HereComesTrouble skrev:
ferr skrev:
Rquired skrev:
Manuell växellåda har alltid sina fördelar, men som en helhetslösning är SMG bättre. Det är större risk för problem med denna än en manuell, å andra sidan slipper du risken för att en tveksam förmåga misshandlat bilen som du får ta med en manuell M3.
Så köp en SMG är mitt tips, går fel del av systemet sönder kan det visserligen kosta 10-20.000:- eller mer att åtgärda men oftast är det enkla och billiga fel även med SMG. Givare som ger upp, relän som inte slår till och liknande. Det viktiga är att du har tillgång till kunskap, och inte släpper en verkstad med högre timdebitering än erfarenhet lös på bilen.
Jag kan lite om bilar, har meckat sen jag var 7 bast tsm med farsan. Men jag kan tänka mig att det är ganska komplicerat att fixa smg lådan ifall den går sönder. Vad är vanligaste felen på den lådan?
Mest sensorer och skit som spökade i mitt fall..
Elektroniken är ganska avancerad i dom..
Som HCT skriver handlar det ofta om elektronik, det vanligaste felet på en SMGII borde vara att givare eller relän inte fungerar som de skall så att bilen inte lägger i rätt växel utan ligger kvar i ett visst läge fast spaken flyttats till ett annat. Sedan kan förstås det mekaniska ge upp med, inget är skottsäkert!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.