2888
Sök

Varnar ni andra bilförare om polisens fartkontroller?

253 Inlägg
5 oktober 2006
Trådstartare
Som rubriken lyder. Då jag blivit tagen för bälte 3 gånger, kört utan ljus 2 gånger och fortkörning en gång, undrar jag varför det är det så svårt för folk att blinka med heljusen för att varna inför poliskontroller. Och nu när böterna har höjts, kommer Ni att varna medtrafikanter mer/mindre?
Själv gör jag det alltid, även 4-5 km efter platsen (antar att jag inte svängt av på en annan väg) då chansen att få böter för detta är rätt liten tror jag.

Jag kör relativt lite bil, cirka 3000 mil om året ,i Sverige och utomlands, och jag blir alltid lika förvånad hur få det är som gör det här hemma, inte ens 1 av 40 (enligt mina observationer). Jag kör årligen i Tyskland, Danmark, Österike, Ungern, Rumänien, Spanien och där blir det nästan "irriterande" (men på ett bra sätt) när folk blinkar.
Vare sig svaret är ja eller nej har ni tid så hade en förklaring uppskattats.
Mvh

P.S. Jag vet inte om tråden har varit uppe tidigare...lås den ifall det är en repost

Rörpulare
1 453 Inlägg
5 oktober 2006
Nope men man lär väl börja göra de när man får körkort!

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

192 Inlägg
5 oktober 2006
Japp de gör ja...

194 Inlägg
5 oktober 2006
Nej, jag varnar inte.

Varför skulle jag göra det? Då hindrar man ju faktiskt polisen från att hitta de där rötäggen som inte kan lära sig att knäppa fast bilbältet, köra lagligt med mera. Nu kanske jag låter skittråkig, men så gör jag.

Sedan är det ju upp till var och en som kör, om de vill köra för fort eller inte. Jag har kört väldigt mycket för fort tidigare, men ju äldre man blir desto mer inser man att det är korkat att hjälpa de som gör fel och därför är farliga i trafiken.

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

draminbil.nu
1 382 Inlägg
5 oktober 2006
har haft körkort sedan i vintras och ännu inte "mött" en enda poliskontroll. (crusing osv. borträknat) då skulle jag troligtvis ha kört iaf 1000 - 1500 mil. Rätt sjukt när man tänker på det!
Skulle dock tro att jag skulle blinka..

353 Inlägg
5 oktober 2006
Psykdoktorn skrev:
Nej, jag varnar inte.

Varför skulle jag göra det? Då hindrar man ju faktiskt polisen från att hitta de där rötäggen som inte kan lära sig att knäppa fast bilbältet, köra lagligt med mera. Nu kanske jag låter skittråkig, men så gör jag.

Sedan är det ju upp till var och en som kör, om de vill köra för fort eller inte. Jag har kört väldigt mycket för fort tidigare, men ju äldre man blir desto mer inser man att det är korkat att hjälpa de som gör fel och därför är farliga i trafiken.

Enjoy....

194 Inlägg
5 oktober 2006
Mafghan:
Höll du med eller är du emot?
Förstod inte ditt inlägg riktigt där...*ler*

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
5 oktober 2006
jag varnar ibland

Yrkesförare
1 073 Inlägg
5 oktober 2006
Brukade ofta varna förr. Men efter att blivit tagen i åtskilliga kontroller utan en jävel som varnat, så kollektivbestraffar jag alla nu genom att inte varna! OBS: Detta gäller bara i Hälsingland. Hemma i Skåne tar vi hand om varandra:)

kontorsråtta
231 Inlägg
5 oktober 2006
Varför ska man varna? Kör folk som idioter så ska dom åka fast.

Köra fort osv. kan man göra på banträffar, men f*n inte i trafiken!

90 Inlägg
5 oktober 2006
Blinka för faan!!

Hällre sist än saab!

1 639 Inlägg
5 oktober 2006
Draedon skrev:

Är att åka 61 km/h på 50 väg att köra som en idiot ?

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
605 Inlägg
5 oktober 2006
Draedon skrev:

Det e ju "duktigt" av dig att ALDRIG köra för fort....Nästan lite imponerande till å med...wink
Själv så kör jag oftast för fort på 120-110-90 vägarna...har man frisikt å trafiken flyter på så finns det la ingen anledning till att inte flyta med...
Desutom e det roligt att rasta av bilen lite ibland...men det sker framför allt på moterväg å ICKE under hårt trafikerade tider på dygnet. Lr på ngn rolig å krokig liten asfalterad bonnaväg med frisikt över åkrarna!tongue

Å javisst varnar jag andra trafikanter då det e poliskontroller! Man ska ju behandla andra så som man själv vill bli behandlad...big_smile

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!

1 639 Inlägg
5 oktober 2006
Tycker det är dags att straffbelägga "saktkörning" hur många dementa panchos som kryper fram har inte indirekt skapat olyckor genom att ha en lång karavan av irriterad bilister bakom sig ? Dessa väglusar bör omedelbart bli av med sina körkort och kanske även frihetsberövas ett par månader för sitt livsfarliga betteende !!!!

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

Herr
1 722 Inlägg
5 oktober 2006
HardcoreHunny skrev:
Draedon skrev:

Det e ju "duktigt" av dig att ALDRIG köra för fort....Nästan lite imponerande till å med...wink
Själv så kör jag oftast för fort på 120-110-90 vägarna...har man frisikt å trafiken flyter på så finns det la ingen anledning till att inte flyta med...
Desutom e det roligt att rasta av bilen lite ibland...men det sker framför allt på moterväg å ICKE under hårt trafikerade tider på dygnet. Lr på ngn rolig å krokig liten asfalterad bonnaväg med frisikt över åkrarna!tongue

Å javisst varnar jag andra trafikanter då det e poliskontroller! Man ska ju behandla andra så som man själv vill bli behandlad...big_smile

Agreeeed!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

bitter besserwisser
644 Inlägg
5 oktober 2006
hur svårt kan det vara att köra med bälte då?? om du åkt dit 3 ggr för det kanske du skulle börja lära dig?

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
5 oktober 2006
du får ju böter med mera för att du ska lära dej och för din egen säkerhet.. själv använder jag alltid bilbälte..

terazzi
5 oktober 2006
LocKtar skrev:
HardcoreHunny skrev:
Draedon skrev:

Agreeeed!

Håller med er också tongue

253 Inlägg
5 oktober 2006
Trådstartare
niclas_swe skrev:
hur svårt kan det vara att köra med bälte då?? om du åkt dit 3 ggr för det kanske du skulle börja lära dig?

Jag använde inte bälte när jag skulle till affären, cirka en km bort. Det är ingen ursäkt, jag vet påföljderna av att inte använda bälte ifall man skulle krocka i 50 km/h, det var nog bara av lathet jag inte knäppte på den. Kommer dock att börja använda den nu då böterna blivit lite högre smile
Senast redigerat av Razvan (5 oktober 2006)

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
5 oktober 2006
jaha så du skiter i ditt eget liv?? du dör hellre än att få dyra böter?? :S

Sök