdåliga packningar vid byte till vxlströmgenerator = läckage, wirelås tillverkat av en bult borrad igen och längsgående.. snett och klumpigt, dvs en typiskt obra förgasarinstallation. Hann bara testa starta och gasa lite, som natt och dag big_smile

Så jag måste fixa ett wirelås till gasreglaget... smått störande att jag inte tänkte på det när jag beställde lite grejer från dalhems härom dagen..

Sen fixade jag instrumentbelysningen.. som inte funkade av den enkla anledningen att föregående ägare inte bytt från 6v till 12v lampor.. (?!?!).

Hade faktiskt tänkt lossa svärden och notcha dem, för att sedan montera dem i lagom höjd, men hann inte idag. Föregående ägare har sänkt bilen olika mkt på höger resp vänster sida (!?!?!?!?!?!?)

Fick besök av Robban i garaget idag också, det är alltid trevligt, får tacka för hjälpen med att hålla motorluckan smile

Så det är lite att pula med innan det kan kännas riktigt bra att glida runt med bubblan i sommar ändå. Sen är det ju nya motorn med.. kommit fram till att mina stötstänger behöver vara ganska exakt 270mm.



Sök