Jamen se va bra det blir! Snyggt och prydligt. Lajk ah glövv!
I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Ja efter ett långt uppehåll pga lite olika saker som har påverkats av jobbet, så blev det idag lite granna gjort på bilen. Blev inte så mycket gjort då jag hade lite annat inplanerat att göra också. Att måla väggar och verktygstavla samt en hylla i garageplasten hemma vid lägenheten.
Men det som blev gjort idag var att svetsa klart sista delen av plåten för rutramen. Så den bara är att punkta dit sen.
Har även köpt in lite saker till bilen. I helgen så vann jag en tradera annons på 2st bättre begagnade bagagelucke emblem. 50kr för bägge.
Sen i tisdags så ringde jag till min Saab återförsäljare och beställde en vänster framskärm från Orio. Kostnad 1015kr. Vilket jag tycker är helt okej.
Så framskärmen testmonterades idag för att se hur de ser ut. hehe Funderar på att lacka den själv i vit inför lackeringen. Dvs lägga på en mellanlack som det hette i måleriet på Saab.
Aja det var iaf allt för denna gången. Nu kommer de lite bilder.
Från Mr_Lööf, Klart slut!
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Ja idag så har de blivit ett garage besök. Men blev inte så där jättemycket gjort. Men har iaf fixat till passningen på sista plåtbiten till rutramen. Målat den på CA primer på undersidan. Så nu skall det få härda. Sen svetsas dit.
Fick sen äran att hjälpa polaren med att greja med hans bil samt tvätta den haha
Men nu så kommer det hända lite mer med bilen då man inte längre är på utbildning på främmande ort.
Mvh Mr_Lööf
Bilder
Första lagret med CA primer.
Andra lagret med CA Primer.
Idag så har man fått gjort lite på bilen igen. Samt varit och hämtat min nya bagagelucka som köptes på en SaabFestival för 500kr.
Men nu så har jag svetsat dit sista plåtbiten som skulle bytas. Så nu skall man bara fylla hålen med svets så man slipper spackla så mycket. Så nu skall man bara slipa rent från limrester och rost som finns kvar på rutramen. Och då åker innertaket ut så man inte förstör det när man ska slipa.
Lite bilder från dagens verk.
Ny bagagelucka.
Svetsprimer pålagt.
Svetsprimer pålagt.
Liten skarv att fylla.
Plåten på plats. Och polaren undrar vart rutan är..
Nytt gångjärn skaffat. Då det gamla satt lite fast och behövdes lite lätt våld för att dela dem.
Nytt gångjärn skaffat. Då det gamla satt lite fast och behövdes lite lätt våld för att dela dem.
Blir bra det här.
De var allt för denna gången.
Från Mr_Lööf, Klart Slut!
Oj här har det inte hänt något på länge ser jag. Ber om ursäkt för det. Har haft mycket annat för mig under semestern. Men lite har hänt med bilen.
Har nu gjort de sista svetsjobben på rutramen. Så nu är det slipning och sen spacklning som gäller. Efter det så kan jag börja med rosten i bak.
Har även skaffat mig ett nytt Aero emblem till bilen. Så man har bara Saab kvar att fixa nytt. Kommer bli kanon bra sen när bilen är nylackerad och nya emblem åker på.
Sen så gör jag en fattigmans förbättring på expansionskärlet. Dvs jag tvättar rent den hehe
Men igår så var jag och slipade svetsar och fick ner innertaket på bilen. Så nu kan jag slipa resten av rutramen, kanske även blästra. Kommer att hända mer nästa torsdag och då blir de även lite mer bilder.
Idag så skall jag åka och hämta höger framskärm och vänster bakskärm från min Saab ÅF.
Har varit lite dåligt med uppdateringar, men på torsdag är det åter en ny mekarkväll med bilen. Då skall det försökas göras så mycket som möjligt med bilen.
Har i fredags fått hem mina skärmar jag beställde. Har dock inte haft tid i helgen att ta kort och lägga upp dem här.
Men nu så har jag gjort det.
Får se om jag hinner kanske kapa skärmkant på torsdag. Den som lever får se.
Så idag har man fått gjort lite granna igen på bilen sen hjälpt polaren med ett topplock.
Men idag så slipade jag bort färg och rost. Efter det så la jag på rostätare på det som fanns kvar så man får köra över med den roterande stålborsten sen igen. Så med små steg så närmar jag mig att säga att rutramen är klar. Men fasen vad rost kan krypa utan att synas på lacken.. Var några ställen som jag fann rost under färgen men inte några bubblor eller så.
Så nästa gång ska det som sagt köras med roterande stålborste igen och sen spackla och fixa till en fin yta.
Lite bilder från idag då.
Före
Blää!!
Rostätare och gladpack.
Ja nu har det inte var någon uppdatering på ett tag. Har haft annat för mig tyvärr. Men nu så idag så har jag fått slipat bort lite rost med den roterande stålborsten. Dock så hade rostätaren legat på förlänge så den hade torkat och gav ett mindre bra resultat. Så efter att jag slipat bort de gamla resterna så la jag på nytt och lät det verka en stund. Sen rastade jag stålborsten igen.
Så nu har jag fått bort mesta dels av rosten och hoppas att det inte kommer tillbaka. Så efter lite rengöring med förtunning så lades ett lager med finspackel på rutramen. Så nästa gång jag åker till garaget så blir det att slipa ner spacklet.
Så nu kan man säga att nu är jag jävligt nära att avsluta rostlagningen av rutramen. Tog mycket längre tid än vad jag tänkt mig.
Sen så för några veckor sedan så vann jag en tradera aktion på en träpanel som skall vara runt växelspaken. Då jag saknar den sedan jag bytte från automat till manuell växellåda på bilen. dock så verkar folk tycka det är kul att separera träet från plastdetaljerna. Vilket med för lite skador. Men inget som kommer att vara direkt i iögonfallande.
Bildspel
Så här såg de ut när jag lämnade bilen sist gång.
Så här såg det ut under gladpacken..
Några av kvällens verktyg.
Där pilarna pekar har det lagts spackel idag. Vänster nedre hörn har jag redan lagt spackel för några månader sen.
Träsargen då.