4073
Sök

Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska... Visa mer

luftgekühlt für alle
522 046 Visningar
Projektet avslutat 17 augusti 2015
3 059 Inlägg
19 mars 2013
#621
Peter_Eriksson skrev:
Ett till foto från igår smile

http://www1.garaget.org/archive/142/141742/308300/308300-3047223.jpg
Jäklars !! Du, detta va snyggt!


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#622
Tackar!

Jag stör mig dock på ryggsäcken som jag så dumt placerade där.. sen skulle man haft en reflektor och fått lite lite mer ljus på framsidan av bilen.. annars är jag ganska nöjd med fotot smile


3 059 Inlägg
19 mars 2013
#623
Peter_Eriksson skrev:
Tackar!

Jag stör mig dock på ryggsäcken som jag så dumt placerade där.. sen skulle man haft en reflektor och fått lite lite mer ljus på framsidan av bilen.. annars är jag ganska nöjd med fotot smile
Såg faktiskt också ryggsäcken och tänkte det samma, att du hade kameraprylar i den och satt den där..
Men den stör inbte mig så mycket i alla fall..
Bilden är ändå jevligt bra.

Och ryggsäcken trollar man bort på 20 sekunder i Photoshop eller nått annat..


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#624
Hehe, ja den är ju i sån färg att man lägger märke till den också.. Ja, jag tycker det är trevligt med foton i motljus..

om du kollar bilden längre upp så trollade jag bort en lyktstolpe som hamnade precis bakom bilen i ps, bara att kopiera lite himmel, flytta över, spraya lite och "smudge:a" kanter.


490 Inlägg
19 mars 2013
#625
"Robertfag"?

WTF!
Det ska du få igen för!

Jag som va så snäll å hjälpte till i flera timmar i garaget......


HAHAHA!

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#626
Såg du det först nu? hahahaha

ja det var snällt smile Du ska få en åktur som tack smile


1 702 Inlägg
20 mars 2013
#627
Vilket inlägg står det robertfag?? Hänger inte med riktigt. Bra jobbat gubbar hur mycket effektskillnad snackar vi om från 28 till 30??

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
#628
Tommy, den vilsne lille gubben som aldrig blir färdig med sin bil skrev:
Vilket inlägg står det robertfag?? Hänger inte med riktigt. Bra jobbat gubbar hur mycket effektskillnad snackar vi om från 28 till 30??
Kolla quote från Robert längre upp smile

Vi snackar nog ingen större effektökning alls, haha men nån häst kanske vi lyckats fånga in ^^
Senast redigerat av Peter_Eriksson (20 mars 2013)


490 Inlägg
20 mars 2013
#629
Effekt å effekt!?
På en gammal bubbla? Nja.... Det är nog körbarheten som förbättrades tiofallt!

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
#630
Ja i en skröpplig 1200 är nog den skillnaden lite viktigare. Jag tror den kommer mkt finare nu iaf.

Ska bli mer spännande och se vad min 1600 kan prestera sen smile 140cfm och dubbla weberförgasare, etc.


3 627 Inlägg
20 mars 2013
#631
Intressant projekt!

Såg dig i söndags vid vågmästareplatsen faktiskt, den såg ju tokfräsch ut! En nackvridare big_smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
#632
Tackar, se där ja smile Jag försöker va ute och snurra lite ibland, man får ju passa på eftersom man inte vet hur somrarna blir i detta landet, hehe KUL att du tycker det!


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#633
Dåså, då har man börjat ta tag i några fler av föregående ägares klåperier..

Som jag nämnde tidigare är bilen sänkt.. men den är sänkt olika mkt på var sida i bak.. Tänkte jag skulle börja med en sida och ändra det så jag ser om det blir lika som den andra sidan.. tror det skiljer ett hack bara..

Bilen upphissad, av med hjulet, sen lossade jag bultarna till dämparen, axeln och locket till svärdet. Ser direkt att locket är rostigt, men när den är av ser jag att det rostat hål rakt igenom och man har försökt att spackla ihop den.. yaay.. Ärligt talat.. de kostar inte så många kronor.. varför byter man inte ut dem när man ser sånt??

Min första tanke var då att eftersom det är hål in så att fett försvunnit och fukt kommit in så sitter svärden säkert som as i splines:en.. Men se på fan, det gick riktigt lätt att bända ut dem med två stora mejslar.

Så det blir att köpa nya kåpor framöver.. Borde man sätta i urethanbussningar med en gång eller är de inget att ha?

Tänkte passa på att notcha svärden med så jag letade upp lite mått på nätet, men så kom jag på att det är ju bara att sätta tillbaka svärden utanpå stoppet och markera var man behöver ta ur. Sen hade jag tagit med borrmaskinen hem och glömt ta tillbaka den.. så jag får notcha nästa gång. Borra gör man för att inte skapa brottanvisning.

Så där är vi med det i dagsläget, hem och umgås med sambo och dotter och äta middag smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#634
Kameran glömde jag givetvis i garaget.. doh!


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
#635
Jahopp, då fick man med sig kameran hem idag då.. o lite gjort blev det också innan dess. Idag var det såpass väder att det var helt ok att va i garaget utan värme med öppna dörrar.. dock blev det lite kyligt när solen gick ner bakom garagetaket.

Jag började ju greja med svärden och höjden etc förra gången, det är vad jag har fortsatt med idag.

Locket borta, svärdet loss.. målat lite rostomvandlare där det var ytlig rost utan skit på.. Pallar inte göra ett superjobb med det nu när körsäsongen är på g, det kommer en till vinter smile
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1462.jpg

Här är svärdet som jag "notchar", så att de inte ska slå i när bilen är sänkt och kör över gupp och i gropar. Jag borrade i hörnet innan jag kapade hela vägen in, detta för att inte skapa brottanvisningar. Här har jag testat lite, men kom på att borrmaskinen låg hemma.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1464.jpg

Här är förresten förlängningarna jag köpte igen, rostskyddade och lackade silver. Jag måste bara fixa distanser som är lika tjocka som svärden, eventuellt nån längre bult också då de är ganska precis så de räcker, innan jag kan montera dem.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1465.jpg

Lite grejer jag beställde förra veckan. HP1-oljefilter, shims till svänghjul i olika tjocklek, Nitar till fälg, O-ring och packbox till svänghjul/vevaxel, en svetsmutter kom med också ifall jag skulle råka få råd med bredbandslambda.. ev. blir det lite fattigare och smalband... då skull jag inte dra på mina smilband.. ;-)
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1469.jpg

Ett annat smalt stycke är den här, en kromlist till radiolocket! Tack Banco för den. Behövs bara clips till den, nån som har 3 st i närheten?
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1470.jpg

Åter nu till saken.. Jag nämnde innan att torsionslocken inte var så tjusiga..
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1482.jpg
Rosthål rakt igenom.. kostar några hundralappar med nya..

Så här gjorde jag för att måtta hur mkt som behövde kapas bort.. jag satte i svärdet i splines längre upp så att de kom utanpå och såg precis var de skulle kunna ta i om fjädring går i botten.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1487.jpg

Slutresultatet blev så här, de gamla locken får sitta på tillsvidare, men en beställning på nya görs inom kort, kanske snyggar till skallarna då med så de inte ser så tråkiga ut.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1489.jpg

Sen ser man ju lång väg att jag skulle behöva byta ut de sunkiga Girling dämparna som sitter där... Hade velat ha röda Koni.. men men.. vi får se vad ekonomin tillåter.

Jag hittade lite bröte som jag fick med när jag köpte bubblan också.. gamla torkarblad, laddningsregulatorer, peep-mirror, etc.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1476.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1474.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1473.jpg

Nu försvann visst ett par bilder ändå.. men hittade ett par ganska fräcka dödskalleblinkers som förmodligen suttit fram nånstans.. well well.. jag ska inte ha dem iaf smile

Men.. jag hann ju klar med ena sidan och hissade ner bilen.. det skiljer 1cm mellan sidorna.. Detta betyder ju att det inte bör skilja ett yttre hack.. utan ett inre? Problemet är att jag tror att splines:en sitter som fan där inne.. och det känns då tveksamt att han före mig (som fuskat med det mesta) skulle pallat få loss de inre..

Nån som har bra idéer hur jag ska göra för att exakt samma på båda sidor? Finns det nåt utgångsläge som man kan gå tillbaka till?
Senast redigerat av Peter_Eriksson (23 mars 2013)


10 163 Inlägg
24 mars 2013
#636
Ser bra ut smile

du kan välla töma ur lite luft på ena sidan blir den jämn hög tongue wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
#637
Tackar, haha... njaaaaee.. jag vill nog helst ha svärden lika smile Tänkte jag skulle lossa dem inre splines:en också och göra det ordentligt från början.

Så är man 31 idag då, den bästa presenten någonsin fick vi nylingen, vår dotter Selma smile


96 Inlägg
24 mars 2013
#638
Grattis igen då! smile

Ser fram emot hur det går med svärden smile

Peter_Eriksson skrev:
Tackar, haha... njaaaaee.. jag vill nog helst ha svärden lika smile Tänkte jag skulle lossa dem inre splines:en också och göra det ordentligt från början.

Så är man 31 idag då, den bästa presenten någonsin fick vi nylingen, vår dotter Selma smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
#639
Tackar!

Ja, det tycker jag med ska bli intressant, haha.. ev får jag låna en vinkelmätare senare så man har en till referenspunkt att jobba mot.

jag tänkte rycka ur stavarna helt och börja från noll. På så vis vet jag om de inre splines:en sitter lika, nu har jag ingen aning.


1 702 Inlägg
24 mars 2013
#640
Ja det är lika bra att göra en koll på alla delar själv så vet du, det går inte att lita på vad andra säger.

Det är ju fint att du kan beställa även den minsta delen ny till bubblan. Vi ses snart och Grattis.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.


Sök