2490
Sök

Köpråd: Mustang GT 05-07. Bmw 325i Coupé -07, Bmw M3 E46

404 Inlägg
18 oktober 2012
#121
Det är ju inte bara motorn som ska palla effekten. resten av drivlinan ska palla det med och jag har svårt att tro att smg lådan pallar 700hp.

Jag tycker dock att m3 e46 är en mycket trevlig bil och fruktansvärt kul att köra. Inte alls ovanligt att jag blir frånåkt på bana även om det beror mer på föraren. Det är en lättkörd prestanda bil utan att bli tråkig, så som första bil i segmentet tror jag det är ett bra val. m5an var därimot som att köra lastbil på bana men å andra sidan har den ju komfort som heter duga.


Rejsa ?
2 959 Inlägg
18 oktober 2012
#122
Decerto skrev:
Det är ju inte bara motorn som ska palla effekten. resten av drivlinan ska palla det med och jag har svårt att tro att smg lådan pallar 700hp.

Jag tycker dock att m3 e46 är en mycket trevlig bil och fruktansvärt kul att köra. Inte alls ovanligt att jag blir frånåkt på bana även om det beror mer på föraren. Det är en lättkörd prestanda bil utan att bli tråkig, så som första bil i segmentet tror jag det är ett bra val. m5an var därimot som att köra lastbil på bana men å andra sidan har den ju komfort som heter duga.

Då ska vi se....SMG är precis likadan låda som den vanliga manuella.
Det som skiljer är att växlarna matas i med hjälp av elektroniskt styrd hydraulik.

Autotech

Livsnjutare
1 707 Inlägg
18 oktober 2012
#123
Busgrabb skrev:
Decerto skrev:
Det är ju inte bara motorn som ska palla effekten. resten av drivlinan ska palla det med och jag har svårt att tro att smg lådan pallar 700hp.

Jag tycker dock att m3 e46 är en mycket trevlig bil och fruktansvärt kul att köra. Inte alls ovanligt att jag blir frånåkt på bana även om det beror mer på föraren. Det är en lättkörd prestanda bil utan att bli tråkig, så som första bil i segmentet tror jag det är ett bra val. m5an var därimot som att köra lastbil på bana men å andra sidan har den ju komfort som heter duga.

Då ska vi se....SMG är precis likadan låda som den vanliga manuella.
Det som skiljer är att växlarna matas i med hjälp av elektroniskt styrd hydraulik.

Eftersom den uppenbarligen inte håller original eftersom många har haft problem med dom så tror jag knappast inte dom mår bättre av dubbel effekt..

Rejsa ?
2 959 Inlägg
18 oktober 2012
#124
HereComesTrouble skrev:
Busgrabb skrev:
Decerto skrev:
Det är ju inte bara motorn som ska palla effekten. resten av drivlinan ska palla det med och jag har svårt att tro att smg lådan pallar 700hp.

Jag tycker dock att m3 e46 är en mycket trevlig bil och fruktansvärt kul att köra. Inte alls ovanligt att jag blir frånåkt på bana även om det beror mer på föraren. Det är en lättkörd prestanda bil utan att bli tråkig, så som första bil i segmentet tror jag det är ett bra val. m5an var därimot som att köra lastbil på bana men å andra sidan har den ju komfort som heter duga.

Då ska vi se....SMG är precis likadan låda som den vanliga manuella.
Det som skiljer är att växlarna matas i med hjälp av elektroniskt styrd hydraulik.

Eftersom den uppenbarligen inte håller original eftersom många har haft problem med dom så tror jag knappast inte dom mår bättre av dubbel effekt..

Det är inte lådan som strular...det är styrningen...knappast effektrelaterat.

Autotech

Livsnjutare
1 707 Inlägg
18 oktober 2012
#125
Busgrabb skrev:
HereComesTrouble skrev:
Busgrabb skrev:

Då ska vi se....SMG är precis likadan låda som den vanliga manuella.
Det som skiljer är att växlarna matas i med hjälp av elektroniskt styrd hydraulik.

Eftersom den uppenbarligen inte håller original eftersom många har haft problem med dom så tror jag knappast inte dom mår bättre av dubbel effekt..

Det är inte lådan som strular...det är styrningen...knappast effektrelaterat.

Nej, den håller säkert för 10000 hästar bara för att BMW har gjort den.

Andra lådor går sönder och slits mer vid mer effekt, men inte BMWs. :p

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
18 oktober 2012
#126
HereComesTrouble skrev:
Busgrabb skrev:
HereComesTrouble skrev:
Eftersom den uppenbarligen inte håller original eftersom många har haft problem med dom så tror jag knappast inte dom mår bättre av dubbel effekt..

Det är inte lådan som strular...det är styrningen...knappast effektrelaterat.

Nej, den håller säkert för 10000 hästar bara för att BMW har gjort den.

Andra lådor går sönder och slits mer vid mer effekt, men inte BMWs. :p

ingen som har sagt de ? men bmws lådor brukar vara stabila.. zf har väl varit iblandade i de flesta bmw lådorna ? sen getrag i några

lådan i tex supran är en väldigt stabil pjäs som många kör med även fast de har över 1000hk och inte fan rasar de
Senast redigerat av CHEEVA (18 oktober 2012)


Livsnjutare
1 707 Inlägg
18 oktober 2012
#127
CHEEVA skrev:
HereComesTrouble skrev:
Busgrabb skrev:

Det är inte lådan som strular...det är styrningen...knappast effektrelaterat.

Nej, den håller säkert för 10000 hästar bara för att BMW har gjort den.

Andra lådor går sönder och slits mer vid mer effekt, men inte BMWs. :p

ingen som har sagt de ? men bmws lådor brukar vara stabila.. zf har väl varit iblandade i de flesta bmw lådorna ? sen getrag i några

lådan i tex supran är en väldigt stabil pjäs som många kör med även fast de har över 1000hk och inte fan rasar de

Men att säga att dom pallar dubbla effekten när dom redan strular original hmm?
Min låda var inte enbart styrnings relaterat!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
18 oktober 2012
#128
HereComesTrouble skrev:
Busgrabb skrev:
HereComesTrouble skrev:

Eftersom den uppenbarligen inte håller original eftersom många har haft problem med dom så tror jag knappast inte dom mår bättre av dubbel effekt..

Det är inte lådan som strular...det är styrningen...knappast effektrelaterat.

Nej, den håller säkert för 10000 hästar bara för att BMW har gjort den.

Andra lådor går sönder och slits mer vid mer effekt, men inte BMWs. :p

Det sa jag väl fan inte?
SMG har strul, japp...men eftersom det är likadan låda som den manuella som håller för jävligt mycket pulver så gör själva lådan det i SMG bilarna med.
Sen att det strular med växlar som inte går i osv, det har till 99% av fallen inget med själva den mekaniska lådan att göra.

Autotech

404 Inlägg
18 oktober 2012
#129
Att det är samma som manuella spelar mindre roll. den pallar inte 700+ hp, inte diffen eller kopplingen heller. Nu vet jag inte varför vi snöat in på det självklara. Det är få bilar som pallar dubbla effekten med org prylar.
Senast redigerat av Decerto (18 oktober 2012)


1 255 Inlägg
18 oktober 2012
#130
Decerto skrev:
Att det är samma som manuella spelar mindre roll. den pallar inte 700+ hp, inte diffen eller kopplingen heller.

Kopplingen måste bytas säger väl sig själv men lådan o diffen klarar av de utan större problem.

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

Rejsa ?
2 959 Inlägg
18 oktober 2012
#131
Decerto skrev:
Att det är samma som manuella spelar mindre roll. den pallar inte 700+ hp, inte diffen eller kopplingen heller. Nu vet jag inte varför vi snöat in på det självklara. Det är få bilar som pallar dubbla effekten med org prylar.

Jag ville få fram att det inte skiljer något på lådan mellan SMG och vanlig när det skrevs att SMG inte pallar effekten.

Autotech

Livsnjutare
1 707 Inlägg
18 oktober 2012
#132
Busgrabb skrev:
Decerto skrev:
Att det är samma som manuella spelar mindre roll. den pallar inte 700+ hp, inte diffen eller kopplingen heller. Nu vet jag inte varför vi snöat in på det självklara. Det är få bilar som pallar dubbla effekten med org prylar.

Jag ville få fram att det inte skiljer något på lådan mellan SMG och vanlig när det skrevs att SMG inte pallar effekten.

Precis, ingen av modellerna pallar effekten.
Knappast diffen.
Ännu mindre bakaxel infästningen.

Ni borde börja jobba åt bmw som experter eftersom ni kan allt även fast ni inte upplevt problemen själva.

Mina problem med lådan hade enbart med att göra att den inte höll för att köras aktivt med.

1 255 Inlägg
18 oktober 2012
#133
HereComesTrouble skrev:
Busgrabb skrev:
Decerto skrev:
Att det är samma som manuella spelar mindre roll. den pallar inte 700+ hp, inte diffen eller kopplingen heller. Nu vet jag inte varför vi snöat in på det självklara. Det är få bilar som pallar dubbla effekten med org prylar.

Jag ville få fram att det inte skiljer något på lådan mellan SMG och vanlig när det skrevs att SMG inte pallar effekten.

Precis, ingen av modellerna pallar effekten.
Knappast diffen.
Ännu mindre bakaxel infästningen.

Ni borde börja jobba åt bmw som experter eftersom ni kan allt även fast ni inte upplevt problemen själva.

Mina problem med lådan hade enbart med att göra att den inte höll för att köras aktivt med.

Nä har sett de på M3:an här i stan som kört i 3 år med 700+ hk då anser jag att de håller o finns många andra bilar med vars motor o drivlina pallar av 100% effekt ökning.

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

Livsnjutare
1 707 Inlägg
18 oktober 2012
#134
Anubis skrev:
HereComesTrouble skrev:
Busgrabb skrev:

Jag ville få fram att det inte skiljer något på lådan mellan SMG och vanlig när det skrevs att SMG inte pallar effekten.

Precis, ingen av modellerna pallar effekten.
Knappast diffen.
Ännu mindre bakaxel infästningen.

Ni borde börja jobba åt bmw som experter eftersom ni kan allt även fast ni inte upplevt problemen själva.

Mina problem med lådan hade enbart med att göra att den inte höll för att köras aktivt med.

Nä har sett de på M3:an här i stan som kört i 3 år med 700+ hk då anser jag att de håller o finns många andra bilar med vars motor o drivlina pallar av 100% effekt ökning.

Nu pratade vi inte om en bil utan modellen generellt, svaga och starka sidor.
Det finns undantag åt båda hållen.

Känns lite så där att man baserar hela sin expertis på en bil man känner till...
Ingen som vet exakt vad som är gjort med den eller vad som fungerar och inte, eller hur den körs för den delen.

1 255 Inlägg
18 oktober 2012
#135
HereComesTrouble skrev:
Anubis skrev:
HereComesTrouble skrev:

Precis, ingen av modellerna pallar effekten.
Knappast diffen.
Ännu mindre bakaxel infästningen.

Ni borde börja jobba åt bmw som experter eftersom ni kan allt även fast ni inte upplevt problemen själva.

Mina problem med lådan hade enbart med att göra att den inte höll för att köras aktivt med.

Nä har sett de på M3:an här i stan som kört i 3 år med 700+ hk då anser jag att de håller o finns många andra bilar med vars motor o drivlina pallar av 100% effekt ökning.

Nu pratade vi inte om en bil utan modellen generellt, svaga och starka sidor.
Det finns undantag åt båda hållen.

Känns lite så där att man baserar hela sin expertis på en bil man känner till...
Ingen som vet exakt vad som är gjort med den eller vad som fungerar och inte, eller hur den körs för den delen.

Känner han ytligt och har åkt med i den känner förra ägaren bättre han ja åkte med och ja vet att blocket, toppen, växellådan och diffen är original.

Största erfarenheten av M3 E46 är nog tack vare en av mina bättre polare som hade en den har ja åkt med i rätt mycket o den hade gått 12.000 mil o gick som en klockrent på alla sätt o vis smile

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

404 Inlägg
18 oktober 2012
#136
Nu redigerade jag min post för det lät alldeles för dryg. Om man anväder sig av sina 700hp så kommer lådan rasa. han borde ha ett vrid vid 800 sträcket.. får man fäste med det kommer det spruta kuggar åt alla håll.
Senast redigerat av Decerto (18 oktober 2012)


1 255 Inlägg
18 oktober 2012
#137
Decerto skrev:
Nu redigerade jag min post för det lät alldeles för dryg. Om man anväder sig av sina 700hp så kommer lådan rasa. han borde ha ett vrid vid 800 sträcket.. får man fäste med det kommer det spruta kuggar åt alla håll.

Du får inte grepp förän 3:an med den effekten om man inte kör slicks o de får man ju inte ha på gatan ändå smile

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

75 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
#138
baltis skrev:
Ganska jätte olika bilar du väljer mellan.

Mustang - glidar bil som går helt okej rakt fram.
325 e9x - modern bekväm bil som e okej att göra omkörningar med.
m3 e46 - närmast "sportbil" du kan komma utan att köpa en sportbil.

Så tycker du borde ställa dig frågan om vad för sorts bil du vill ha först och främst. För dessa 3 bilar tycker jag är fruktansvärt olika. Sen så finns det alla fall 2-3 till alternativ när du besämt dig för ett av dessa 3 (oj det där lät väldigt luddigt) big_smile

Corvette ska du för övrigt passa dig för, plastraket deluxe smile samt föråldrade motorer hmm

Jo jag vet att det är olika bilar, jag vill egentligen ha allt i 1 haha tongue men som det ser ut nu blir det nog M3 eller 335 vääääldigt svårt val hmm


Livsnjutare
1 707 Inlägg
18 oktober 2012
#139
Anubis skrev:
Decerto skrev:
Nu redigerade jag min post för det lät alldeles för dryg. Om man anväder sig av sina 700hp så kommer lådan rasa. han borde ha ett vrid vid 800 sträcket.. får man fäste med det kommer det spruta kuggar åt alla håll.

Du får inte grepp förän 3:an med den effekten om man inte kör slicks o de får man ju inte ha på gatan ändå smile

Går alldeles utmärkt att köra sönder med gatdäck också.

Tex Toyo R888 är godkända för gata, liksom mönstrade slicks.

1 255 Inlägg
18 oktober 2012
#140
HereComesTrouble skrev:
Anubis skrev:
Decerto skrev:
Nu redigerade jag min post för det lät alldeles för dryg. Om man anväder sig av sina 700hp så kommer lådan rasa. han borde ha ett vrid vid 800 sträcket.. får man fäste med det kommer det spruta kuggar åt alla håll.

Du får inte grepp förän 3:an med den effekten om man inte kör slicks o de får man ju inte ha på gatan ändå smile

Går alldeles utmärkt att köra sönder med gatdäck också.

Tex Toyo R888 är godkända för gata, liksom mönstrade slicks.

Ja man får bra grepp med R-däck frågan är om de är tillräckligt vet att han kör med Micelin ps2 o de är inga dåliga däck de heller smile

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D


Sök