granadadr skrev:
sleepyoh skrev:
JinXr2 skrev:
Fördelen med diesel är väl att den går billigare, otroligt mycket starkare. I stora drag kan man typ jämföra en modern 140hk turbodiesel med en 200hk bensinturbo.
nackdelen med diesel är väl dieselskatten som blir rätt saftig när bilen börjar bli äldre, sen om du gillar att varva ur motorn när du kör så är diesel inget du ska skaffa
Personligen så tycker jag nya dieselbilar är underbara att köra till vardags, men inget jag skulle skaffa mig, möjligtvis som andrabil
Nej, en dieselbil är inte starkare än en bensin bil med samma hästkrafter. 140hk är alltid 140hk. Sen hur karaktären är på motorn är en helt annan femma. Bara för att diesel har lite kraftigare drag på låga varv gör den inte för det ''starkare''
den har därremot MKT bättre vrid vilket är starkare
men detta kan man diskutera i 100 år
Nej, effekt är energi och det är en konstant faktor. Det är inget du kan justera, och nu pratar jag inte om motortrim utan om kraftens väg från bränsle som sprutas in motorn till hjulen.
Vridmoment däremot, är just ett moment. Något du kan växla upp och ner, vad tror du en bil har en växellåda för?
Dessutom är vridmoment inget som påverkar bilen, inget som för bilen framåt. Vridmoment räknas om till effekt (Energi, T.ex hästkrafter) och det är vad som utför ett arbete. Enligt formeln Effekt=vridmoment X varvtal!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.