2503
Sök

Köpråd: Mustang GT 05-07. Bmw 325i Coupé -07, Bmw M3 E46

1 948 Inlägg
18 oktober 2012
#101
Ganska jätte olika bilar du väljer mellan.

Mustang - glidar bil som går helt okej rakt fram.
325 e9x - modern bekväm bil som e okej att göra omkörningar med.
m3 e46 - närmast "sportbil" du kan komma utan att köpa en sportbil.

Så tycker du borde ställa dig frågan om vad för sorts bil du vill ha först och främst. För dessa 3 bilar tycker jag är fruktansvärt olika. Sen så finns det alla fall 2-3 till alternativ när du besämt dig för ett av dessa 3 (oj det där lät väldigt luddigt) big_smile

Corvette ska du för övrigt passa dig för, plastraket deluxe smile samt föråldrade motorer hmm

Icke gående Hellaflush wannabe
287 Inlägg
18 oktober 2012
#102
ferr skrev:
Joo dom är också väldigt fina bilar, jag var inne i de också ett tag tills jag såg priset hmm
Vad tycks om denna?
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_M3_ … 11&w=3

Finns ju många svensksålda 335 som rullat under 10t mil för ~200k på blocket nu på hösten tycker absolut du borde klura på en sådan också om du har den budgeten!

Såhär beter sig ryggradslösa kräk! http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … 884#997884

Livsnjutare
1 707 Inlägg
18 oktober 2012
#103
baltis skrev:
Corvette ska du för övrigt passa dig för, plastraket deluxe smile samt föråldrade motorer hmm

Offtopic:
Vill man ha en snabb bil så kommer det till bekostnad av någonting, i det här fallet för att spara vikt.
Sen att man slipper rost mm är väl knappast någon nackdel.

Motorerna bygger på gammal teknik, men vad spelar det för roll när dom klarar nästan dubbla effekten original och endå har en helt ok förbrukning? Hellre det än en konstruktion som ramlar i små bitar efter lite trim.

Dom flesta i Sverige känner nog till en viss vit M3 E46 som bland annat synts i Get away Stockholm..
På 6000 mil förbrukades inte mindre än 3 motorer!, dom första 2 utan överladdning.
Antalet M3 E46 som fått sin motor utbytt är betydligt högre än tex Corvette C5,C6, finns nog anledningar till det.

Så sluta gråta bara för att du inte åker sportbil baltis lol


Ontopic:
Ska du köpa en M3 E46 så är valet av en svensksåld med 1 ägare bland det bästa du kan hitta.
Bra utrustad också. Läs på innan vad du ska titta efter så blir det säkert kanon.

Hade fortfarande rekommenderat en E92 med valfri motor..

125 Inlägg
18 oktober 2012
#104
HereComesTrouble skrev:
baltis skrev:
Corvette ska du för övrigt passa dig för, plastraket deluxe smile samt föråldrade motorer hmm

Offtopic:
Vill man ha en snabb bil så kommer det till bekostnad av någonting, i det här fallet för att spara vikt.
Sen att man slipper rost mm är väl knappast någon nackdel.

Motorerna bygger på gammal teknik, men vad spelar det för roll när dom klarar nästan dubbla effekten original och endå har en helt ok förbrukning? Hellre det än en konstruktion som ramlar i små bitar efter lite trim.

Dom flesta i Sverige känner nog till en viss vit M3 E46 som bland annat synts i Get away Stockholm..
På 6000 mil förbrukades inte mindre än 3 motorer!, dom första 2 utan överladdning.
Antalet M3 E46 som fått sin motor utbytt är betydligt högre än tex Corvette C5,C6, finns nog anledningar till det.

Så sluta gråta bara för att du inte åker sportbil baltis lol


Ontopic:
Ska du köpa en M3 E46 så är valet av en svensksåld med 1 ägare bland det bästa du kan hitta.
Bra utrustad också. Läs på innan vad du ska titta efter så blir det säkert kanon.

Hade fortfarande rekommenderat en E92 med valfri motor..

Sedan finns det ju en annan fördel med V8an t.ex är att den är oerhört enkel att serva och underhålla kostar som vilken bil som helst. Min GTO drar lätt under litern vid normal körning trots 400hk/550nm

Som sagt tycker också M3 E46 är en fin bil fast den är gammal vart ju frän på sin tid men hade hellre köpt en C5 Z06 eller en nyare GTO/G8 för samma peng med lägre miltal.


1 255 Inlägg
18 oktober 2012
#105
HereComesTrouble skrev:
baltis skrev:
Corvette ska du för övrigt passa dig för, plastraket deluxe smile samt föråldrade motorer hmm

Offtopic:
Vill man ha en snabb bil så kommer det till bekostnad av någonting, i det här fallet för att spara vikt.
Sen att man slipper rost mm är väl knappast någon nackdel.

Motorerna bygger på gammal teknik, men vad spelar det för roll när dom klarar nästan dubbla effekten original och endå har en helt ok förbrukning? Hellre det än en konstruktion som ramlar i små bitar efter lite trim.

Dom flesta i Sverige känner nog till en viss vit M3 E46 som bland annat synts i Get away Stockholm..
På 6000 mil förbrukades inte mindre än 3 motorer!, dom första 2 utan överladdning.
Antalet M3 E46 som fått sin motor utbytt är betydligt högre än tex Corvette C5,C6, finns nog anledningar till det.

Så sluta gråta bara för att du inte åker sportbil baltis lol


Ontopic:
Ska du köpa en M3 E46 så är valet av en svensksåld med 1 ägare bland det bästa du kan hitta.
Bra utrustad också. Läs på innan vad du ska titta efter så blir det säkert kanon.

Hade fortfarande rekommenderat en E92 med valfri motor..

Känner 4 stycken som kört/kör M3 E46 och ingen har någonsin haft problem med motorn oavsett dom med original eller dom med trimmade, så beror nog väldigt mycket på som med alla bilar hur man kör och tar hand om bilen.

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

Livsnjutare
1 707 Inlägg
18 oktober 2012
#106
Anubis skrev:
HereComesTrouble skrev:
baltis skrev:
Corvette ska du för övrigt passa dig för, plastraket deluxe smile samt föråldrade motorer hmm

Offtopic:
Vill man ha en snabb bil så kommer det till bekostnad av någonting, i det här fallet för att spara vikt.
Sen att man slipper rost mm är väl knappast någon nackdel.

Motorerna bygger på gammal teknik, men vad spelar det för roll när dom klarar nästan dubbla effekten original och endå har en helt ok förbrukning? Hellre det än en konstruktion som ramlar i små bitar efter lite trim.

Dom flesta i Sverige känner nog till en viss vit M3 E46 som bland annat synts i Get away Stockholm..
På 6000 mil förbrukades inte mindre än 3 motorer!, dom första 2 utan överladdning.
Antalet M3 E46 som fått sin motor utbytt är betydligt högre än tex Corvette C5,C6, finns nog anledningar till det.

Så sluta gråta bara för att du inte åker sportbil baltis lol


Ontopic:
Ska du köpa en M3 E46 så är valet av en svensksåld med 1 ägare bland det bästa du kan hitta.
Bra utrustad också. Läs på innan vad du ska titta efter så blir det säkert kanon.

Hade fortfarande rekommenderat en E92 med valfri motor..

Känner 4 stycken som kört/kör M3 E46 och ingen har någonsin haft problem med motorn oavsett dom med original eller dom med trimmade, så beror nog väldigt mycket på som med alla bilar hur man kör och tar hand om bilen.

Då vet du två nu, varav jag själv är en.. har läst om en hel bunt på autopower som fått ny motor på garanti.

Samtliga bilar servade på BMW och ingen som då hade gått mer än 6000 mil.
Min var helt original precis som 95% av alla andra som hade problem.

Det är ingen myt om du tror det.
Finns gott om trådar både på autopower och utländska sidor.

1 255 Inlägg
18 oktober 2012
#107
HereComesTrouble skrev:
Anubis skrev:
HereComesTrouble skrev:

Offtopic:
Vill man ha en snabb bil så kommer det till bekostnad av någonting, i det här fallet för att spara vikt.
Sen att man slipper rost mm är väl knappast någon nackdel.

Motorerna bygger på gammal teknik, men vad spelar det för roll när dom klarar nästan dubbla effekten original och endå har en helt ok förbrukning? Hellre det än en konstruktion som ramlar i små bitar efter lite trim.

Dom flesta i Sverige känner nog till en viss vit M3 E46 som bland annat synts i Get away Stockholm..
På 6000 mil förbrukades inte mindre än 3 motorer!, dom första 2 utan överladdning.
Antalet M3 E46 som fått sin motor utbytt är betydligt högre än tex Corvette C5,C6, finns nog anledningar till det.

Så sluta gråta bara för att du inte åker sportbil baltis lol


Ontopic:
Ska du köpa en M3 E46 så är valet av en svensksåld med 1 ägare bland det bästa du kan hitta.
Bra utrustad också. Läs på innan vad du ska titta efter så blir det säkert kanon.

Hade fortfarande rekommenderat en E92 med valfri motor..

Känner 4 stycken som kört/kör M3 E46 och ingen har någonsin haft problem med motorn oavsett dom med original eller dom med trimmade, så beror nog väldigt mycket på som med alla bilar hur man kör och tar hand om bilen.

Då vet du två nu, varav jag själv är en.. har läst om en hel bunt på autopower som fått ny motor på garanti.

Samtliga bilar servade på BMW och ingen som då hade gått mer än 6000 mil.
Min var helt original precis som 95% av alla andra som hade problem.

Det är ingen myt om du tror det.
Finns gott om trådar både på autopower och utländska sidor.

Okej låter skumt att just dom ja känner skulle ha klarat sig fint, inte så att de är några specifika årsmodeller av e46 man ska passa sig för då?

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

Livsnjutare
1 707 Inlägg
18 oktober 2012
#108
Anubis skrev:
HereComesTrouble skrev:
Anubis skrev:

Känner 4 stycken som kört/kör M3 E46 och ingen har någonsin haft problem med motorn oavsett dom med original eller dom med trimmade, så beror nog väldigt mycket på som med alla bilar hur man kör och tar hand om bilen.

Då vet du två nu, varav jag själv är en.. har läst om en hel bunt på autopower som fått ny motor på garanti.

Samtliga bilar servade på BMW och ingen som då hade gått mer än 6000 mil.
Min var helt original precis som 95% av alla andra som hade problem.

Det är ingen myt om du tror det.
Finns gott om trådar både på autopower och utländska sidor.

Okej låter skumt att just dom ja känner skulle ha klarat sig fint, inte så att de är några specifika årsmodeller av e46 man ska passa sig för då?

Dom första, 01-02 är vad jag vet mest problem med. Men har förekommit enda fram till 06.

Kanske redan åtgärdat på deras bilar? Som sagt så fick en hel del nya motorer på garantin och det är några år sedan nu. Googla får du se, allt från vanos till toppar mm.

1 255 Inlägg
18 oktober 2012
#109
HereComesTrouble skrev:
Anubis skrev:
HereComesTrouble skrev:

Då vet du två nu, varav jag själv är en.. har läst om en hel bunt på autopower som fått ny motor på garanti.

Samtliga bilar servade på BMW och ingen som då hade gått mer än 6000 mil.
Min var helt original precis som 95% av alla andra som hade problem.

Det är ingen myt om du tror det.
Finns gott om trådar både på autopower och utländska sidor.

Okej låter skumt att just dom ja känner skulle ha klarat sig fint, inte så att de är några specifika årsmodeller av e46 man ska passa sig för då?

Dom första, 01-02 är vad jag vet mest problem med. Men har förekommit enda fram till 06.

Kanske redan åtgärdat på deras bilar? Som sagt så fick en hel del nya motorer på garantin och det är några år sedan nu. Googla får du se, allt från vanos till toppar mm.

Fast då borde ju de va åtgärdat på de flesta nu mera då dom börjar få några år på nacken.

Utav dom 3 bilar som diskuteras här hade ja iallafall satsat på en M3 riktigt roliga bilar med mycket körglädje smile

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

Rejsa ?
2 959 Inlägg
18 oktober 2012
#110
M3:an har ju problem med ramlager på 2001 och 2002 års modeller, detta ska ju vara åtgärdat på garantin men köp inte en bil som inte har dokumentation på det.
Känner fler som haft M3 E46 och även jag och vet ingen som haft problem med motorerna.

Undra hur bra en LS maskin i C6:an håller med drygt 700 Hkr sugmaskin för det är ju lite drygt 100 literhästar på en M3:a
Ska man gämföra får det vara på samma villkor.

Autotech

404 Inlägg
18 oktober 2012
#111
Busgrabb skrev:
M3:an har ju problem med ramlager på 2001 och 2002 års modeller, detta ska ju vara åtgärdat på garantin men köp inte en bil som inte har dokumentation på det.
Känner fler som haft M3 E46 och även jag och vet ingen som haft problem med motorerna.

Undra hur bra en LS maskin i C6:an håller med drygt 700 Hkr sugmaskin för det är ju lite drygt 100 literhästar på en M3:a
Ska man gämföra får det vara på samma villkor.

I mina ögon är inte 100 literhästar något bra. det betyder ju bara att man har mindre mån att trimma.
Själv har jag bara 60hp/l men allt i bilen är god för 700+


1 255 Inlägg
18 oktober 2012
#112
Decerto skrev:
Busgrabb skrev:
M3:an har ju problem med ramlager på 2001 och 2002 års modeller, detta ska ju vara åtgärdat på garantin men köp inte en bil som inte har dokumentation på det.
Känner fler som haft M3 E46 och även jag och vet ingen som haft problem med motorerna.

Undra hur bra en LS maskin i C6:an håller med drygt 700 Hkr sugmaskin för det är ju lite drygt 100 literhästar på en M3:a
Ska man gämföra får det vara på samma villkor.

I mina ögon är inte 100 literhästar något bra. det betyder ju bara att man har mindre mån att trimma.
Själv har jag bara 60hp/l men allt i bilen är god för 700+

En här i Borås som kör 770hk med original motor i sin E46 wink

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

Livsnjutare
1 707 Inlägg
18 oktober 2012
#113
Anubis skrev:
Decerto skrev:
Busgrabb skrev:
M3:an har ju problem med ramlager på 2001 och 2002 års modeller, detta ska ju vara åtgärdat på garantin men köp inte en bil som inte har dokumentation på det.
Känner fler som haft M3 E46 och även jag och vet ingen som haft problem med motorerna.

Undra hur bra en LS maskin i C6:an håller med drygt 700 Hkr sugmaskin för det är ju lite drygt 100 literhästar på en M3:a
Ska man gämföra får det vara på samma villkor.

I mina ögon är inte 100 literhästar något bra. det betyder ju bara att man har mindre mån att trimma.
Själv har jag bara 60hp/l men allt i bilen är god för 700+

En här i Borås som kör 770hk med original motor i sin E46 wink

Tror du på tomten också?
Den motorn lever på övertid.

700 hästar är inga som helst problem i LS motorerna.
Gränsen för 6,0l LS2 ligger på ca 850 original.

Men håller med Decerto, varför eftersträva någonting som sliter så mycket på motorn om det inte behövs?

1 255 Inlägg
18 oktober 2012
#114
HereComesTrouble skrev:
Anubis skrev:
Decerto skrev:

I mina ögon är inte 100 literhästar något bra. det betyder ju bara att man har mindre mån att trimma.
Själv har jag bara 60hp/l men allt i bilen är god för 700+

En här i Borås som kör 770hk med original motor i sin E46 wink

Tror du på tomten också?
Den motorn lever på övertid.

700 hästar är inga som helst problem i LS motorerna.
Gränsen för 6,0l LS2 ligger på ca 850 original.

Men håller med Decerto, varför eftersträva någonting som sliter så mycket på motorn om det inte behövs?

Den har gått så i 3 år nu dock bygger han smidd motor vid sidan om nu för o kunna trycka ur mer effekt, varför skulle de va så omöjligt kolla upp kitten HPF har till E46:an, har själv åkt med den o den går riktigt bra kan ja säga. smile

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

Livsnjutare
1 707 Inlägg
18 oktober 2012
#115
Anubis skrev:
HereComesTrouble skrev:
Anubis skrev:

En här i Borås som kör 770hk med original motor i sin E46 wink

Tror du på tomten också?
Den motorn lever på övertid.

700 hästar är inga som helst problem i LS motorerna.
Gränsen för 6,0l LS2 ligger på ca 850 original.

Men håller med Decerto, varför eftersträva någonting som sliter så mycket på motorn om det inte behövs?

Den har gått så i 3 år nu dock bygger han smidd motor vid sidan om nu för o kunna trycka ur mer effekt, varför skulle de va så omöjligt kolla upp kitten HPF har till E46:an, har själv åkt med den o den går riktigt bra kan ja säga. smile

Inte omöjligt, men inte bra. Kolla vad formel 1 bilar har för liter effekt, och hur länge dom håller.

1 255 Inlägg
18 oktober 2012
#116
HereComesTrouble skrev:
Anubis skrev:
HereComesTrouble skrev:

Tror du på tomten också?
Den motorn lever på övertid.

700 hästar är inga som helst problem i LS motorerna.
Gränsen för 6,0l LS2 ligger på ca 850 original.

Men håller med Decerto, varför eftersträva någonting som sliter så mycket på motorn om det inte behövs?

Den har gått så i 3 år nu dock bygger han smidd motor vid sidan om nu för o kunna trycka ur mer effekt, varför skulle de va så omöjligt kolla upp kitten HPF har till E46:an, har själv åkt med den o den går riktigt bra kan ja säga. smile

Inte omöjligt, men inte bra. Kolla vad formel 1 bilar har för liter effekt, och hur länge dom håller.

Kolla även på vad dom varvar och hur hårt dom går, tycker inte man kan jämföra en formel 1 bil med M3 tongue

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

Livsnjutare
1 707 Inlägg
18 oktober 2012
#117
Anubis skrev:
HereComesTrouble skrev:
Anubis skrev:

Den har gått så i 3 år nu dock bygger han smidd motor vid sidan om nu för o kunna trycka ur mer effekt, varför skulle de va så omöjligt kolla upp kitten HPF har till E46:an, har själv åkt med den o den går riktigt bra kan ja säga. smile

Inte omöjligt, men inte bra. Kolla vad formel 1 bilar har för liter effekt, och hur länge dom håller.

Kolla även på vad dom varvar och hur hårt dom går, tycker inte man kan jämföra en formel 1 bil med M3 tongue

När man pratar om hästar per liter så är det bra som tumstock för att förstå att ju fler hästar per liter desto mindre marginaler och hållbarhet. Men det är väl så självklart så ingen ifrågasätter?

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
18 oktober 2012
#118
HereComesTrouble skrev:
Anubis skrev:
HereComesTrouble skrev:

Inte omöjligt, men inte bra. Kolla vad formel 1 bilar har för liter effekt, och hur länge dom håller.

Kolla även på vad dom varvar och hur hårt dom går, tycker inte man kan jämföra en formel 1 bil med M3 tongue

När man pratar om hästar per liter så är det bra som tumstock för att förstå att ju fler hästar per liter desto mindre marginaler och hållbarhet. Men det är väl så självklart så ingen ifrågasätter?

jo ofta är de ju så ... men det finns många undantag också men de behöver vi inte räkna upp här i tråden


1 255 Inlägg
18 oktober 2012
#119
HereComesTrouble skrev:
Anubis skrev:
HereComesTrouble skrev:

Inte omöjligt, men inte bra. Kolla vad formel 1 bilar har för liter effekt, och hur länge dom håller.

Kolla även på vad dom varvar och hur hårt dom går, tycker inte man kan jämföra en formel 1 bil med M3 tongue

När man pratar om hästar per liter så är det bra som tumstock för att förstå att ju fler hästar per liter desto mindre marginaler och hållbarhet. Men det är väl så självklart så ingen ifrågasätter?

BMW har ju dock rätt grova delar i blocket och klarar rätt mycket finns en anledning till att de finns så många som överladdar BMW o får mycket effekt av de, sen visst kan du komma längre med en stor V8 men, tror ändå att en bil är som roligast när du har runt 500hk o kan få ner effekten i backen smile

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

1 255 Inlägg
18 oktober 2012
#120
Börjat balla ur lite här nu, får be om ursäkt för de. Men min personliga åsikt är iallafall M3:a alla dagar smile

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D


Sök